عمومی | دانشگاه مازندران

آیین آغاز سال کاری جدید در دانشگاه مازندران تحصیلی

بهره مند شدن از سرمایه فرهنگی یعنی در کنار دانش حرفه ای، نیاز به یک دانایی و بینش فرهنگی و اجتماعی داریم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، آیین آغاز سال تحصیلی جدید با حضور دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صبح روز یکشنبه اول مهرماه ۱۳۹۷ در دانشگاه مازندران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم که با حضور جمعی از استادان، کارمندان و دانشجویان دانشگاه نیز حضور داشتند، دکتر غلامرضا غفاری با اشاره به این که همه ما عضو این نهاد بزرگ و خانواده عظیم و گسترده دانشگاه، با وظیفه ای خطیر همچون ملت سازی هستیم، گفت: نهادی به این بزرگی و با این قدمت، قطعا نهادی کارساز و مهم است. دانشگاه باید برای خود مسوولیت اجتماعی قایل باشد و آن را دغدغه اصلی و کلیدی خود بداند .

دکتر غفاری با بیان این مطلب که نسل جدید دانشگاه، نسلی است که برای خود ماموریت و وظیفه تعریف می کند، ادامه داد: برخی از دانشگاه به عنوان یک مرکز ثروت آفرین نام می برند. تردیدی نیست که دانشگاه باید چنین باشد.

وی افزد: در این زمانه، به نوعی این ثروت دیگر ثروت انسانی نیست. در ثروت انسانی، شرط اول، داشتن مهارت و تخصص است. اما امروز که بناست دانشگاه به پرسش های جدید پاسخ دهد، خود را نو جلوه دهد و به عنوان نهادی موثر جلوه نماید، باید این سرمایه به سرمایه ای بارور تبدیل شود و برای این کار نیاز است تا در کنار خود، توانمندی های دیگر را نیز داشته باشد تا هم به اقتصاد دانشگاه رونق بخشد و هم در جامعه باعث ایجاد رونق و توسعه بیشتر شود .

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر این که در کنار این سرمایه های انسانی، همه ما باید به سرمایه فرهنگی نیز مجهز شویم، خاطرنشان کرد: بهره مند شدن از سرمایه فرهنگی یعنی در کنار دانش حرفه ای، نیاز به یک دانایی و بینش فرهنگی و اجتماعی داریم. باید از یک خرد اجتماعی و سیاسی بهره مند شویم و دانشجوی ما باید زبانی بسیط داشته باشد .

وی با اشاره به این که دانشجو، بهره مند از قدرت فکرکردن منطقی، قدرت گفت و گو، قدرت توجه کردن به حقوق دیگری، سعه صدر و مدارا کردن با دیگران است، گفت: نتیجه این امر، تعامل با دیگری که سلیقه اش چه بسا با من متفاوت است، خواهد بود. برای زندگی کردن توانمندی و توانایی لازم است و این توانایی و قدرت را دانشگاه ایجاد می کند .

دکتر غفاری تاکید کرد: وقتی صحبت از فرهیختگی می شود، یعنی بهره مند شدن از قابلیت های فوق و قدرت و توانایی انجام کار تیمی و جمعی کردن. اگر این توانایی ها وجود نداشته باشد، شما نمی توانید در جامعه جذب شوید. این مهارت ها باید در دوره تحصیل کسب شود .

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود، از خود اتکایی به عنوان دومین سرمایه ای که دانشگاه باید به ما بدهد یاد کرد و افزود: اگر ما خودمان را قبول نداشته باشیم، دیگری نیز ما را قبول نخواهد کرد . به بودن در دانشگاه افتخار کنید. مقتدر شدن و قوت گرفتن این دانشگاه به دست تک تک ما است. منتظر کمک دیگر نهادها نباشیم. ما باید با اعمال و افکار خود، این نهاد را بارور کنیم. دانشگاه باید عزت آفرین باشد .

دکتر غفاری در ادامه به انتظارات دانشگاه از ما اشاره کرد و یادآور شد: در درجه اول، مراقب سلامت اجتمایی خودتان باشید. اخلاقی عمل کنید. حلقه مفقوده ای که باعث اعمال شنیعی می شود، بی اخلاقی است . ما در دانشگاه بنا است سرمایه دار شویم، سرمایه ای از جنس دانایی . در کنار پژوهش و آموزش، کار آفرینی نیز مهم است. دانشجو باید به نوعی پژوهش محور باشد و در بازار کار نیز، کارش را پیدا کند .

یادآور می شود: قبل از شروع آیین آغاز سال تحصیلی جدید، دکتر غفاری که مهندس محمد هادی عسکری مدیرکل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ایشان را در حضور در دانشگاه مازندران همراهی می کرد، به اتفاق رییس دانشگاه و جمعی از اساتید، کارمندان و دانشجویان، با حضور در بارگاه مطهر شهدای گمنام دانشگاه، با اهدای گل و قرائت فاتحه، نسبت به شهدای گمنام دانشگاه، ادای احترام کردند.

همچنین صبح امروز، دکتر غفاری و مهندس عسکری با حضور در جلسه شورای دانشگاه، از نزدیک با رییس، معاونان، روسای دانشکده ها و سایر اعضا در خصوص مسایل مهم دانشگاه به گفت و گو پرداختند.

دشمنی با یک شخص، باعث نشود حقوقش را ضایع کنیم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، آیین آغاز سال تحصیلی جدید با حضور دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مهندس محمد هادی عسکری  مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر سیدخلاق میرنیا رییس دانشگاه مازندران، معاونان، مشاوران، روسای دانشکده ها، اعضای هیات علمی، کارمندان و  دانشجویان دانشگاه مازندران در سالن اجتماعات دانشکده هنر و معماری برگزار شد.

بر اساس این گزارش دکتر میرنیا در این مراسم با بیان سخنان کوتاهی، ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس و تبریک آغاز سال تحصیلی جدید، حمله ددمنشانه گروه تروریستی به مراسم رژه نیروهای مسلح اهواز که به شهادت و زخمی شدن تعدادی از هم وطنان مان منجر شد را به محضر خانواده های شهدای این حمله تروریستی تسلیت گفت.

رییس دانشگاه جامع استان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه باید از خداوند بخواهیم که از چیزهای ارزشمند زندگی، جان مان، اولین چیزی باشد که از ما می گیرد، گفت: نکند اول انصاف، شرافت، عدالت، ادب و دیگر چیزها را از ما بگیرد و همچون تفاله ای شده باشیم که جان مان را گرفته باشد.

رییس دانشگاه مازندران در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد: که همه ما مصداق این دعا باشیم که خداوند آن قدر به ما عزت دهد تا هیچ دروغی را به کسی نسبت نداده و دشمنی با یک شخص، باعث نشود حقوقش را ضایع کنیم. این از انسان، جز تفاله ای باقی نخواهد گذاشت.

رسالت ما تشکیل تمدن نوین اسلامی- ایرانی است

حجت الاسلام محمد رحیمیان رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان نیز در این نشست با تسلیت ایام محرم ، گرامی داشت هفته دفاع مقدس، تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و همچنین محکوم کردن جنایت تروریستی اهواز گفت: شروع سال تحصیلی، روز باشکوهی است خصوصا از دیدگاه اسلامی که روزی بسیار گران قدر است.

حجت الاسلام رحیمیان با استناد به روایتی از امام علی(ع) که فرمود:"علم بیاموزید که آموزش علم به عنوان یک حسنه و احکام نیک و مذاکره علمی به عنوان تسبیح خداوند متعال و گفت و گوهای علمی در حکم جهاد است" ادامه داد: علم برای اهل علم موجب تقرب به خداست و دانشجو، راه بهشت را در حال طی کردن است.

مسوول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران ادامه داد: اسلحه ما دانشگاهیان علم است. خداوند به واسطه علم، کسانی را بالا می برد تا آنان به عنوان پیشوایان خیر شناسانده شوند و اعمال اینان مدنظر قرار می گیرد. آغاز سال تحصیلی جدید، دارای یک شکوه معنوی نیز است. امروز روز عادی نیست و دانشجو و استادی که در این عرصه خدمت می کنند، در کنار دستیابی به مدارک علمی، در جایگاه بسیار مقدسی قرار دارند.

حجت الاسلام رحیمیان با تاکید بر این نکته که رسالت ما تشکیل تمدن نوین اسلامی- ایرانی است که مقام معظم رهبری نیز چند سالی است این نکته را مطرح کردند، افزود: رسیدن به این عظمت علمی، از طریق دانشگاه تمدن ساز شکل خواهد گرفت. یعنی ما به عنوان استاد و دانشجو رسالت خود را بشناسیم. چنان نباشد که سالی بگذرد و واحدهایی گذرانده شود. هدف و رسالت ما بسیار مهم تر است. این رسالت ها هم به عهده مدیریت دانشگاه و هم دانشجویان است. مسئولیت های مدیریت دانشگاه، آماده سازی این عرصه ها در ابعاد داخلی، جهانی و اجتماعی است.

رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان با بیان این مطلب که باید این فضا و این ظرفیت به وسیله مدیران دانشگاه فراهم شود تا با بهره برداری از فرصت ها و قوت ها، این استعدادها به بار بنشیند، اظهار داشت: باید از اوقات فراغت دانشجو به نحو احسن استفاده شود تا عمر دانشجو تلف نشود. پاسخگویی به سوالات و ابهاماتی که نسل جدید با آن روبرو می شود، وظیفه ما است و باید به آن جواب دهیم تا راه به صورت مطلوب گشوده شود. استفاده از این فرصت ها و موقعیت های طلایی بسیار مهم است.

تصاویر بیشتر

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه های گروهی