عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

بخاطر نفوذ شبکه های اجتماعی، روابط عمومی ها باید به اجتماعی شدن، توجه ویژه داشته باشند

محمدحسن ارداقیان، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در نشست کارشناسان ستادی و مسوولان روابط عمومی واحدهای تابعه این دانشگاه؛ بیان کرد: با توجه به نفوذ شبکه های اجتماعی، لزوم ورود متولیان هنر هشتم به مقوله اجتماعی شدن، بطور جدی احساس می شود.

این نشست، روز نهم مهر ۱۳۹۷ در سالن کنفرانس دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه برگزار شد و ارداقیان ضمن بیان اینکه لازم است روابط عمومی های واحدهای تابعه در گروه ها و کانال های خبری مرتبط، عضو شده و فعالانه حضور داشته باشند؛ گفت: مسوولان روابط عمومی شبکه های بهداشت - درمان شهرستان‌ها، باید از طریق راه اندازی گروه خبری، ارتباط با خبرنگاران حوزه شهرستان خود را توسعه دهند.

مدیریت ارتباطات درون و برون سازمان، ماموریت مهم روابط عمومی

ایشان با اشاره به اینکه در بخش خصوصی، رویکرد روابط عمومی ها از توجه به درآمد بیشتر و جلب مشتری بیشتر آغاز شد و به کسب رضایت مخاطب رسید؛ گفت: نباید پنداشت که مراجعه کننده به سازمان نیاز دارد و سازمان نیازی به او ندارد؛ زیرا این تصور، دارای تاثیر نامناسب بر روند ارتباط مدیران و کارکنان سازمان با مراجعه کنندگان خواهد بود. وی افزود که به همین منظور، روابط عمومی، باید ارتباطات درون و برون سازمان را مدیریت کرده و آن را بهبود بخشد.

متولی هنر هشتم حوزه سلامت استان قزوین با اشاره به اینکه اگر روابط عمومی به این ماموریت نپردازد، جایگاه بالایی در سازمان نخواهد داشت؛ انجام کارهایی، مانند: نصب بنر، تهیه خبر یا برگزاری مراسم را ابزارهای انجام ماموریت های مهم حوزه هنر هشتم دانست و گفت: متاسفانه در بیشتر مواقع، این ابزارها، از سوی مدیران و حتی خود متولیان روابط عمومی، وظایف اصلی و هدف نهایی در روابط عمومی پنداشته می شود.

قضاوت منصفانه، توسط مخاطب همراه

ارداقیان با گفتن اینکه ارتباط، همیشه کلامی نیست، کار ساده ای، مثل تغییر یک تابلو را ارتباط غیرکلامی دانست که به خاطر احترام به مخاطب انجام می شود.

ایشان هشدار داد که روابط عمومی نباید توجیه‌گر سازمان باشد و عنوان کرد: از طریق به مشارکت گرفتن مخاطبان برای همراهی، همدردی و همپا بودن با سازمان، می توان کاری کرد که آنان، ضعف های سازمان را در کنار مشکلات، نواقص و کمبودها ببیند و منصفانه قضاوت کنند.

ایشان با تاکید مجدد به اینکه باید به موضوع ارتباط غیرکلامی، توجه خاص کرد، ساماندهی تابلوهای راهنما و استخراج آلودگی های دیداری، بویژه در تابلوهای اعلانات را از راهکارهای این حیطه دانست.

توجه به جلب اعتماد مخاطبان

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، وظیفه دیگر روابط عمومی را جلب اعتماد مخاطبان به سازمان بیان کرد و این کار را با اقناع کردن مخاطبان، امکان پذیر دانست.

ایشان با سفارش به اینکه شایسته است، روابط عمومی، تغییر گفتمان داشته باشد و به جای «نه» گفتن ها و تکذیبه ها، به ارائه راه‌حل، حتی با نظر و پیشنهاد مخاطبان توجه کند؛ گرایش به داشتن شفافیت را در این مقوله، بسیار مهم دانست.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با تاکید به اینکه ها روابط عمومی ها باید به موضوع «روابط عمومی در بحران» توجه داشته باشند؛ گفت: به همین دلیل، کارگاهی آموزشی با همین عنوان در آینده نزدیک برای مسوولان روابط عمومی های واحدهای تابعه با همکاری مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه برگزار خواهد شد.

یادآور می شود، ضمن اینکه محمد نوروزی، منوچهر گودرزی، مهندس میثم پاک نهاد، سید حسن موسوی و فتانه مینایی، کارشناسان ستادی روابط عمومی، نکاتی را بیان کردند؛  مسوولان روابط عمومی های واحدهای تابعه نیز، مشکلات حوزه کاری خود را بیان کردند که به گفته ارداقیان، در نشست هفته های آتی متولیان هنر هشتم با رییس دانشگاه، به آن ها پرداخته خواهد شد.

موازی کاری برخی واحدها با روابط عمومی، چند شغله بودن مسوولان روابط عمومی واحدها، عدم توجه برخی از مدیران به جایگاه روابط عمومی، پرداخت نشدن اضافه کار ویژه روابط عمومی ستاد به روابط عمومی های فعال در واحدها و نداشتن نیروی کمکی در روابط عمومی های مذکور، بخشی از مشکلاتی بود که دست اندرکاران هنر هشتم در واحدهای تابعه دانشگاه به آن ها اشاره داشتند.