عمومی | انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران

کتاب«مذهبی نگاری در شرق گیلان» نویسنده دکتر پریسا شاد قزوینی، ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۷

·       در کتاب«مذهبی نگاری در شرق گیلان» به یکی از سنت های نقاشی در ایران تاکید می شود که ژانری عامیانه مذهبی دارد. این نقاشیها  در مکانهای مقدسی چون امامزادگان و تکایای مذهبی مردم  شرق گیلان تصویر شده است که بقاع خوانده می شوند.

·       مضامین مذهبی بقاع متبرک گیلان به مثابه هویت فرهنگی و تاریخی در منطقه گیلان به حساب می آید. مخاطبان این دیوارنگاره ها اغلب مردم ساده و بی آلایش روستایی بودند که خود سفارش دهنده و حامی منقوش کردن آنهابه حساب می آمدند. امروزه بدلیل رشد تکنولوژی، راحتی دست یابی به اطلاعات و کم شدن ارتباطات مستقیم، گسست عمیقی میان روابط مردم با آئینها و سنتهای رایج اشان احساس می شود و به نوعی بسیاری از این فرهنگها و هنرهای بومی رو به فراموشی گذاشته اند.

·       خالقان این آثاراکثرا افرادی درویش مسلک و خودآموخته بودند که از سر دلدادگی مذهبی و اعتقادهای باورمدارشان این دیوارنگاره ها را آفریدند. موضوعات این آثاربیشتر نزاع میان خیر و شر در واقعه کربلاست که  قهرمانان و اسطوره های مذهبی در جدال با کفر و ظلم  به تصویر کشیده شده اند.

·       برای ارتباط عمیق  با محتوا و پیام این آثار می بایستی نقش باورمدار و فرهنگساز آنها را درک کرد تا به زیبایی محتوای آنها دست یافت. این دیوارنگاره ها می توانند به عنوان موضوعاتی بینا رشته ای برای علومی چون مردم شناسی، جامعه شناسی هنر،  فرهنگ عامه و آئین های باورمدارانه ی شیعی مورد مطالعه قرار گیرند

·       این کتاب در ۱۳۴ صفحه با ۶۸ تصویر از طرف انتشارات سبز منتشر گردیده است.