عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

راهکارهای انتقال ارزش های دفاع مقدس از نسل اول به نسل سوم - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲


به گزارش روابط عمومی دانشگاه، همزمان با هفته دفاع مقدس کارگاه آموزشی برگزار شد که دکتر محمدرضا میری در این کارگاه به ارائه سخنرانی با موضوع راهکارهای انتقال ارزش های دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت از نسل اول به نسل سوم پرداخت.
رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه با این مقدمه که دفاع مقدس، نام آشناترین واژه در قاموس حماسه های عزت آفرین ایران است که خاطرات دلاوری های آن، در تاریخ شکوهمند این دیار به یادگار خواهد ماند گفت: قیام عاشورا استراتژی هشت ساله دفاع مقدس بود و عاشورا برای همیشه حق را از باطل جدا ساخت تا دیگر یزیدیان عصرها نتوانند با پوشش اسلام جاهلیت را زنده سازند.

دکتر محمدرضا میری با اظهار اینکه انگیزه دفاعی از سه عنصر اعتقاد ، عشق و فداکاری تشکیل می شود افزود: عنصر اعتقاد انسان را به سوی محضر حق تعالی جهت می دهد، عشق انسان را به محضر خدا می رساند و فداکاری هنر اتصال و وصل به لقاء الله را به انسان می آموزد.

وی مهمترین عامل قدرت و تحرک رزمندگان اسلام را ایمان به خدا دانست و خاطرنشان کرد: خداوند متعال مبدا و منشاء قدرت است و به هر کاری که اراده کند تواناست، ایمان همواره باید با بینش و آگاهی توام باشد و درک موقعیت سیاسی و اجتماعی و آگاهی افق روشنی را پیش روی مسلمان می گشاید.

رزمنده دوران دفاع مقدس یادآور شد: بدون شک یکی از عوامل مهم و اساسی مقاومت و پیروزی در دفاع هشت ساله، نیروی انسانی است؛ نیروهای متشکل از بهترین و قوی ترین مردان، به ویژه جوانان عاشق و شهادت طلب میهن اسلامی ، که در دفاع از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی کشور مقدس جمهوری اسلامی سر از پا نمی شناختند.

دکتر میری افزود: مقاومت تحسین برانگیز جوانان برومند این سرزمین در برابر استکبار جهانی، صحنه های بی بدیل و بی نظیری از شهادت و ایثار را خلق کرد، که اگر به ضبط و ثبت و تفسیر و توزیع آن اهتمام نورزیم، به فرهنگ و تاریخ مردم این مرز و بوم، جفایی جبران ناپذیر روا داشته ایم.

وی ادامه داد: فرهنگ شهادت ارزش هایی را مطرح و نهادینه می سازد، که در آن افراد جامعه به منظور تحقق خواسته ها و اهداف الهی خود بر اساس قراردادهای الهی حاضر به جان فشانی و حضور در صحنه هایی که شایسته است، می شوند.

استاد دانشگاه با اظهار اینکه مهمترین هدف انتقال ارزش های دفاع مقدس و آموزش به جوانان ترویج فرهنگ دفاع مقدس و روحیه بسیجی در جوانان می باشد گفت: نقش دفاع مقدس در تثبیت انقلاب اسلامی را باید برای جوانان و دانش آموزان تبیین نمود و به عبارتی حقانیت جنگ را باید به نسل جوان منتقل کرد.

دکتر میری با تاکید بر اینکه دفاع مقدس را باید طوری روایت کرد که روح دفاع مقدس در آن منتقل شود گفت: یکی از مهمترین استراتژی های انتقال ارزش های دفاع مقدس و احیاء تفکر بسیجی در محیط دانشگاه ارائه درس مبانی دفاع مقدس به صورت اختیاری به دانشجویان است

وی اضافه کرد: اگر نسل اول جنگ رفته و جبهه دیده که به عنوان الگو و شاخص مطرح هستند، خود به دنیا و تجملات آن روی بیاورند و عهد و پیمان خود را با شهیدان از یاد ببرند و به دنبال پست و مقام دنیایی باشند و فضیلتها را زیر پا بگذارند؛ مطمئنا جوان ما (نسل سوم) به راه رفته اینان و فرهنگ ایثار و شهدت شک می نمایند. و اینجاست که دشمن بیشترین بهره را از این شکاف ایجاد شده می برد.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه اظهار داشت: پس از نیاز سنجی که اولین اقدام ضروری در جهت گسترش فرهنگ دفاع مقدس در جامعه است ، گام بعدی ، طراحی و برنامه ریزی بر اساس نیاز مخاطبان است و در این راستا بهره گیری از مشاوران متخصص و مجرب، بسیار مهم و ضروری است چرا که برنامه ریزی اگر بر اساس نیاز مخاطب بوده لکن مناسب با شرایط محیط و شرایط روحی-فکری مخاطب و ... تدوین نگردد، باز هم بهره مورد نظر را نخواهد داشت

دکتر میری افزود: در این راستا بایستی از نظرات گروهی از مشاوران با تخصص های روانشناسی، تعلیم و تربیت، نظامی گری، و دارای سوابق حضور در جبهه و آزادگی و جانبازی و ... بهره برد تا هرچه بیشتر بتوان این فرهنگ ارزشمند را به نسل جدید منتقل کرد.

وی با بیان اینکه کمترین مطالبه و حق فرزندان این مرزو بوم، اطلاع از تاریخ مقاومت پرافتخار ملت قهرمان ایران در دوران دفاع مقدس و آموزه های آن می باشد گفت: در موضوع روایتگری تنها نباید به سیره و زندگی شهدا اکتفا کرد بلکه باید مسائل تاریخی دفاع مقدس و تحلیل آن نیز مورد توجه قرار می گیرد.

رزمنده دوران دفاع مقدس با تاکید بر اینکه در مسائل جنگ فقط مسائل حزن انگیز بیان نشود بلکه مسائل نشاط آور جبهه ها نیز بایدبیان شود گفت: در مجامع علمی و دانشجویی در مورد مسائل جنگ تلاش شود که با مسائل عقلی پیوند بخورد و خاطره گویی صرف نباشد.

دکتر میری اضافه کرد: برنامه راهیان نور بسیار تاثیر گذار می باشد و وقتی که جوانان از نزدیک با موقعیتی که شهدا ورزمندگان برخورد داشته اند،مواجهه می شوند،به راحتی می توانند درک کنند آنان چه روزگار و شرایط سختی تحمل می کردند و می فهمند این کشور سرمایه های زیادی را از دست داده تا ذره ای از خاک وطن به دست بیگانگان نیفتد.

وی در پایان به بیان نکات زیر در تبلیغ ارزش های دفاع مقدس پرداخت:

مدیریت جهادی دوران دفاع مقدس به عنوان الگوی موفق مدیریت به کشور و دنیا پیشنهاد داده شود.( شما در جنگ تحمیلی نشان دادید که با مدیریت صحیح و خوب می توان اسلام را فاتح جهان نمود. امام خمینی (ره) )

به نقش ارزنده حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در دوران دفاع مقدس (سردمداران خردمند) به شایستگی پرداخته شود.(اگر در جنگی...)

به نقش مردم به عنوان پشتیبان موثر انسانی و مادی دفاع مقدس (عزم ملی) به تفکیک اقشار و با تاکید بر زنان پرداخته شود.

مطالعه و استفاده از اسناد و مدارک قوی برای ارائه مستندات درس به منظور بهره مندی بیشتر مخاطب از مباحث.

مشارکت جدی در توسعه درس دفاع مقدس در دانشگاه های دولتی، حوزه های علمیه و مراکز دولتی با تعامل و ملاطفت.

مشارکت در پیاده سازی و بازنویسی اسناد دفاع مقدس با استفاده از دانشجویان به عنوان کار تحقیقی به جای مقاله و...
مشاهده این خبر در وبدا(پایگاه خبری -  اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)/ اینجا کلیک نمایید.