عمومی | دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

اهتمام دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بر تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی دانشجویان دکتری

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی درباره مهارت‌های زبان انگلیسی دانشجویان دکتری، گفت: مهارت‌های زبان انگلیسی دانشجویان دکتری باید تقویت شود، ضمن اینکه مهارت‌های زبان فارسی آنان نیز وضعیت چندان مناسبی ندارد.

به گزارش روابط عمومی؛ به نقل از ایسنا، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی با اشاره بر اهتمام دانشگاه جهت ارتقای مهارت‌های نوشتاری زبان انگلیسی دانشجویان دکتری، اظهارکرد: چند سال پیش درسی را برای دانشجویان دکتری جهت ارتقای مهارت‌های نوشتاری در زبان انگلیسی اجباری کردیم که البته نمره این درس در معدل محاسبه نمی‌شود، اما گذراندن آن اجباری است.

اشرفی‌زاده تاکید کرد: البته برای ارتقای این مهارت، برنامه های دیگری نیز داریم. مثلا در حال حاضر امتیازاتی را برای دانشجویانی که رساله خود را به زبان انگلیسی هم بنویسند در نظر گرفته ایم. همچنین بنا داریم که بعضی از درس ها را در صورت حضور دانشجویان خارجی در کلاس به زبان انگلیسی ارائه کنیم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی  خواجه نصیر الدین طوسی در مورد برنامه‌های این معاونت در سال ۹۷، گفت: معاونت آموزشی در چندین حوزه، برنامه‌هایی دارد که یکی از این برنامه‌ها در راستای بحث اشتغال‌پذیری و مهارت‌افزایی دانشجویان است. در این زمینه در حال سامان دادن به یک سری فعالیت‌های آموزشی غیر رسمی هستیم که محدوده وسیعی از فعالیت‌ها را از قبیل مسابقات دانشجویی، ارتقای وضع کارآموزی و ارتباط با صنعت را شامل می‌شود.

اشرفی‌زاده افزود: البته این برنامه‌ها از گذشته نیز وجود داشته، اما هیچ وقت در برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه‌ها به صورت جدی به آن‌ها پرداخته نمی‌شده است، اما امسال در این زمینه‌ها در حال انجام فعالیت‌های جدی‌ تری هستیم که البته این فعالیت ها در راستای سیاست های اخیر وزارت متبوع هم هستند.

تمایل داریم موسسات بین‌المللی دانشگاه را ارزیابی کنند

وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی  تنها دانشگاهی است که همه دانشکده‌های مهندسی‌اش ارزیابی درونی شده‌اند، اظهارکرد: فاز ارزیابی درونی را به وسیله موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران انجام داده‌ایم و در صدد انجام ارزشیابی بیرونی دانشگاه هستیم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درباره نتایج و نحوه این ارزیابی گفت: برای انجام ارزیابی، اطلاعاتی از دانشکده‌ها در اختیار این موسسه قرار داده شده و موسسه پس از ارزیابی این اطلاعات، چند مورد ایراد از مستندات دانشکده‌ها گرفته که به همکاری دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه در حال رفع این ایرادات هستیم.

وی درباره نحوه ارزیابی درونی توضیح داد: در ارزیابی درونی، دانشگاه اطلاعاتی از قبیل طرح درس‌ها،  امکانات آزمایشگاهی و رفاهی، تعداد و توزیع مراتب اعضای  هیات علمی، توزیع دانشجویان در رشته ها و مقاطع مختلف و برخی اطلاعات دیگر را در قالب فرم‌هایی مستند کرده و به موسسه ارائه می‌دهد. می توان گفت که این ارزیابی یک نوع خوداظهاری است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در مورد ارزیابی بیرونی دانشگاه یادآور شد: در این نوع از ارزیابی، هیئتی از موسسه ارزشیابی چند روز در دانشگاه مستقر می‌شوند و شاخص‌های موردنظر را از نزدیک در دانشگاه ارزیابی می کنند.

اشرفی‌زاده با بیان اهمیت ارزشیابی دانشگاه‌ها توسط موسسات ارزشیابی، گفت: اگر اوضاع خوب پیش برود به دنبال آن هستیم که در سطح بین‌المللی هم دانشگاه را در معرض ارزیابی قراردهیم،‌ یعنی موسسات بین‌المللی ارزیابی دانشگاه‌ را انجام بدهند.