عمومی | انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران

فراخوان ارسال معرفی کتاب نشریه علمی پژوهشی فلسفه تربیت

اطلاعیه. انجمن فلسفه تعلیم و تربیت از استادان و پژو هشگران دعوت به همکاری در بخش معرفی کتاب نشریه علمی پژوهشی فلسفه تربیت را دارد.
نکاتی درباره نگارش "مرور کتاب"
معرفی و مرور کتاب‌های تخصصی تازه منتشر شده معمولاً یکی از بخش‌های جذاب و مفید مجلات پژوهشی است. این معرفی‌ها با ارائه نگاهی دقیق و نقادانه به ساختار و محتوای کتاب‌ها، علاوه بر رصد وضعیت انتشار آثار علمی در حیطه تخصصی مربوطه، موجب افزایش کیفیت آثار بعدی شده و راهنمای مناسبی برای پژوهشگران خواهد بود. برای نگارش این نوع مطالب توجه به نکات زیر پیشنهاد می‌شود:
- معرفی مختصر اطلاعات شناسنامه‌ای کتاب مانند عنوان، نام نویسندگان، نام مترجمان، سال انتشار، شماره نسخه، تعداد صفحات، نام ناشر، شماره بین‌المللی (ISBN) و موارد خاص‌تر (مانند نوع انتشار فیزیکی (قطع) یا الکترونیکی یا حتی قیمت و شمارگان).
- معرفی نویسندگان یا مترجمان (برای آثار ترجمه شده) و حتی ناشر کتاب و مرور سوابق آنها و توضیح زمینه‌ها و جهت‌گیری‌های فکری غالبی که در کتاب مشهود است.
- معرفی نقادانه ساختار کتاب با توجه به فهرست مطالب و حجم صفحات اختصاص یافته به هر بخش و میزان استفاده از تصاویر و نمودارها و جداول.
- توضیح مختصری درباره محتوا و ایده‌های اصلی کتاب و نقادی نحوه ارائه موضوعات به‌لحاظ رعایت تقدم و تاخر مطالب و اشاره به کتاب‌هایی که مطالعه آنها قبل یا بعد از مطالعه این کتاب می‌تواند مفید باشد.
- ارزیابی کیفیت ترجمه کتاب (برای آثار ترجمه شده) با استناد به شواهدی از متن.
- بیان میزان اهمیت و ضرورت انتشار این کتاب با توجه به موارد مشابه یا خلا علمی موجود و اشاره به سطح علمی کتاب و کاربردهای آموزشی یا پژوهشی آن.
- توضیح کیفیت نگارش متن از دو منظر ادبی و علمی و در صورت نیاز، ارائه پیشنهاداتی برای افزایش کیفیت و رفع اغلاط احتمالی متن.
در نهایت، مطالعه فصلنامه‌های «نقد کتاب» و « نگارش و پژوهش کتب دانشگاهی» به‌علاوه کتاب زیر می‌تواند راهنمای گسترده‌تری برای این کار باشد:
هوپر، برد (۱۳۹۶). چگونه مرور کتاب بنویسیم؟ مرورنویسی برای مشاوره خوانندگان، (علیرضا شفیعی‌نسب، مترجم) تهران: ترجمان علوم انسانی.