عمومی | معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

طراحی و ساخت پمپاژهای مورد نیاز صنایع مختلف به صورت بومی



یک شرکت دانش بنیان در داخل کشور کالایی تولید می کند که مانند قلب در سیستم بدن که کار پمپاژ خون را انجام می دهد، انواع سیالات مختلف را در فرآیند تولیدی یک مجتمع بر نقاط مختلف پمپاژ می کند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این شرکت در طراحی و تولید انواع پمپ های مورد نیاز صنایع مختلف فعالیت می کند و انواع سیالات را برای تامین نیاز صنایع مختلف تولید می کند.
شرکت تولید پمپ های بزرگ و توربین آبی با نام اختصاری پمپ و توربین (پتکو)، در سال ۷۱ با سرمایه گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران « IDRO » تاسیس شده و در سال ۷۸ به بهره برداری رسید. در سال ۸۷ در راستای تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی، سهام این شرکت به بخش خصوصی (گروه صنعتی سدید) واگذار شد.
این شرکت برای طراحی و ساخت سفارشی پمپ های مورد نیاز صنایع مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع نیروگاهی، خطوط انتقال آب و توربین های آبی کوچک و متوسط بنا شده است. همچنین تامین قطعات یدکی، نظارت بر نصب و راه اندازی، خدمات پس از فروش، تعمیرات و ارائه مشاوره مهندسی در حیطه کاری این شرکت است. کارخانه شرکت پمپ و توربین مجهز به ماشین آلات و تجهیزات سبک، نیمه سنگین، سنگین و آزمایشگاه توربو ماشین است.
مسعود باقر تجریشی مدیرعامل این شرکت می گوید: شرکت ما تا کنون پروژه های متعددی را با موفقیت به انجام رسانیده و همه ساله تعداد زیادی از پروژه ها را در دست اقدام دارد که از جمله مهمترین پروژه های اجرا شده می توان به مواردی چون ساخت ۲۳ دستگاه  الکتروپمپ افقی  دومکشه آب کولینگ مجتمع  پتروشیمی مارون هر کدام با ظرفیت ۵٫۰۰۰ متر مکعب بر ساعت و ارتفاع ۷۲ متر، ساخت ۱۰ دستگاه الکتروپمپ افقی دومکشه آب کولینگ مجتمع پتروشیمی ایلام با ظرفیت ۴۱۸۵ متر مکعب بر ساعت و ارتفاع ۵۱.۴ متر و ساخت ۹ دستگاه الکتروپمپ افقی دومکشه آب کولینگ مجتمع پتروشیمی اروند با ظرفیت ۴۶۰۰ متر مکعب بر ساعت و ارتفاع ۶۰ متر و غیره  اشاره کرد.
به گفته وی، پروژه های زیادی برپایه انتقال دانش فنی به روش  مهندسی  معکوس انجام و در حال اجرا است که با تاسیس واحد تحقیق و توسعه به موازات  عملیات تولیدی شرکت و  تهیه  نرم افزار لازم و متعاقباً انجام پروژه های متعدد تحقیقاتی به کمک مراکز دانشگاهی (نظیر دانشگاه تهران)، امروزه این شرکت قادر به طراحی و تولید پمپ های مورد نیاز مشتریان در کاربرد های متفاوت است.
طراحی پمپ آبی VENUS۱-۴۰۰.۴۰۰به روش تشابه، طراحی پمپ VNC۱-۱۰۰-۴۲۰ براساس هیدرولیک موجود و تغییر ساختار هندسی پمپ، طراحی ده تیپ پمپ فرآیندی بر اساس استاندارد API ۶۱۰۴، طراحی تابلو کنترل جوکی پمپ ها و دیزل پمپ های آتش نشانی براساس استاندارد، طراحی کوپلینگ های انعطاف پذیر از طریق توسعه سایزهای کوچک به سایزهای بزرگ و غیره از جمله این پروژه ها است.
پایان پیام/۲۳