عمومی | پژوهشگاه فضایی ایران

رویای سفرهای گردشگری به فضا به زودی محقق می‌شود

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شرکت فضایی BFR اعلام کرده است قصد راه‌اندازی  برنامه سفر توریستی جدیدی را به اطراف ماه برای علاقمندان سفرهای فضایی دارد.

بی‌اف‌آر با راه‌اندازی برنامه‌های جنجالی خود می‌خواهد تجربه سفر به اعماق فضا را برای مسافران سفرهای فضایی به ارمغان بیاورد. مسئولین این شرکت اعلام کردند: فضاپیما SpaceX اولین فضاپیمایی خواهد بود که آرزوی سفر به فضا را برای افراد عادی محقق می‌سازد. سازندگان فضاپیما SpaceX هنوز جزئیاتی از برنامه تورهای مسافرتی فضایی خود منتشر نکرده‌اند ولی علاقمندان امیدوارند به زودی خبرهای جدیدی را در این زمینه اعلام شود.

این اولین بار نیست که شرکت‌های فضایی کالیفرنیا در پی همکاری با شرکت تسلا اعلام می‌کنند قصد ارسال گردشگران به فضا را دارند. به عنوان مثال در فوریه سال ۲۰۱۷ نیز سازندگان SpaceX گفتند قصد دارند تا اواخر سال ۲۰۱۸ دو گردشگر را به گردش دور ماه بفرستند. پس از ارسال گردشگران به فضا یک فضاپیما دیگر نیز به سمت ایستگاه بین‌المللی فضایی فرستاده می‌شود تا در مواقع ضروری به کمک گردشگران بشتابد و مواد غذایی و آب را برای آنها فراهم کند.

فضاپیمای SpaceX با ۳۱ موتور قدرتمند توانایی انتقال وزنه‌ای با وزن ۱۵۰ تن را به فضا دارد. مسئولین بی‌اف‌آر در طی سخنرانی در استرالیا اعلام کردند امیدوارند بتوانند تا سال ۲۰۲۲ فضاپیمای باری را به مریخ ارسال کنند. مدیرعامل این شرکت گفت: مطمئنا تا پنج سال آینده این فضاپیماهای باری را می‌سازیم و برنامه سفر به مریخ را راه‌اندازی می‌کنیم.

قسمت بالایی فضاپیما ساخته بی‌اف‌آر دارای ۴۰ کابین که فضای مناسبی را برای اقامت ۶ مسافر در طول سفر فضایی مهیا می‌سازد. این فضاپیما با مخزن سوخت ۱۲۰۰ تنی از اکسیژن مایع قادر است به طور مستقیم از زمین به ماه پرواز کند.

شرکت بی‌اف‌آر قراردادی به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار را با سازمان فضایی ایالات متحده(ناسا) منعقد کرده است که بر طبق آن این سازمان موظف به برقراری همکاری در زمینه ساخت و تولید فضاپیما می‌باشد. در هرحال مسئولین BFR تا زمان عدم اطمینان کامل از موفقیت‌آمیز بودن تمام تست‌های فضاپیما برای ارسال مسافران هیچ‌گونه برنامه‌ای را در جهت سفرهای توریستی به فضا انجام نمی‌دهند.