عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

کشف شواهدی جدید در تپه گنج دره هرسین

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حجت دارابی، سرپرست کاوش لایه نگاری در تپه نوسنگی گنج دره در شهرستان هرسین کرمانشاه امروز دوشنبه با اعلام این خبر گفت: این کاوش پیرو تفاهم نامه مشترک سه جانبه بین دانشگاههای رازی و کپنهاگ و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور صورت گرفت.
او افزود: در این کاوش اهداف فصل دوم کاوش در گنج دره ادامه یافت و ضمن اتمام بازنگری لایه نگاری، شواهدی جدید از لایه های تحتانی این محوطه کشف شد.
به گفته این باستان شناس، در نتیجه کاوش در نهشته های حرارت یافته موسوم به لایه D مشخص شد که این لایه خود متشکل از دو فاز استقراری بوده که این موضوع برخلاف نظر کاوشگران قبلی در این محوطه است.
او گفت: همچنین در کاوش در یک ترانشه جدید در غرب محوطه برخی از چاله های لایه تحتانی موسوم به لایه E  یافت شد و از آنها نمونه های تاریخگذاری برای دستیابی به تاریخ آنها برداشت شد.
دارابی افزود: طبیعی است نتایج تاریخ گذاری دوباره در فازهای مختلف استقراری در تپه گنج دره از اهمیت بالایی برای تکمیل گاهنگاری دوره نوسنگی در غرب ایران برخوردار خواهد بود.
او مسئله گاهنگاری در این محوطه را از چالشهای اصلی باستان شناسی دوره نوسنگی در این منطقه دانست و ابراز امیدواری کرد که در سایه نتایج جدید گام مهمی در این راستا برداشته شود.
کاوش لایه نگاری در تپه نوسنگی گنج دره در شهرستان هرسین به منظور بازنگری این محوطه به سرپرستی مشترک حجت دارابی و توبیاس ریشتر و با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.