عمومی | دانشگاه علوم پزشکی البرز

پیام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط

شعار امسال روز جهانی بهداشت محیط " ایمنی و پایداری جهانی غذا " به حمایت از تهیه غذای ایمن، استفاده از آب های با ارزش و منابع مغذی و حمایت از جوامع به منظورافزایش میزان تولید غذای پایدار کمک می کند.

ایمنی مواد غذایی با حفاظت موثر زنجیره های ملی تامین غذا از ورود، رشد یا بقای عوامل میکروبی و شیمیایی مضر در ارتباط می باشد. در مقیاس بین المللی بزرگتر که مرزها از بین می رود چنین موردی برای مواد غذایی که یک کالای مهم در سطح جهانی است مهم می باشد.

بیماری های منتقله از غذا مشکلات بهداشت عمومی را در سراسر جهان افزایش داده اند و باعث ناتوانی و مرگ و میر می شوند، مطالعات WHO در خصوص بیماری های غذازاد در سال ۲۰۱۰ برآورد کرده اند که ۳۱ خطر (شامل ویروس ها، باکتری ها، پروتوزوا، کرم ها و مواد شیمیایی) علت ۶۰۰ میلیون مورد از بیماری های منتله از غذا در سطح جهانی هستند و باعث ۴۲۰۰۰۰ مورد مرگ شده اند. یعنی از هر ۱۰ نفر ۱ نفر در سال ۲۰۱۰ در دنیا به علت خوردن غذای آلوده دچار بیماری شده اند. ۴۰ درصد کودکان زیر ۵ سال به بیماری های غذازاد مبتلا می شوند و از این تعداد ۱۲۵۰۰۰ کودک در سال می میرند.

بهداشت محیط با کنترل عوامل محیطی آلاینده آب، خاک، هوا و ... نقش مهمی را در سلامت جامعه، همچنین ایمنی مواد غذایی ایفا می کند.

اینجانب روز جهانی بهداشت محیط را برشما مدیران و کارشناسان حوزه معاونت بهداشتی، شبکه ها و مراکز بهداشتی تابعه و سایر حوزه های دانشگاه، اساتید و دانشجویان گرامی بهداشت محیط تبریک عرض نموده و سلامتی و سربلندی تک تک شما عزیزان را آرزومندم.

دکتر داود مقیمی
معاون بهداشتی