عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

حضور موزه ملی علوم و فناوری در مسابقه بین‌المللی طراحی و ساخت آثار علمی ۲۰۱۸ چین

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل ازموزه ملی علوم و فناوری ایران، در راستای برگزاری کنفرانس جهانی «دانش علمی»، موزه ملی علوم و فناوری چین از تاریخ ۱۵ لغایت ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۸ اقدام به برگزاری مسابقات بین‌المللی ترویج آثار علمی کرده است.

به همین منظور برای ترغیب و تشویق آثار علمی بین‌المللی و گسترش همکاری‌ها و تبادلات علمی در حوزه خلق و توسعه آثار علمی، فراخوانی با ۱۰۰ عنوان علمی در حوزه‌های آثار نمایشگاهی، عکس و مقالات علمی و میکروفیلم ارسال شده است.

به همت دفتر همکاری‌های بین‌ا‌لملل و معاونت امور نمایشگاهی موزه ملی علوم و فناوری این موزه در بخش «شیشه‌های جادویی» آثار خود را برای این نمایشگاه ارسال کرد که الحیل‌های بازسازی شده مربوط به قرن سوم و چهارم هجری احمد بن موسی شاکر خراسانی دانشمند شهیر ایرانی انتخاب شدند .

از میان کشورهای شرکت کننده ۲۰ کشور از جمله ایران، امریکا، انگلستان، آلمان، چین، کنیا برای نمایش و توضیح حضوری آثار انتخاب شدند.

علم الحیل را در دسته بندی های علوم امروزی می توان در دسته مهندسی مکانیک به شمار آورد که در آن از ابزارها و دستگاه‌های مکانیکی و هیدرولیکی بحث می شود و موزه ملی علوم و فناوری ایران نیز به نمایش الحیل ۱، ۱۲، ۲۷ و ۵۱ خواهد پرداخت.

تعدادی از طرح های کتاب الحیل توسط موزه ملی علوم و فناوری بازسازی شده است. تصاویر نسخه های استفاده شده برای بازسازی آثار این بخش مربوط به کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و کتابخانه شهید مطهری است .

این نمایشگاه هم‌اکنون در موزه علوم و فناوری چین در شهر پکن در حال برگزاری است و با استقبال خوب بازدیدکنندگان همراه است .

س.س ۵۱/ ر.ب ۴۵