عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

۱۱۲ تن از کسبه شهرستان آبیک، آگاهانه از فروش مواد دخانی خودداری می کنند

دکتر محسن چیت سازان، مدیر شبکه بهداشت - درمان شهرستان آبیک با بیان اینکه افزایش آگاهی فروشندگان سیگار، راهی برای کاهش عرضه مواد دخانی است ؛ اظهار کرد: یکی از راه های جلوگیری از مصرف دخانیات این است که این مواد به راحتی در دسترس مصرف کننده نباشد.

وی عنوان کرد که از ۴۲۳ کسبه ای که در سطح شهرستان، مجاز به فروش دخانیات هستند، تعداد ۱۱۲ تن از آنان با آگاهی از مضرات این مواد در اقدامی تحسین برانگیز از فروش مواد دخانی خودداری می کنند که شایسته تقدیر و تشویق است.

این مقام مسوول با گفتن اینکه حوزه سلامت شهرستان طبق رسالتی که در تامین سلامت مردم دارد، توسط واحدهای ذیربط، بویژه واحد بهداشت محیط، بطور منظم از مراکز عرضه سیگار در سطح شهرستان بازدیدهایی انجام می دهد و در این بازدیدها آموزش های لازم توسط کارشناسان در مورد مضرات سیگار و مواد دخانی به متصدیان ارائه می شود، بیان کرد: این موضوع، باعث بالا رفتن سطح آگاهی افراد در این خصوص شده است.

دکتر چیت سازان گفت: در چهار ماه اول سال ۱۳۹۷ از مجموع ۴۲۳ مرکز مشمول بازدید از نظر فروش مواد دخانی، تقریبا تمامی آنها توسط کارشناسان بهداشت محیط شهرستان مورد بازدید قرار گرفته اند و ۴۶ مورد اخطار کتبی، صادر شده و به متصدیانی که قانون جامع کنترل و مبازره ملی با دخانیات را رعایت نمی کنند، ابلاغ شده است.

«نه» گفتن با آگاهی کامل به فروش سیگار

صفرعلی پورفلاح، یکی از خواربارفروشان شهر آبیک، در این زمینه گفت: مدت یک سال است که از فروش سیگار و مواد دخانی در مغازه ام خودداری می کنم، زیرا می دانم که این مواد، علاوه بر ضرر مالی برای مصرف کنندگانش، از نظر سلامتی نیز به آنان آسیب می رساند. وی ادامه داد که به همین دلیل، مخالف فروش سیگار بوده و به جوانانی که برای خرید سیگار به بنده مراجعه می کنند، توصیه می کنم که به خاطر سلامتی خودشان، این کار را نکنند.

کمندعلی تکزارع، یکی دیگر از خواربارفروشان شهر آبیک، در این زمینه بیان کرد: حدود ۵۰ سال است که در آبیک به خواربار فروشی مشغولم و تاکنون حتی یک نخ سیگار هم در مغازه ام نفروخته ام؛ زیرا می دانم که این مواد برای سلامتی مردم ضرر دارد و من به ضرر کسی، راضی نیستم. ایشان افزود که توزیع کنندگان سیگار، چندین بار به من گفته اند که اگر شما نفروشی، دیگران می فروشند و من در پاسخ آنان می گویم که سودی را که از فروش سیگار حاصل می شود را درست نمیدانم و من این سود را نمی خواهم.