عمومی | پژوهشگاه نیرو

نخستین نشست تخصصی بررسی و تحلیل جذابیت‌های فنی و اقتصادی فناوری هضم بیهوازی در مدیریت پسماندهای دام و طیور، تولید برق و حفظ محیط زیست برگزار شد

نشست تخصصی «بررسی و تحلیل جذابیت‌های فنی و اقتصادی فناوری هضم بیهوازی در مدیریت پسماندهای دام و طیور، تولید برق و حفظ محیط زیست» با حضور تعدادی از مدیران ارشد وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و متخصصین و دانشگاهیان فعال در زمینه انرژی زیست‌توده در سالن شهید مطهری سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) روز دوشنبه ۱۲ شهریور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو؛ این نشست با حمایت پژوهشگاه نیرو و ساتبا، در راستای «طرح توسعه فناوری‌های انرژی زیست‌توده پژوهشگاه نیرو» برگزار گردید. در ابتدای نشست، آقای دکتر اکبر شعبانی‌کیا مدیر کل دفتر توسعه و حمایت‌های فنی و مشاوره ساتبا به سخنرانی درباره‌ نقش سازمان ساتبا در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، سیاست‌های تشویقی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و مزایای فناوری هضم بیهوازی در حفظ محیط زیست و توسعه پایدار پرداخت.
در ادامه آقای مهندس مهدی رضایی مجری «طرح توسعه فناوری‌های انرژی زیست‌توده پژوهشگاه نیرو»، مطالبی پیرامون ساختار مرکز انرژی زیست‌توده، فناوری‌های اولویت‌دار تولید انرژی از منابع زیست‌توده در کشور، اقدامات انجام شده و خدمات قابل ارائه توسط مرکز را بیان کرد. اهم مطالب بیان شده توسط مجری طرح شامل: معرفی اجمالی فناوری هضم بیهوازی به عنوان یک فناوری دوستدار محیط زیست برای تبدیل منابع زیست‌توده به برق، انرژی و دیگر محصولات، ساختار بازیگران و ذینفعان صنعت هضم بیهوازی، آمار مرتبط با دامداری‌های صنعتی کشور و پتانسیل استحصال انرژی از محل مدیریت فضولات دامی در کشور، معرفی مرکز انرژی زیست‌توده پژوهشگاه نیرو، چشم‌انداز، اهداف کلان و برنامه‌های راهبردی مرکز،ارائه گزارش فعالیت‌های انجام‌شده در مرکز،ارائه گزارش خدمات قابل ارائه توسط مرکز انرژی زیست‌توده،همکاری‌ها و تعاملات داخلی و بین‌المللی مرکز انرژی زیست‌توده می‌باشد.
نشست با سخنرانی آقای مهندس محمودرضا حیدری معاون مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه یافت. حیدری ضمن ارائه گزارشی از سابقه فعالیت‌های انجام‌شده توسط جهاد کشاورزی در حوزه استحصال انرژی از فضولات دامی، فعالیت‌های مهم انجام شده در سال جاری و دغدغه‌های وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه را مطرح کرد. از دیگر مطالب مهم بیان شده توسط او به شرح زیر است:

  • اهمیت انتخاب شیوه‌های حمایتی مناسب برای جلب مشارکت دامداران در اجرای طرح‌های بیوگاز
  • ساختار چندوجهی تعاملات و روابط میان دستگاهی در زمینه اجرای طرح‌های بیوگاز
  • ضرورت ایجاد وفاق و همدلی بین بخشی برای حل مشکلات توسعه کاربرد طرح‌های بیوگاز
  • گزارش فعالیت‌های انجام شده در سال ۹۷
  • فراخوان دستگاه‌های ذینفع در توسعه طرح‌های بیوگاز

سپس آقای دکتر مهرداد عدل عضو هیئت علمی پژوهشگاه مواد و انرژی ضمن معرفی فناوری هضم بیهوازی و الزامات اجرایی آن مطالبی پیرامون مباحث زیر بیان کرد:

  • پتانسیل تولید برق و حرارت از فضولات دامی در کشور
  • معرفی فناوری‌های هضم بیهوازی
  • تجربه‌های موفق در دنیا

در ادامه‌ی نشست آقای مهندس محمدحسین قیصری مدیر فروش و بازاریابی شرکت مپتا به معرفی فعالیت‌های شرکت مپتا در حوزه بیوگاز و چالش‌های این حوزه پرداخت. خانم دکتر نوشین جباری مشاور طرح انرژی زیست‌توده نیز به عنوان سخنران آخر این نشست، مدل‌های تامین مالی پروژه‌های بیوگاز در دنیا و ایران را ارائه کرد. پایان نشست به پرسش و پاسخ از سوی مهمانان و سخنرانان اختصاص یافت.