عمومی | دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با دانشگاه های معتبر ۷کشور همکاری دارد

به گزارش روابط عمومی؛ به نقل از ایرنا، دکتر علی خاکی صدیق روز جمعه در آیین جشن دانش آموختگی ۶۵۰ دانشجوی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در سالن همایش های برج میلاد، اظهار داشت که این دانشگاه با دانشگاه های کشورهای روسیه، هلند، کره جنوبی، فرانسه، آلمان، کانادا و سوئد در زمینه تبادل دانشجو و برگزاری دوره های مشترک همکاری دارد.
وی با اشاره به پیشینه ۹۰ ساله این دانشگاه درباره روند شکل گیری آن گزارشی ارایه کرد و درباره راهبردهای کلان دانشگاه گفت: یک مساله اصلی در دانشگاه محوریت اخلاق مداری حرفه ای است و انتظار می رود دانشجویان این برند را همراه داشته باشند و با آن شهره باشیم.
خاکی صدیق ارتقای کیفی و کمی فعالیت های آموزشی و ورود به عرصه های بین المللی و رتبه بندی های بین المللی و حرکت در عرصه های ملی و بین المللی را راهبردهای کلان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برشمرد و افزود: این دانشگاه، جزو ۱۳ دانشگاه سطح یک کشور است که دو سال پیش بر اساس ارزیابی وزارت علوم این انتخاب انجام شد.
رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی همچنین با اشاره به انتخاب این دانشگاه از سوی وزارت علوم در سال گذشته به عنوان یکی از ۱۵ دانشگاه کشور برای ورود به عرصه های بین المللی گفت: بر اساس این انتخاب، یکی از ماموریت های دانشگاه به عنوان دانشگاه بین المللی قرار داده شد.
وی رتبه بین المللی دانشگاه را ۶۰۱ تا ۸۰۰ جهان اعلام کرد که با سه دانشگاه دیگر این رتبه را به خود اختصاص داده است.
خاکی صدیق گفت: با احتساب دانشگاه های جامع، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین الدین طوسی رتبه ۹ کشور و ۹۴۵ جهان را دارد.
وی افزود: یکی از اهداف دانشگاه ورود در عرصه های جدید مانند فناوری فرهنگی است.

**گشایش نخستین مدرسه کسب و کار دانشگاه های کشور
در مراسم امروز همچنین نخستین مدرسه کسب و کار دانشگاه های کشور رونمایی شد.
موسس مدرسه کسب و کار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، هدف اصلی از ایجاد این مرکز را برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت و تربیت دانش آموختگان دانشگاهی کارآمد، مدیر، متخصص و کارآفرین به جامعه صنعتی عنوان کرد.
میثم علیرضایی با اشاره به ایجاد نخستین مدرسه کسب و کار دانشگاهی در دانشگاه هاروارد، به خبرنگاران گفت: دانشگاه های بزرگ به این سمت رفته اند که به جای پرورش کارشناس، کارشناس ارشد و دکتری در رشته های مختلف، جایگاه خود را داشته باشند.
وی افزود: به همین سبب نیاز است مرکزی به طور مشخص نیروهای متخصص، کارآمد، مدیر و کار آفرین پرورش بدهد که نیاز جدی جامعه هستند.
علیرضایی یکی از اهداف اصلی ایجاد این مرکز را حمایت از دانش آموختگان دانشگاهی تا رسیدن به موفقیت کامل عنوان و اظهار کرد: در این چارچوب، سامانه ای به نام 'توسعه صنایع و کسب و کارهای ایران' با همنکاری دانشگاه و سازمان های مختلف اعم از کرسی محیط زیست یونسکو ایجاد شده که هدف از این کار کمک به توسعه واحدهای صنعتی است.
وی از پرداخت یارانه در این ارتباط به واحدهای صنعتی خبر داد و گفت: این واحدها در صورتی که بخواهند تمام نیروهای خود را در این سیستم آموزش دهند با ۳۰ درصد هزینه این کار را انجام می دهند.

**رونمایی از تمبر ۹۰سالگی دانشگاه
در این آیین، همچنین از تمبر ۹۰سالگی تاسیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی رونمایی شد.
هسته اولیه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی دانشکده مخابرات است که در سال ۱۳۰۷در محل فعلی دانشکده مهندسی برق دانشگاه تاسیس و در سال ۱۳۱۸ اساسنامه آن به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسیده است.
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با ساختار فعلی، در سال ۱۳۵۹ و به ‌دنبال تصویب ستاد انقلاب فرهنگی در ادغام ۹ مرکز آموزش عالی با عنوان مجتمع فنی و مهندسی، بنیاد نهاده شد و سپس در سال ۱۳۶۲ نام آن به «دانشگاه فنی و مهندسی» تغییر یافت.
تغییر نهایی نام دانشگاه به عنوان فعلی، به سال ۱۳۶۷ برمی‌گردد که در آن سال، دانشگاه به نام دانشمند ایرانی، حکیم خواجه نصیرالدین طوسی، مزین شد.
هم‌اکنون دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با ۱۱ دانشکده شامل مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی هوافضا، مهندسی صنایع، مهندسی نقشه‌برداری، مهندسی کامپیوتر، مهندسی و علم مواد، ریاضی، فیزیک، شیمی، به فعالیت‌های آموزشی خود ادامه می دهد.
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در زمان ‌حاضر، پنج قطب علمی، ۷۵ آزمایشگاه پژوهشی، ۶ گروه و مرکز پژوهشی و ۵ پژوهشکده دارد که در زمینه‌های تخصصی دانشگاه فعالیت می‌کنند.