عمومی | پژوهشگاه فضایی ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: پژوهشگاه فضایی ایران عملیاتی و توانمند است

بنا به این گزارش، وی سپس در جلسه کنترل پروژه پژوهشگاه فضایی ایران، با ابراز خوشحالی از حضور در جمع همکاران این پژوهشگاه، گفت: پژوهشگاه فضایی ایران، پژوهشگاهی عملیاتی و توانمند است و قابلیت‌های بالایی برای حل مسائل حوزه فضایی کشور دارد که مایه افتخار است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان مطلب فوق، اظهار داشت: استراتژی ما بر این است که پژوهشگاه فضایی ایران با ظرفیتی که دارد، در حوزه فضایی کشور مدیریت پژوهشی انجام دهد و باید تجمیع‌کننده باشد، بدین صورت که مراکز دانشگاهی مرتبط با حوزه فضا، هر یک در حوزه‌هایی از علم و فناوری فضایی قطب شوند و در بردار حرکتی تنظیم شده از سوی پژوهشگاه حرکت کنند و مدیریت و تجمیع فعالیت آن‌ها در عرصه فناوری فضایی در پژوهشگاه فضایی صورت پذیرد.

در ادامه، مهندس آذری جهرمی گفت: مکانیزم انجام مدیریت و پروژه در پژوهشگاه خیلی خوب است و به جزئیات موارد پرداخته و کنترل می‌شود که این می‌تواند الگویی برای سایر مجموعه‌ها باشد.

وی با اشاره به اینکه سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران از حوزه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت: پژوهشگاه فضایی ایران بال سازمان فضایی ایران در توسعه علم و فناوری فضایی است و  باید با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته و همگرا باشند.

مهندس محمدجواد آذری جهرمی در جمع فعالان حوزه فضایی با تاکید بر اصلاح ساختار استراتژیکی کلان حوزه فضایی کشور، اظهار داشت: یکی از مسائلی که در حوزه فناوری فضایی دنبال می‌کنیم اصلاح ساختارها و فرآیندها است، به‌گونه‌ای که موجب رشد مجموعه شود و بتوان این ساختار را به توسعه کشور گره زد که در این خصوص به نتایجی نیز رسیده‌ایم و کار در دست بررسی است.

در ادامه، وی  اتصال چرخه فناوری فضایی به صنعت را از مسائل مهم خواند که به صورت جدی باید پیگیری شود و پس از همگرایی نگرشی و مدیریتی در حوزه فنی، ارگان‌های دیگر ذیربط باید با بخش فضایی همگرا شوند و دستاوردهای فضایی را به سمت صنعت هدایت کنند.

در خصوص ترویج علوم و فناوری فضایی، وی به نقش آگاهی مردم از کاربردهای فناوری فضایی در زندگی روزمره بشر تاکید نمود و گفت: کاربردهای فناوری فضایی باید آن‌چنان در زندگی مردم دخیل شود که نبود این فعالیت‌ها کاملا حس شود و این یکی از اهداف بزرگ ماست.

در خصوص امکان پرتاب ماهواره‌های آماده نیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان ساخت در این خصوص مشکلی وجود ندارد و با انتخاب استراتژی درست، این کار انجام خواهد شد.

در خصوص اعتبارات لازم برای پیشبرد پروژه‌ها و فعالیت‌های فناوری فضایی، اظهار داشت: تلاش ما بر این خواهد بود که بودجه لازم تامین شود و مشکلی در این خصوص ایجاد نشود.

در ادامه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مرکز آزمون و یکپارچه‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران و همچنین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشکده‌ها و مرکز تحقیقاتی این پژوهشگاه بازدید نمود.

ارتباطات و تعاملات سازنده لزوم توسعه فناوری فضایی در کشور است
مهندس سیروس موثقی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این جلسه به نقش پژوهشگاه فضایی ایران در توسعه فناوری‌های فضایی کشور تاکید نمود و اظهار داشت: پژوهشگاه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و حرکت کند که نتایج فعالیت‌هایش در جامعه هدف، اثرگذار و کاربردی باشد و منحصر به تحقیقات نماند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر همچنین با اشاره به لزوم گسترش  ارتباطات و  تعاملات سازنده میان ذی‌نفعان حوزه فضایی کشور برای توسعه این فناوری، گفت: سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران، هم اکنون رویکرد مناسبی در برنامه‌ریزی فعالیت‌ها و هم‌افزایی توان هر دو مجموعه در پیشبرد امور دارند و این معاونت هم از این رویکرد حمایت می‌کند.

زیرساخت‌های آزمایشگاهی دارایی ملی است
دکتر حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران نیز در این جلسه، از همکاری با سایر مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در حوزه فضایی کشور گفت و اظهار نمود: پژوهشگاه فضایی تعامل بسیار خوبی با دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان در اجرای پروژه‌ها دارد و به زیرساخت‌های آزمایشگاهی موجود به عنوان یک دارایی ملی نگاه می‌کند که می‌تواند در خدمت تمامی ذی‌نفعان این عرصه باشد و درصدد است تا حوزه سرویس‌دهی خود را افزایش دهد.