عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

۷ مهر؛ روز جهانی قلب گرامی باد/ مهمترین علت پیدایش بیماری های قلبی چیست؟

مراسم روز جهانی قلب امسال ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۸ مصادف با ۷ مهرماه با شعار «هم پیمان برای سلامت قلب» در جهان برگزار می شود. روز جهانی قلب به عنوان یک ابتکار جهانی در سال ۲۰۰۰  عنوان شد تا آگاهی عمومی نسبت به تهدید بیماری قلبی و سکته مغزی و اهمیت شیوه زندگی قلب سالم را افزایش دهد. سازمان جهانی بهداشت نیز به طور فعال از این روز حمایت می کند. این اتحادیه اعتقاد دارد که سلامت قلب برای هر فرد یک حق بشری اساسی و یکی از ارکان دسترسی به عدالت در سلامت جهانی است.

برای کشور ما نیز که بیماریهای قلبی یکی از مشکلات و چالش های مهم سلامت به شمار  می رود، این روز مغتنم است تا برنامه ها و فعالیت های خود را برای مقابله با این بیماریها و در جهت افزایش آگاهی عمومی برنامه ریزی کنیم و این روز را گرامی بداریم .

دکتر فرزانه فربخش، رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در گفتگو با پورتال خبری معاونت امور بهداشتی ضمن بیان این مطلب، افزود: یکی از مهمترین و مطمئن ترین راه های رسیدن به اهداف پیشگیری و کنترل بیماری قلبی عروقی آموزش همگانی و برگزاری پویش های عمومی است. این روز در واقع شروع برنامه و فعالیت هایی است که باید در طول سال ادامه یابد. به همین منظور فعالیت هایی مانند سخنرانی و معاینات بهداشتی و غربالگری های سلامتی از جمله سنجش وزن، قند، کلسترول و فشارخون، برگزاری مراسم و نمایشگاه، جشنواره غذایی، انجام معاینات قلب و مشاوره رایگان، فعالیت ها و مسابقات ورزشی در سطح مراکز/ شبکه های تحت پوشش دانشگاه به شکل بسیج های اطلاع رسانی و آموزشی سازماندهی شده و در هر سال اجرا می شوند .

دکتر فربخش بیماریهای قلبی عروقی را مشتمل بر بیماری های ناشی از قلب، عروق مغزی و عروق خونی دانست و گفت: شایع ترین این بیماری ها، بیماری عروق کرونر قلب (مانند حمله های قلبی) و بیماری عروق مغزی (مانند سکته مغزی ) هستند.

وی عوامل خطر کلیدی مهم این بیماری ها را رژیم غذایی نامناسب، فعالیت بدنی کم، مصرف دخانیات، اختلال چربی های خون، دیابت و فشارخون بالا برشمرد و تعدیل و کنترل این عوامل خطر را در کاهش ابتلا به بیماری قلبی عروقی بسیار موثر دانست.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر معاونت امور بهداشتی دانشگاه،کاهش ۲۵ درصدی مرگ زودرس ناشی از بیماری های قلبی عروقی را از اهداف نگارش سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر عنوان کرد و افزود: اجرای برنامه کشوری ایراپن در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در راستای سند فوق بوده و هدف این است که با تعیین احتمال بروز سکته های قلبی- مغزی و مراقبت ادغام یافته بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشارخون و کنترل عوامل خطر مربوطه، از حوادث کشنده و غیر کشنده قلبی- مغزی پیشگیری شود. در این خصوص تا کنون ۵۰۵۱۳۸ نفر خدمت پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی را دریافت کرده اند و احتمال خطر بروز حوادث قلبی و عروقی در طی ۱۰ سال آینده در ۹۱.۱۴ درصد افراد کمتر از ۱۰ درصد بوده است. هم اکنون ۲۶۴۰۱ نفر بیمار مبتلا به فشار خون بالا و  ۲۴۲۸۶ بیمار دیابتی در سطح دانشگاه ثبت و تحت مراقبت می باشند.

دکتر فربخش در خصوص روز جهانی قلب اذعان کرد:  روز جهانی قلب امسال روز ۷ مهرماه ۱۳۹۷ (۲۹ سپتامبر ۲۰۱۸) تعیین شده است و شعار آن « My Heart, Your Heart »  است که با توجه به فرهنگ کشور ما شعار امسال «هم پیمان برای سلامت قلب » و پیام آن   « A simple promise ... for MY HEART, for YOUR HEART, for ALL OUR HEARTS »  »    یک قول ساده…… برای سلامت قلب من، قلب تو و قلب همه ما» عنوان شده است.

هدف این است که افراد بدانند چگونه می توانند با انتخاب شیوه زندگی سالم و چند تغییر ساده سلامت قلب خود را حفظ کنند. قلب مرکز سلامتی هر فرد است. فقط چند اقدام ساده مانند تغذیه سالم تر، فعالیت بدنی بیشتر، ترک دخانیات و ... می تواند سلامت قلب و رفاه کلی را بهبود بخشد.

وی در پایان، ضمن تقدیر از زحمات همکاران در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در کلیه مراکز و شبکه های تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار داشت: یکی از تعهدات سران کشورهای جهان، داشتن برنامه ای مدون و شفاف در پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر (در راس آن بیماریهای قلبی عروقی، دیابت، سرطانها و بیماریهای ریوی) بوده است و بایستی در ۲۷ سپتامبر سال ۲۰۱۸، در سازمان ملل متحد گزارش میشده و جمهوری اسلامی ایران برنده جایزه مربوطه در حوزه بهداشت گردیده است. دریافت این جایزه مهم به این معنی است که جمهوری اسلامی ایران برنامه ای در پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر داشته است که در بین برنامه سایر کشورها قابل قبول تر بوده و این اهمیت استمرار در اجرای برنامه های شروع شده را مطرح می‌کند.