عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

در نشست سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با ستاد توسعه زیست فناوری بر تقویت زمینه های مشترک همکاری تاکید شد

در نشست سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با ستاد توسعه زیست فناوری بر تقویت زمینه های مشترک همکاری تاکید شد

نشست  بررسی زمینه های مشترک همکاری بین سازمان تات و ستاد زیست فناوری با حضور دکتر کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، دکتر رسول زارع معاون پژوهش و فناوری سازمان تات، دکتر ولدان مدیر کل دفتر امور فناوری، دکتر محمد علی ملبوبی رئیس کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری و جمعی از رئیسان موسسه های تحقیقاتی سازمان  شنبه ۳۱ شهریور سال جاری در سالن اندیشه برگزار شد.

دکتر ولدان مدیر کل دفتر امور فناوری و دبیر این نشست، با اشاره به سابقه همکاری مشترک بین سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و ستاد توسعه زیست فناوری،  موسسه های تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی، جنگل ها و مراتع، اصلاح بذر و تهیه نهال، علوم شیلاتی و پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی را از جمله موسسه های پیشرو در زمینه توسعه زیست فناوری برشمرد. وی هم چنین با اشاره به انعقاد تفاهم نامه مشترک بین ستاد توسعه زیست فناوری و معاونت ترویج سازمان تات از اجرای پروژه توسعه استفاده از فرآورده های زیستی، ذیل کارگروه ترویج در ستاد توسعه زیست فناوری خبر داد.

دکتر قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به مدل تجاری سازی داروهای زیستی، وزارت بهداشت را الگویی موفق در زمینه ایجادکشش بازار برای محصولات فناورانه توصیف کرد. وی عضویت وزارت جهادکشاورزی  به عنوان یکی از ۶ عضو اصلی شورای ستاد توسعه زیست فناوری را ، دلیل بر اهمیت توسعه محصولات زیست فناورانه کشاورزی دانست و بر لزوم نهادینه سازی آن تاکید کرد.  دکتر قانعی با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری زیست فناوری بین وزارت جهادکشاورزی و ستاد توسعه زیست فناوری، ابراز امیدواری کرد پروژه های حوزه زیست فناوری کشاورزی به ویژه موضوع تجاری سازی بانک ژن وذخایر زیستی با رفع خلا های قانونی با سرعت بیشتری به نتیجه برسد. وی هم چنین دانش فنی گردآوری شده در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی را سرمایه ای با ارزش دانست که حاصل سال ها تلاش محققان این سازمان است و ستاد زیست فناوری آماده است در زمینه تجاری سازی فناوری های نوین کشاورزی مشارکت نماید.

دکترملبوبی رئیس کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری با قدردانی از تلاش های دکتر اسکندر زند در نهادینه سازی زیست فناوری کشاورزی، رسالت کارگروه کشاورزی این ستاد را توسعه بازار برای پژوهش های فناورمبنا عنوان داشت. وی در توضیح این مطلب تصریح کرد که ستاد توسعه زیست فناوری در همکاری با سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، به دنبال یافتن راهکارهایی است که بتوان پژوهش های حوزه کشاورزی را به سمت توسعه فناوری هدایت کرده و زمینه های ورود به بخش اجرا و رسیدن به دست بهره بردار نهایی را هموار کند.

وی با تاکید بر لزوم نقش آفرینی جدی رئیسان موسسه های تحقیقاتی سازمان تات در شناسایی زمینه های همکاری با ستاد زیست فناوری، اهمیت ایجاد کشش بازار  را در فناوری های نوین کشاورزی یادآور شد. دکتر ملبوبی هم چنین با اشاره به راه اندازی شبکه محصول سالم در کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری، از اجرای پایلوتی در این زمینه با همکاری ۱۵۰ شرکت از بخش خصوصی خبر داد و ابراز امیدواری کرد بتوان با همکاری وزرات جهادکشاورزی در افزایش تولید محصول سالم، این پایلوت را در تامین محصولات کشاورزی سالم از مزرعه تا سفره اجرایی کرد.

دکتر پورکاظمی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و رئیس کارگروه زیست فناوری دریا ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این کارگروه ، از تدوین نقشه راه زیست فناوری دریا خبر داد و بر لزوم بهره مندی از ظرفیت دریایی کشور در ایجاد ارزش افزوده زیست فناوری تاکید کرد. وی هم چنین با بیان مشکلات و تنگناهای شرکت های دانش بنیان شیلاتی زیست فناور، از مسئولان ستاد زیست فناوری دعوت کرد از مراکز زیست فناور دریا در جنوب کشور بازدید به عمل آورند.

دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان، ذخایر ژنتیک را پشتوانه توسعه زیست فناوری دانست و بر  لزوم تقویت و حفاظت از آن تاکید کرد. وی محصولات فناورانه سازمان تات را قابل ارائه به بازار دانست و تعجیل در تصویب طرح های زیست فناورانه در زمینه جلبک و تغذیه دام را خواستار شد. وی پرداختن به فعالیت های آموزشی-ترویجی را در اجرای پروژه های کارگروه زیست فناوری کشاورزی را نیازمند توجه بیشتر دانست و بر عزم سازمان در اجرای تفاهم نامه های منعقد شده تاکید کرد.
در ادامه این جلسه رئیسان موسسه های تحقیقاتی  ضمن بیان دیدگاه های خود در خصوص نحوه همکاری با ستاد توسعه زیست فناوری، ابراز امیدواری کردند با تقویت  زمینه های مشترک همکاری بتوان شاهد  توسعه فناوری های نوین بخش کشاورزی و ایجاد تحول در این بخش باشیم.

روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی