عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر شهرستان کنگان: راه حل کنترل بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری اولیه است

اکرم نوروز حقی نوبیجاری در گفتگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان گفت: این برنامه به صورت یکپارچه و ادغام یافته به پیشگیری و کنترل چهار بیماری دیابت، قلبی - عروقی، سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن تنفسی می‌پردازد.
وی بیان داشت: همچنین چهار عامل خطر رفتاری شامل کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات و چهار عامل خطر بیولوژیکی شامل فشارخون بالا، قندخون بالا، چربی‌های خون بالا و چاقی که از مهم‌ترین علل مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر هستند را بررسی می‌کند.
این کارشناس مسئول افزود: در این برنامه علاوه بر موارد مذکور خطرسنجی احتمالی سکته‌های قلبی - عروقی به عنوان مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از حوادثی مانند سکته‌های قلبی و مغزی نیز مورد توجه قرار گرفته است.
نوروز حقی نوبیجاری تصریح کرد: واحد پیشگیری و مراقبت از بیماری‌های غیر واگیر طیف وسیعی از بیماری‌های غیر واگیر را تحت مراقبت و پیگیری دارد که از آن جمله می‌توان به پرفشاری خون، دیابت، سرطان‌ها، تالاسمی، هموفیلی، هیپوتیروئید و سوانح و حوادث اشاره کرد.
وی خاطر نشان کرد: پایه پیشگیری از بیمارهای غیرواگیر شناسایی عوامل خطر اولیه آن‌ها و پیشگیری و کنترل این عوامل است.
کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر شهرستان کنگان گفت: مداخلات فردی و گروهی در این زمینه بسیار اهمیت داشته تا آنجا که در سطح گروهی فعالیت فیزیکی و کنترل دخانیات و در سطح فردی کنترل فشار خون اهمیت بسزایی دارد.

انتهای پیام/ م.س – ۳۰۷۰