عمومی | پژوهشگاه نیرو

سمینار تخصصی «طراحی و ساخت استک پیل سوختی اکسید جامد با استفاده از سوخت گاز طبیعی» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو؛ شهریار بزرگمهری عضو هیئت علمی و مدیرگروه پژوهشی انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو در این سمینار به ارائه مباحثی پیرامون موضوعاتی همچون آشنایی و اهمیت پیل‌های سوختی اکسید جامد (SPFC) و جایگاه آن در جهان، بررسی عملکرد SDFC با گاز طبیعی و سوخت هیدروکربنی و طراحی استک SDFC با گاز طبیعی پرداخت.
شهریار بزرگمهری در این سمینار به اهمیت و جایگاه پیل‌های سوختی اکسید جامد ۳ اشاره نمود و سپس به بررسی برنامه‌های توسعه کشورهای پیشرفته مخصوصاً کشور ژاپن برای توسعه پیل‌های سوختی پرداخت. در ادامه چالش‌های توسعه این فناوری و مباحث تکنولوژی این فناوری بخصوص طراحی و ساخت پیل‌های سوختی اکسید جامد در جهت استفاده مستقیم از سوخت گاز طبیعی ارائه گردید. سپس به دستاوردهای پژوهشگاه نیرو در راستای توسعه این فناوری اشاره شد و نتایج پروژه‌های مختلف برای توسعه این فناوری در پژوهشگاه نیرو شامل : ساخت سل‌های کوچک (دکمه‌ای)، استک‌های ۱۰۰ وات و ساخت استک جهت استفاده مستقیم از سوخت گاز طبیعی مطرح گردید.
در این سمینار شهریار بزرگمهری مطرح کرد که پژوهشگاه نیرو با دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت و تست استک‌های پیل‌های سوختی اکسید جامد تنها مرکز پژوهشی در ایران است که زنجیره کامل فناوری ساخت و تست این نوع از پیل‌های سوختی را در کشور داراست.