عمومی | دانشگاه تهران

آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان مسابقه ملی عکس «سفر به خانه خدا» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از معاونت فرهنگی ، در این مراسم که وحید اسکندری، مدیرکل حوزه ریاست سازمان حج و زیارت؛ مسعود زنده‌روح کرمانی، کمال‌الدین شاهرخ و جمعی دیگر از مسئولان و هنرمندان حضور داشتند، دکتر مجید سرسنگی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مسابقه، موضوع حج را یکی از شیرین‌ترین، ارزنده‌ترین و باشکوه‌ترین موضوعات در فضای ذهنی و عینی ایرانیان توصیف کرد.

وی ضمن برشمردن ویژگی‌های حج و تاکید بر استفاده از زبان هنر در فرایض دینی، افزود: «رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنانشان می‌فرمایند که هیچ تفکری در جهان ثبت نخواهد شد مگر اینکه با هنر آمیخته شود. ای‌کاش مسئولان ما، فرمایشات رهبری را بیشتر سرلوحه کارهای خود قرار دهند و توجه داشته باشند که ایشان به عنوان ولی امر مسلمین چقدر هنر را به ویژه در فرایض دینی، چاره‌ساز می‌دانند».

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با انتقاد از اینکه هنوز از هنر بهره درست و کافی نبرده‌ایم، گفت: «حتی کشورهای به ظاهر لائیک، آثار هنری خود را به گونه‌ای تولید می‌کنند که تفکراتشان را به جهانیان منتقل کنند، اما ما هنوز درگیر مبانی هنر هستیم اینکه آیا هنر در دین می‌تواند جای داشته باشد یا خیر؟».

وی تاکید کرد: «اگر ما راه استفاده از هنر به ویژه در فرایض دینی را پیدا کنیم، می‌توانیم نسل جوان را به خوبی با آنها آشنا کنیم، در غیر این صورت نسل جوان نسبت به مبانی دینی ناآشنا می‌شوند».

دکتر سرسنگی با اشاره به تشکیک پیش‌آمده در حوزه حجاب، تأکید کرد: «در این ۴۰ سال، صداوسیما و نهادهای فرهنگی برای خود و بدون توجه به مخاطبان کار کرده‌اند. به همین دلیل است که امروز در ذهن جوانان ما راجع به مسئله حجاب تشکیک به وجود می‌آید، چرا که به بدترین شکل ممکن حجاب را در حوزه فرهنگ و هنر مطرح کرده‌ایم».

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در ادامه استفاده از زبان تصویر و زبان هنر را از مهم‌ترین ویژگی‌های مسابقه ملی عکس سفر به خانه خدا توصیف و ابراز امیدواری کرد که دانشجویان دانشگاه تهران بتوانند در چنین برنامه‌هایی به خوبی بدرخشند.

مسعود زنده‌روح کرمانی، دبیر هنری این مسابقه، سخنران دیگر این مراسم بود. وی گفت: «مسابقه عکس سفر به خانه خدا، توسط تشکل‌های فرهنگی هنری دانشگاه تهران، فراخوان خود را آذرماه منتشر کرد. با اتمام مهلت ارسال آثار، بیش از ۳ هزار عکس به دبیرخانه ارسال شد که بیش از ۱۸۰۰ مورد به بخش داوری راه یافتند».

وی افزود: «با اتمام داوری‌ها در نهایت ۵۰ تصویر از زائران برای تبدیل‌شدن به کتاب انتخاب و ۱۰ عکس هم به عنوان برگزیده این دوره از مسابقه عکس سفر به خانه خدا انتخاب شدند».

در پایان مراسم اختتامیه، صاحبان از آثار برتر این مسابقه تقدیر شدند و برای سه اثر برتر این مسابقه، سه سفر عتبات عالیات به عنوان جایزه آنها اعلام شد.

مسابقه ملی عکس سفر به خانه خدا در محورهای عزت و کرامت حجاج ایرانی، وحدت در جهان اسلام، عملیات اجرایی حج سال ۱۳۹۶، لحظه‌های ویژه عبادی، سلفی بناها و آئین‌ها و استقبال از حجاج سال ۱۳۹۶ و به همت شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری دانشگاه تهران و با همکاری و مشارکت معاونت فرهنگی دانشگاه تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.