عمومی | بنیاد ملی نخبگان

تحلیل و آسیب‌شناسی فرآیندهای کسب‌و‌کار، ترکیبی از علم و هنر است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ کارگاه آموزشی «مدیریت فرآیندهای کسب و کار» با هدف افزایش آگاهی اجتماع نخبگانی از مقتضیات بازار کار و آشنایی با چگونگی ایجاد کسب‌وکارهای نوپا، به همت بنیاد نخبگان استان تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، ابوالقاسم یوسفی؛ مدرس کارگاه توضیحاتی در خصوص مدیریت فرآیند کسب‌و‌کار و تحولات آن ارائه کرد و گفت: امروزه استانداردها و ابزارهای نرم‌افزاری مختلفی ایجاد شده تا بتوان فرآیندهای سازمان را به سادگی مدل‌سازی کرد و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد؛ از جمله این ابزارها می توان به مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار (BPM) اشاره کرد.

وی افزود: طبق یک تعریف کلی، مدیریت فرآیندهای کسب‌و‌کار (BPM) مدیریت کلان عملکرد سازمان از طریق فرآیندها است.

وی با بیان اینکه تحلیل و آسیب‌شناسی فرآیندهای کسب‌و‌کار، ترکیبی از علم و هنر است؛ به معرفی روش‌های تحلیلی شامل تحلیل مالی و هزینه‌ای، تحلیل جریان گردش کار، تحلیل صف و تحلیل شبیه‌سازی در این حوزه پرداخت .

یوسفی بهبود فرآیندهای کسب‌و‌کار را در ارتباط با مشتری، رفتار فرآیندها، ساختار سازمانی، جمعیت سازمانی، اطلاعات، تکنولوژی و طرح جا و مکان عنوان کرد و مهمترین اصل در BPM را ایجاد فرهنگ سازمانی، بهبود و پذیرش مدیریت تغییرات دانست.

یوسفی با ارائه شمای کلی چرخه مدیریت فرآیند، به تشریح اجزای آن شامل شناسایی، اکتشاف، آنالیز، بازطراحی، پیاده سازی و مونیتورینگ و کنترل فرآیند پرداخت و سپس با ارائه فرم‌های نمونه در هر مرحله این چرخه، نحوه کدگذاری رخدادها، فعالیت‌ها و نحوه ورود و خروج به فرآیند و گردش کار مدیریت فرآیند را توضیح داد.

در این دوره شرکت‌کنندگان با نحوه مدیریت فرآیند و بهبود سیستم ها و روش ها آشنا شده و مفاهیم مرتبط با مدیریت فرآیندهای کسب‌و‌کار و مدل‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار را به منظور درک بهتر مورد بحث قرار دادند .

لازم به ذکر است، آموزش نرم‌افزارهای مرتبط با مدیریت فرآیند کسب‌وکار جهت نوتاسیون مدلسازی BPMN II شامل نرم‌افزار Visual Paradigm و Bizagi Modeler بخش پایانی کارگاه در روز دوم بود .