عمومی | دانشگاه مذاهب اسلامی

برگزاری پیش‌نشست همکاری‌های علمی و پژوهشی مابین سازمان اسناد و کتابخانه ملی و دانشگاه مذاهب اسلامی

روز سه شنبه سوم مهرماه ۱۳۹۷ هیاتی به سرپرستی دکتر حجت‌الله ابراهیمیان، معاون پژوهشی و فناوری اطلاعات دانشگاه مذاهب اسلامی، با جناب آقای دکتر فریبرز خسروی؛ معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی دیدار کردند.

در آغاز این نشست جناب آقای دکتر حبیب‌الله عظیمی، معاون سابق کتابخانه ملی که در حال حاضر به عنوان  مشاور علمی این سازمان فعالیت دارد و هم او مقدمات این نشست دو طرفه را برنامه‌ریزی و فراهم کرده بود، توضیحاتی مقدماتی در خصوص دانشگاه مذاهب اسلامی  و جایگاه، حضور دانشجویان شیعه و اهل تسنن در کنار هم، اهداف آن و شخص جناب آقای حجه الاسلام‌ و المسلمین دکتر محمدحسین مختاری، ریاست دانشگاه مذاهب، ارائه داد.

لازم به ذکر است دکتر عظیمی سابقه تدریس و آشنایی چندین ساله با دانشگاه مذاهب اسلامی در کارنامه خود دارند.

در ادامه این نشست، دکتر حجت‌الله ابراهیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه، ضمن خرسندی از برگزاری این دیدار از عزم جدی ریاست عالیه دانشگاه مذاهب اسلامی برای توسعه دانشگاه سخن گفت و پیشرفت‌های یک سال اخیر دانشگاه در عرصه‌های مختلف از جمله ایجاد ارتباط با نهادهای مهم علمی داخل کشور را یادآور شد.

وی در ادامه به معرفی دانشگاه، جایگاه، رسالت و اهداف آن پرداخت و  در خصوص پتانسیل‌های عظیم دانشگاه برای همکاری‌های علمی و پژوهشی با سایر مراکز علمی از جمله کتابخانه ملی اشاره کرد و آمادگی دانشگاه را برای همکاری‌های علمی و پژوهشی مرتبط در سطح ملی و بین‌المللی اعلام داشت.

دکتر ابراهیمیان، در ادامه، گزارش مختصری از فعالیت‌های حوزه پژوهشی و انتشاراتی دانشگاه مذاهب در یک ساله اخیر ارائه داد و گفت: در بخش بین‌الملل این دانشگاه سفرهای علمی و پژوهشی متعدد به‌ویژه به جنوب شرق آسیا داشته و سمینارهای علمی مختلف در ایران و اندونزی برگزار کرده‌اند.

وی در ادامه سخنان خود از پتانسیل کشورهای جنوب شرق آسیا به خصوص اندونزی برای انجام فعالیت‌های ایرانشناسی و اسلام‌شناسی خبر داد و اشاراتی به فعالیت‌های دوران حضور فرهنگی خود در آنجا کردند.

دبیر علمی همایش « ملی آسیب‌شناسی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های حوزه علوم انسانی-اسلامی »، در ادامه نشست به تشریح اهمیت این همایش پرداختند و ضمن اشاره به عزم ملی و تفاضای احساس مسئولیت نهادهای علمی و فرهنگی در حمایت از این گونه همایش‌ها، خواستار همکاری کتابخانه ملی به‌عنوان یک سازمان دغدغه‌مند با دارا بودن ظرفیت‌های عظیم علمی، پژوهشی و معرّف چهره علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی، شد.

معاون پژوهشی دانشگاه در ادامه تاکید کردند که دانشگاه مذاهب اسلامی آمادگی دارد در تمام زمینه‌های مرتبط در حوزه پژوهش و انتشارات با کتابخانه ملی همکاری داشته باشد و به همین منظور تفاهم نامه‌ای را هم به امضای روسای این دو نهاد علمی مهم و استراتژیک برساند.

در ادامه این پیش‌نشست، آقای دکتر فریبرز خسروی، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این دیدار و تشکر از جناب آقای دکتر عظیمی که مقدمات این نشست را فراهم کرده‌اند، گزارشی از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ارائه داد. وی به اهمیت کار کتابخانه ملی و سعی تمام این نهاد در مستندسازی هر آنچه ایرانیان در هر جای دنیا تولید می‌کنند، پرداخت.

وی اشاره کرد: هم اکنون کتابخانه ملی و سازمان اسناد مجموعه‌ای بی‌بدیل جهت ارائه خدمات علمی پژوهشی فراهم کرده که البته وجهه پژوهشی آن غالب است.

عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اشاره کرد که در سال گذشته این سازمان هفتاد و پنج عنوان اثر جدی از پژوهشگران خود سازمان و بیرون از سازمان منتشر کرده است.


وی افزود: ایران نخستین کشور اسلامی است که تلاش بسیاری کرد تا رده‌بندی دیویی (ده دهی) که بر مبنای پس‌زمینه‌های فرهنگی غرب مسیحی پدید آمده است، توسعه دهد و خوشبختانه این کار به نام ایران ثبت و انجام گرفته است. خسروی اعلام کرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی در تلاشی جدی و بی‌سابقه تلاش کرده است تمامی نسخه‌های خطی در تمام گوشه و کنار دنیا و در اختیار افراد و مجموعه‌داران که در ارتباط با ایران نگاشته شده‌اند و یا نسخ خطی ایرانی هستند، شناسایی و خریداری نماید و این کار در حال انجام است. وی اشاره داشتند تلاش می‌کنیم آنجا که امکان متن نسخه در هر قالبی برایمان ممکن نشد، حداقل بانکی اطلاعاتی از متا دیتای آن (Metadata) برای پژوهشگران و مراکز علمی تهیه  و تدوین کنیم. به گفته ایشان هم اکنون مرکز اسناد بیش از نود هزار نسخه خطی و چیزی بیش از یکصد و هشتاد هزار پایان‌نامه و رساله آرشیو کرده است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه نشست به گستردگی و تنوع حوزه های پژوهشی از جمله پژوهشگاه اسناد پرداختند که با جدیّت روی اسناد کار می‌شود. همچنین گروه‌های پژوهشی مختلف زیر نظر این سازمان در حال فعالیت هستند که به عنوان نمونه به گروه ایران‌شناسی و اسلامی‌شناسی اشاره کرد.

دکتر خسروی در خصوص همکاری‌های علمی و پژوهشی فی‌مابین ابراز خوشحالی کرد و افزود: همایش « ملی آسیب‌شناسی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های حوزه علوم انسانی-اسلامی» تلاش مبارکی است برای خدمت به زیرساخت علمی کشور. وی به عنوان استاد روش تحقیق، اشاراتی در خصوص برخی از آسیب‌ها و ضرورت چاره‌اندیشی جدی برای رفع آنها داشتند و این همایش را هم گامی ضروری و مهم در راستای تحقق این مهم قلمداد کردند. ایشان بیش از همه توجه جدی به امر «آموزش» را مطرح کردند و اشاره کردند «کنگره ملی کتابداری» هم که از یک سال پیش مقدمات برگزاری آن از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برنامه‌ریزی شده بود در آبانماه سال جاری روی «آموزش» تمرکز  خواهد داشت.

در پایان این پیش‌نشست، طرفین بر آماده‌سازی هر چه سریعتر پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان اسناد و کتابخانه ملی و دانشگاه مذاهب اسلامی جهت همکاری‌های علمی و پژوهشی گسترده و بلند مدت و مشارکت و همکاری همه‌جانبه سازمان اسناد و کتابخانه ملی در برگزاری همایش « ملی آسیب‌شناسی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های حوزه علوم انسانی-اسلامی» توافق کردند. به‌علاوه طرفین توافق کردند در اسرع وقت مقدمات امضای تفاهم‌نامه مذکور را میان روسای این دو نهاد علمی و پژوهشی فراهم سازند.