عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان

برگزاری شصت و ششمین سخنرانی علمی در مرکز لرستان با عنوان" سرمایه های سرگردان عامل بروز نابسامانی در اقتصاد"

شصت و ششمین سخنرانی علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، روزچهارشنبه مورخه ۴/۷/۹۷ ، با عنوان " سرمایه های سرگردان عامل بروز نابسامانی در اقتصاد " توسط دکتر رضا پهلوانی سرپرست بخش تحقیقات اقتصادی – اجتماعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ، در سالن جلسات و با حضور جمعی از اعضاء هیات علمی و کارشناسان برگزار گردید.
دکتر پهلوانی در ابتدای سخنرانی بیان داشت سرمایه های سرگردان سرمایه های هستند که بیشتر از تقاضای افراد برای نگهداری پول و کمتر از مقدار لازم برای سرمایه گذاری در طرح های بزرگ و متوسط باشند، در کشور ما متاسفانه این سرمایه ها در اثر عواملی همچون بهره برداری پایین در فعالیت های تولیدی، افزایش نقدینگی، شرایط رکود و تورم، توزیع محور بودن اقتصاد و غیره بوجود می آیند و بیشتر در دست دهکهای درآمدی متوسط به بالا قرار دارند. سخنران این نشست علمی تصریح کردند که این سرمایه ها با ایجاد و یا تشدید انتظارات تورمی سبب افزایش نرخ ارز، ایجاد تقاضای کاذب در جامعه، تشدید تورم و حتی رکود تورمی، بروز پدیده دلالی و ... سبب پایین آمدن رفاه و منفعت اجتماعی می گردند.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات در پایان جهت کنترل اثرات نامطلوب این سرمایه ها بر اقتصاد کشور توجه به مواردی همچون افزایش بهره وری عوامل تولید، کاهش هزینه ها و افزایش سودآوری فعالیت های اقتصادی، کنترل حجم نقدینگی، تنوع در مشاغل اقتصادی، ایجاد سپرده گذاریهای ارزی و ریالی، اعمال سیاست های پولی و مالی و ... را ضروری دانسته که با تجهیز و هدایت سرمایه ها در جهت فعالیت های کارا و اثر گذار اقتصادی می تواند سبب ارتقاء منافع عمومی و ملی گردد.

روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ومنابع طبیعی لرستان