عمومی | بنیاد ملی نخبگان

برنامه بازدید از مرکز اصلاح بذر مرکز تحقیقات کشاورزی اردبیل برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ استان اردبیل با دارا بودن جلگه حاصلخیر مغان و دشت اردبیل، مهمترین قطب­ کشاورزی و باغداری کشور است، از این‌رو لزوم تمرکز بر نوآوری‌ها و تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه‌های مختلف کشاورزی از اصلاح و تولید بذر و نهال، تولید سموم و روش‌های مبارزه بیولوژیکی با آفات کشاورزی، ساخت و تولید تجهیزات مورد نیاز زراعت و باغداری، نیازمند راه‌اندازی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری مرتبط با این حوزه برای حمایت از این شرکت‌ها و فناوران است.

مرکز رشد واحدهای فناوری کشاورزی استان اردبیل به همت مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان در شهرستان پارس‌آباد طی سال گذشته راه‌اندازی شد. طی این مدت کوتاه، این مرکز توانسته است تعداد ۱۱ واحد فناور را جذب و با در اختیار گذاشتن امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز این واحدها در گام اول نیازهای استان را برآورده سازد. یکی از این شرکت‌ها با توجه به اینکه بیش از ۹۸ درصد نهال مورد نیاز استان از خارج از اردبیل تامین می‌شد، در تولید نهال به روش کشت بافت در حال فعالیت است.

به منظور آشنایی اجتماع نخبگانی استان اردبیل با شرکت‌های دانش‌بنیان، هسته‌های فناور و چگونگی حمایت‌های مراکز و ارگان‌های مختلف و همچنین آشنایی بیشتر با دستاوردهای این واحدها، برنامه بازدید از مجموعه مرکز تحقیقات کشاورزی استان اردبیل با حضور رئیس بنیاد نخبگان استان، برگزار شد. در این بازدید، شرکت‌کنندگان از مرکز اصلاح بذر گندم و روند انجام این فرآیند نیز بازدید کردند.