عمومی | دانشگاه علوم پزشکی البرز

پیام دکتر درفشی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط

شعار امسال روز جهانی بهداشت محیط " ایمنی و پایداری جهانی غذا " به حمایت از تهیه غذای ایمن، استفاده از آب های با ارزش و منابع مغذی و حمایت از جوامع به منظورافزایش میزان تولید غذای پایدار کمک می کند.

امروزه ایمنی مواد غذایی با مولفه های جهانی زنجیره های تامین مواد غذایی، نیاز به کاهش دورریزهای مواد غذایی و استفاده بهینه از منابع طبیعی مثل آب پاک در چالش می باشد. تهدیدهای ایمنی مواد غذایی به طور ثابت درحال ظهور می باشند. تغییرات در تولید مواد غذایی، توزیع و مصرف؛ تغییرات زیست محیطی؛ پاتوژن های جدید و نوظهور؛ مقاومت های ضد میکروبی تماماً چالش هایی  را در ایمنی ملی مواد غذایی ایجاد می کنند. افزایش حمل و نقل و تجارت می تواند آلودگی را در سطح بین المللی گسترش دهد.

بهداشت محیط با هدف نظارت بر تامین آب سالم، نظارت بر تامین، تهیه، تولید، توزیع و مصرف غذا در سطح عرضه مثل رستوران ها، فست فودها، کترینگ ها، نانوایی ها، فروشگاه های مواد غذایی و ... ، نظارت بر حمل مواد غذایی در سطح عرضه تا جلوگیری از آلودگی زمین های کشاورزی و استفاده از فاضلاب خام برای کشت محصولات کشاورزی  نقش مهمی را در ایمنی مواد غذایی به خود اختصاص داده است.

اینجانب روز جهانی بهداشت محیط (۲۶ سپتامبر مصادف با ۴ مهرماه) را بر تمامی فعالان عرصه بهداشت محیط از جمله اساتید، مدیران، کارشناسان و دانشجویان بهداشت محیط در تمامی حوزه های دانشگاه تبریک عرض می نمایم و امیدوارم در سایه تلاش های شما عزیزان گامی بزرگ در جهت اعتلای سلامت استان خصوصا در زمینه افزایش سطح ایمنی مواد غذایی برداشته شود. توفیق تک تک شما را از خداوند منان خواستارم .

دکتر حمید درفشی
رئیس دانشگاه