عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

رییس دبیرخانه آسیب‌های اجتماعی سلامت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: نوجوانی، مهم‌ترین مرحله از مراحل رشد انسان است/ گزارش تصویری

دکتر زینب حسینی در کارگاه آموزشی آسیب‌های اجتماعی افزود: بحران هویت و سردرگمی هویت در این مرحله به اوج خود می‌رسد که از این بحران هویت، وفاداری ناشی می‌شود که نیروی بنیادی نوجوانی است.
وی تصریح کرد: در مقابل همتای بیمارگون وفاداری، انکار نقش است که نوعی آسیب اساسی جوانی است که از توانایی فرد در ترکیب کردن خودانگاره‌ها و ارزش‌های گوناگون در یک هویت منسجم جلوگیری می‌کند.
دکتری روانشناسی سلامت اضافه کرد: انکار نقش و نوع شدید فقدان اعتمادبه‌نفس است که به‌صورت کمرویی یا دودلی در ابراز کردن خود نشان داده می‌شود و از طرف دیگر اقدام آشکار سرپیچی کردن از صاحبان قدرت است.
وی تصریح کرد: بااین‌حال بحران‌های این دوران از لحاظ روان‌شناختی مهم است، زیرا آغازگر انتظارات نقش‌های بزرگ‌سالی در آینده است، نقش‌هایی که اصولاً اجتماعی هستند و فقط می‌توانند از طریق تلاش برای کسب هویت خود برآورده شوند.
دکتر زینب حسینی اظهار داشت: در هر جامعه‌ای اگر متناسب بافرهنگ آن امکاناتی جهت تعلیم و تربیت جوانان صورت نگیرد امکان عبور از گذار نوجوانی سخت‌تر خواهد شد، آسیب این مرحله از رشد باعث بروز اختلالات و مشکلات روانی اجتماعی و زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی آنان می‌شود.
رییس دبیرخانه آسیب‌های اجتماعی سلامت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: شیوع اختلالات روانی در ایران در جمعیت بالای ۱۵ سال کشور بیش از ۲۰ درصد برآورد می‌گردد که در این میان اختلالات خلقی و اضطرابی بیشترین شیوع را داشته که مهم‌ترین عامل در بروز آسیب‌های اجتماعی است.
دکتر حسینی بیان کرد: تحقیقات متعدد نشان‌دهنده این است که عوامل مختلف فردی، اجتماعی، محیطی و ژنتیکی در بروز ناهنجاری‌ها موثرند که ازجمله این عوامل می‌توان به نقش هنجارهای فرهنگی، روابط اجتماعی، گروه‌های همسالان، گذراندن اوقات زیادی از زندگی در خیابان، وقت گذراندن، تضعیف کنترل اجتماعی غیررسمی، آرزوهای بی‌حدوحصر اشاره کرد.
وی گفت: تعارضات والدین و فرزندان، عدم آگاهی والدین از ویژگی‌های رشدی دوران نوجوانی و جوانی و روش‌های تربیتی مناسب جوانان، ناسازگاری والدین، پایگاه اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی خانواده، سطح تحصیلات خانواده، دل‌بستگی جوانان به دوستان بزهکار خود، جذابیت رفتار بزهکارانه و سوءمصرف مواد و.... گردد. تلاش در جهت توانمندسازی خانواده‌ها، شناخت و آگاهی بیشتر والدین از نحوه ارتباط موثر با نوجوانان و جوانان خود، سبک‌های فرزندپروی مناسب، شناسایی به‌موقع فرزندان در معرض آسیب از دیگر عوامل بروز ناهنجاری‌ها هستند که می‌توان در راستای ارتقای سلامت و خانواده سالم گام‌های موثری برداشت.
گفتنی است کارگاه توانمندسازی خانواده با رویکرد کاهش آسیب‌های اجتماعی با رویکرد سبک‌های فرزند پروری، راهکارهای پیشگیری از مصرف مواد در خانواده، نحوه برقراری ارتباط مناسب با نوجوان، حضور در زندگی نوجوان، تعیین قوانین و محدودیت‌ها، نظارت بر رفتارهای نوجوان و با حضور قائم‌مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در امور مشارکت‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه سلامت استان بوشهر در سالن ابن‌سینای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برگزار شد.


انتهای پیام/م.غ ۱۰۲۳