عمومی | شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی

طراحی جدید دستگاه‎های دیجیتال به کمک کریستال‎های کوچک نانوساختار

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدارهای الکتریکی جدید از کریستال های مس ساخته شده است که در مقیاس نانوساختار سیم‌پیجی می‌شوند و می‌توانند بستر ساخت دستگاههایی باشند که توان محاسباتی بالایی در فضای بسیار کوچکتر مهیا می سازند. در پژوهشی که اخیرا در مجله علمی نانوتکنولوژی ACS Nano منتشر شده است ، محققان از یک نانوذره تکی، برای ایجاد مجموعه‎ای از دیودهای مختلف استفاده می‌کنند که با هدایت جریان الکتریکی عمل می‌کند.


سرپرست این گروه، یان وگل از دانشگاه کرتین استرالیا عنوان کرد که این گروه تحقیقاتی از نانوذره مس برای فشرده سازی در یک واحد فیزیکی استفاده می‌کنند که در حالت عادی نیازمند عناصر دیودی مختلف می باشد.


علاوه بر این، وگل افزود که هر نانوذره دارای طیفی از الگوریتم های الکتریکی است و قابلیت رسیدن به گستره وسیعی از دیود ها را فراهم می آورد. دستیابی به این موفقیت، درهای تازه‌ای را به روش‌های طراحی مدارهای کوچک می‌گشاید و بستر ایجاد تجهیزات الکترونیکی را فراهم می کند که می تواند در مقیاس کوچکتر ، کارآیی بسیار بالاتری داشته باشد. این تحقیق نتایج مشابه ای برگرفته از یک واحد به جای سیم پیچی های متعدد از انواع دیود ها، به دست داده است.


وگل همچنین بیان کرد: دیود جدیدی از یک تک مولکول تهیه شده است که اندازه‌ای حدود ۱ نانومتر داشته و ادامه این تحقیقات ، نتایج فوق العاده ای را در ساخت تجهیزات الکترونیک به دست خواهد داد. این دیود ها در سال گذشته بر اساس اندازه های مختلف تولید شد و در حال حاضر برای ایجاد اندازه های قابل تغییر تر و قدرتمند تر با کارآیی بالاتر کار می‌کنیم تا ظرفیت استفاده از تجهیزات را بالاتر ببریم .


تکنولوژی فعلی در حال حاضر جوابگوی میزان مورد نظر قابل استفاده در ترانزیستورها نیست و دیودهای مولوکولی یا نانوذرات ، تنها راه حل پیشبرد بهبود عملکرد آن ها است. ما در تلاش هستیم تا در توسعه نسل بعدی دستگاه‎های الکترونیکی قدم برداریم.


این تحقیق همچنین با همکاری دکتر درویش و ژینگ ژانگ ، از دانشکده علوم مولکولی و موسسه تحقیقاتی مولکولی و سطحی صورت گرفته است. در همین راستا ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌منظور هرچه بیشتر فناوری‌های نانویی در ایران فعالیت دارد.