عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

گزارش ماهانه معاون دانشجویی فرهنگی به دانشجویان ارجمند دانشگاه – شهریور ۱۳۹۷

به گزارش روابط عمومی معاونت دانشجویی فرهنگی، دکتر فرزین حلب چی طبق سیاق چند ماهه اخیر، گزارشی از رویدادهای مهم حوزه دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ماه گذشته ارائه داد.
در آستانه ماه «مهر» و شروع سال تحصیلی جدید هستیم، ماهی که «مهر» فضای گرم و روح‌بخش تعلیم و تربیت دوباره در دلهایمان جای خوش می‌کند و با عزمی راسخ دوباره سفر همیشگی خود را برای فتح قلل علم و معرفت از سر می‌گیریم. ضمن ابراز تسلیت و تعزیت ایام سوگواری سالار شهیدان، سال تحصیلی پرباری را برای تمامی دانشجویان عزیز دانشگاه و بویژه نورسیدگان خانواده بزرگ دانشگاه یعنی دانشجویان جدیدالورود سال جاری آرزو می‌کنم و برای همه عزیزان آرزوی سال تحصیلی سرشار از سلامت و کامیابی دارم. دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌عنوان قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه علوم پزشکی کشور از اینکه همه ساله میزبان شایسته‌ترین و نخبه‌ترین جوانان این مرز و بوم است، به خود می‌بالد و به همان میزان در رشد و تعالی استعدادهای ویژه دانشجویان احساس تعهد و مسوولیت می‌کند.
طبق رویه معمول در مورد برخی از رویدادهای مهم حوزه دانشجویی دانشگاه در ماه گذشته اشاره‌ای خواهم داشت.


حضور فعال نمایندگان دانشگاه در سومین نشست دبیران و کارشناسان کانون‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسرکشور

در این نشست که با حضور بیست تن از دبیران و یا نمایندگان کانون‌های فرهنگی دانشجویی در روزهای آخر مرداد در شهر اصفهان برگزار شد، کمیسیون‌ها و کارگاه‌های مختلفی با موضوعاتی از قبیل فرصت و تهدید جشنواره فرهنگی، جذب حداکثری، تجاری‌سازی محصولات فرهنگی، حمایت طلبی و استقلال مالی کانون‌ها، شیوه راه‌اندازی استارت‌آپ‌های فرهنگی، شیوه‌های نوین تبلیغات و ارتباط، نقش آگاهی‌بخش کانون‌ها در آسیب‌های اجتماعی و... و همچنین مجامع تخصصی کانون‌ها برگزار شد که دانشجویان دانشگاه با توجه به حیطه علاقمندی خود در آنها شرکت کردند. به نظرم می‌رسد که با وجود تعداد نسبتاً زیاد کانون‌های فرهنگی در دانشگاه به دلایل مختلف هنوز این کانون‌ها به‌خصوص در عرصه‌ ایجاد تحولات فرهنگی و توانمندسازی اجتماعی، هنری و ادبی و به‌ویژه در محیط داخل دانشگاه اثرگذاری چشمگیری نداشته‌اند و حتی در زمینه جذب حداکثری دانشجویان فعال و توانمند و پشتوانه‌سازی برای ادامه مسیر و هم‌افزایی دانشجویان دانشکده‌های مختلف با حالت مطلوب فاصله دارند. امید دارم که با توجه به تشکیل دبیرخانه کانون‌ها و مشارکت دلسوزانه دبیران فعال آنها و از سوی دیگر حمایت بهتر ما از فعالیت‌های ارزشمند کانون‌ها شاهد رشد روزافزون کمی و بالاخص کیفی فعالیت‌ها باشیم. در این زمینه با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و دانشجویان فعال و صاحب‌نظر این جمع‌بندی حاصل شد که دانشگاه نسبت به برگزاری جشنواره محصولات فرهنگی دانشجویان با هدف ایجاد انگیزه، استعدادیابی و تشویق فعالان این حوزه‌ها مبادرت کند. به یاری خدا مقدمات برگزاری این جشنواره در نیمه دوم پاییز امسال در جریان است. فراخوان و خبرهای بیشتر در این خصوص به‌زودی اعلام خواهند شد.

برگزاری رقابت‌های سیزدهمین المپیاد ورزش‌های قهرمانی پسران وزارت بهداشت در شهر تبریز

رقابت‌های سیزدهمین دوره المپیاد ورزشی با حضور حدود هزار و پانصد دانشجو از ۵۹ دانشگاه علوم پزشکی کشور و در ۱۲ رشته ورزشی از تاریخ ۱ تا ۸ شهریور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد و کاروان ورزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با کسب ۹ مدال (یک طلا، ۷ نقره و یک برنز) در رشته‌های کشتی، تیراندازی، دو و میدانی، تکواندو و شطرنج و احراز رتبه هشتم تیمی به کار خود در این مسابقات پایان داد.
با وجود تلاش‌های ارزنده و شبانه‌روزی مدیریت تربیت بدنی دانشگاه و با وجود پیشرفت نسبی تمرینات تیم‌ها و استفاده از مربیان مجرب و سطح بالا قطعاً تا حد مطلوب و زیبنده نام دانشگاه فاصله زیادی داریم و باید برای جبران این عقب‌ماندگی سخت‌تر تلاش کنیم. در این زمینه حضور پررنگ‌تر دانشجویان در برنامه‌های ورزشی، مهیا کردن زمان‌ها و مکان‌های مناسب برای ورزش این عزیزان، شناخت و پرورش استعدادهای ورزشی دانشجویان و استمرار تمرینات تیم‌های ورزشی دانشگاه در تمامی طول سال حتماً راهگشا خواهند بود.

ادامه عملیات تعمیر و بازسازی ساختمان‌های خوابگاهی

یکی از چالش‌های اصلی و طاقت‌فرسای معاونت در شهریور ماه سال جاری تکمیل پروژه‌های عمرانی بازسازی خوابگاه‌ها و آماده‌سازی آنها برای سال تحصیلی جدید بود که با توجه به محدودیت‌ها و مشکلات خاص این دوره زمانی از جمله محدودیت منابع مالی، دشواری در تهیه و خرید تاسیسات لازم برای بازسازی، بدقولی‌های مکرر شرکت‌های پیمانکار و عدم دسترسی به نیروهای کارگری مناسب، روزها و شب‌های پرتنشی را برای ما رقم زد. با وجود پیگیری و تلاش فراوان و برگزاری جلسات متعدد کارگروه تعمیر و بازسازی و مذاکرات مکرر با نهادهای ذیربط دانشگاه و شرکت پیمانکار این پروژه‌ها علیرغم تلاش‌های انجام شده کندتر از حد برنامه‌ریزی شده پیشرفت کردند و دیرتر از حد معمول آماده شدند. به هر حال سعی شد تا فضاهای محل سکونت دانشجویان در شروع سال تحصیلی آماده بهره‌برداری شوند، اگرچه در زمینه تاسیسات هنوز نقصان‌هایی وجود دارد که به امید خدا طی چند روز آینده رفع خواهند شد.
در اینجا وظیفه خود می‌دانم بابت مشکلاتی که در این زمینه برای ساکنین عزیز پیش آمده یا خواهد آمد، پوزش بطلبم. امیدوارم که با همکاری و هم‌افزایی مسوولین و دانشجویان دانشگاه، بهبود وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی در یک بازه زمانی معقول اتفاق بیافتد.
خوشبختانه پروژه‌های احداث ساختمان بوستان ۶ و آشپزخانه صنعتی دانشگاه هم با روند تقریباً مناسبی در حال پیشرفت است. البته در این پروژه‌ها به خاطر عدم سکونت دانشجویان در فضاهای مورد نظر، استرس زمانی کمتری هم وجود دارد.



جشنواره دانشجویی ابن‌سینا

پس از ۴ دوره برگزاری جشنواره دانشجویی ابن‌سینا مقارن با ۱۶ آذر و روز دانشجو، با توجه به بازخوردهای دانشجویان و مسوولین دانشگاه، ضرورت بازنگری در برنامه و فرآیندهای آن احساس می‌شد. در این راستا بلافاصله پس از  برگزاری دوره قبلی در آذر ۹۶، کارگرو‌ه‌ها و اتاق‌های فکر متعددی با شرکت دانشجویان و کادر اجرایی حوزه معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه تشکیل شد و پس از جمع‌بندی نظرات و با تایید ریاست محترم دانشگاه و معاونین ذیربط به امید خدا این جشنواره با حضور ارزشمند و پرشور دانشجویان دانشگاه و با تغییراتی در فرآیندهای داوری و اجرا در دهه اول اسفند هر سال ادامه مسیر خواهد داد. فراخوان و اطلاعات تکمیلی به زودی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
جشنواره دانشجوی نمونه کشوری هم مطابق روال هر ساله در اواخر مهرماه فراخوان خواهد شد. با توجه به موفقیت بی‌سابقه دانشگاه در جشنواره سال گذشته که با برگزیده شدن ۵ تن از دانشجویان نخبه دانشگاه همراه بود، با مشارکت و حضور قدرتمند دانشجویان به استمرار این موفقیت در مقاطع تحصیلی متفاوت امیدوار هستیم.
در ماه اخیر فعالیت‌های دیگری نیز در حوزه دانشجویی صورت پذیرفت که از جمله می‌توان به برگزاری دومین نشست انجمن‌های علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و انتخاب دو تن از دانشجویان دانشگاه به‌عنوان دبیران انجمن‌های علمی رشته‌های پزشکی و رادیولوژی وزارت بهداشت، برگزاری نشست مجمع دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و انتخاب دبیر شورای صنفی مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان عضو شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی، تشکیل جلسه کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی و صدور مجوز چهار نشریه جدید دانشجویی  اشاره کرد.
والسلام
۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۷