عمومی | پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌ های نیمه ‌گرمسیری، برداشت میوه های مرکبات نارس و سبززدایی این میوه ها ممنوع می باشد

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌ های نیمه ‌گرمسیری، برداشت میوه های مرکبات نارس و سبززدایی این میوه ها ممنوع می باشد

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌ های نیمه ‌گرمسیری: برداشت میوه های مرکبات نرسیده و رنگ آوری آن  با ترکیبات شیمایی ممنوع می باشد. اتفون یا گاز اتیلن روی ظاهر میوه تاثیر دارد ولی طعم و مزه میوه را تغییر نمی دهد.

دکتر مرتضی گل محمدی رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه ‌های نیمه‌ گرمسیری در گفتگویی با روابط عمومی گفت: میوه مرکبات مانند بسیاری از میوه های دیگر برای اینکه از نظر خصوصیات کیفی مانند ویتامین ها و سایر ترکیبات مفید به حد مطلوب برسد بایستی از نظر فیزیولوژیکی رسیده باشد که این به عنوان شاخص زمان برداشت میوه می باشد. در حال حاضر حدود پنجاه درصد از تولید مرکبات کشور در استان مازندران است که شامل ارقام پرتقال، نارنگی می باشد. قسمت اعظم ارقام تولیدی پرتقال میان رس و دیررس است. اما در گروه نارنگی ها، قسمت عمده نارنگی های کشت شده در سال های اخیر ارقام زود رس بوده که برداشت آنها در استان مازندران آغاز شده است .

ایشان در لزوم استفاده از گاز اتیلن یا اتفون در سبز زدایی گفتند: معمولاً عمل سبززدایی برای ارقام دیررس مرکبات مانند والنسیا، و نارنگی های دیررس انجام می شود. در برخی از ارقام پیش رس که از نظر میزان قند و سایر خصوصیات کیفی قابل برداشت هستند ولی پوست میوه ظاهری سبز رنگ دارد می توان با استفاده از ترکیبات مجاز مانند گاز اتیلن یا اتفون سبز زدایی را انجام داد که برای این منظور میوه­های برداشت شده در اتاق های مخصوص سبززدایی تیمار می شوند که این اتاق ها دارای ظرفیت ۱۰۰ تن میوه یا بالاتر می باشند. در این مرحله میوه های دارای پوست سبز در آب در شرایط دمای محیط با غلظت های پایین اتیلن برای چند دقیقه یا کمتر انجام می شود. در اینجا بسیار مهم است که غلظت اتفون مورد استفاده نبایستی از حد مجاز بالاتر باشد که باعث بد طعم شدن میوه خواهد شد و همچنین در کاهش ماندگاری میوه نیز موثر خواهد بود .

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌ های نیمه‌ گرمسیری درباره استفاده از مواد شیمیایی برای رنگ آوری میوه ها گفتند: استفاده از هر گونه رنگ یا ترکیبات شیمیایی که روی سطح میوه استفاده می شود و دارای اثرات منفی در سلامت انسان و محیط زیست باشد در مرکبات تاکنون در ایران به ثبت نرسیده و مجاز نمی باشد و تنها سبز زدایی با اتفون برای میوه هایی که از نظر فیزیولوژیکی رسیده اند و پوست شان سبز است مجاز است .

دکتر گل محمدی در ادامه گفتند: با فرهنگ سازی می توان میوه های با پوست سبز رنگ را که دارای طعم و مزه خوب باشند را بدون استفاده از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده کرد. بنابراین ملاک مصرف میوه مرکبات، کیفیت داخل میوه می باشد نه پوست میوه. در مواردی مشاهده شده که میوه های با پوست رنگی و زیبا ولی از نظر خصوصیات کیفی مانند عطر و طعم بسیار پایین می باشد. خوشبختانه اتیلن فقط روی ظاهر میوه تاثیر داشته و طعم و مزه میوه را تغییر نمی دهد و علی رغم بهبود کیفیت ظاهری میوه موجب رسیدگی میوه مرکبات نمی­شود. و در صورتی که میوه ای زرد رنگ و دارای طعم نامطلوب باشد احتمالاً یا از دوز بالای اتفون استفاده شده و یا از تر کیبات غیر مجاز رنگی استفاده شده است. کیفیت میوه های سبززدایی شده به اندازه میوه های رسیده نیست بنابراین سبززدایی فقط بر اساس نوع رقم و تقاضای بازار و مدت انبارمانی میوه ها انجام می شود .