عمومی | سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

برگزاری سومین نشست هم‌اندیشی برای دومین همایش و نمایشگاه اکتشاف مواد معدنی با جامعه مهندسان کشور

به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، نشست ماهانه دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی (IRANGMEX) با حضور کارشناسان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، اعضای کمیته اکتشاف خانه معدن ایران و فعالان معدنی،سه شنبه۲۰شهریور۹۷، در محل خانه معدن ایران برگزار شد.

این نشست با موضوع بررسی چالش های پیش روی شرکت های مهندسین مشاور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست، دکتر عباس گل محمدی، معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و دبیر علمی این همایش ضمن اشاره به برگزاری ماهانه این نشست ها بیان کرد: خروجی این نشست ها ارسال پیشنهادات مفیدی بود که سعی بر آن داشتیم در موضوعات سخنرانی، پنل ها و کارگاه های آموزشی کاربردی گنجانده شود.

وی افزود: تاکنون تعدادی ازشرکت ها جهت برگزاری پنل و کارگاه های آموزشی اعلام آمادگی کرده اند، از جمله پنل مرتبط با منابع طبیعی و سازمان جنگل ها و مراتع قطعی شده که محوریت آن با موضوعات مرتبط با اکتشاف و کمک به رفع موانع موجود جامعه اکتشافی کشور است وامیدواریم با برگزاری این پنل و خروجی آن بتوانیم قدم مثبتی در حل مشکل جامعه اکتشافی کشور برداریم.

لازم به ذکر است اتحادیه حفاران غیرنفتی نیز از شرکت های حاضر در جلسه بود که در خصوص برگزاری کارگاه آموزشی و پنل اعلام آمادگی کرده بود.

گل محمدی خاطرنشان کرد: مسائل اکتشافی به صورت بررسی استراتژیکی و نقاط ضعف، قوت، تهدید و فرصت در قالب نظرسنجی دریافت و بررسی شد و خروجی آن مبنای ۵ محور همایش در نظر گرفته شد.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان اینکه تدوین استراتژی قوانین و مقررات در اکتشاف به عنوان یک چالش عمده در نظرسنجی مطرح شد عنوان کرد: سرمایه گذاری و روش های جذب سرمایه و کمبود نقدینگی در این بخش، توانمند سازی منابع انسانی و آموزش تخصصی نیروهای مرتبط با اکتشاف در تمام مراحل از طراحی تا حفاری اکتشافی، و جمع بندی و گزارش دهی و نهایتاً تجهیزات و ماشین آلات مرتبط با عملیات و استفاده از تکنولوژی های دانش روز و حمایت از طرح های نوآورانه و خلاقانه ۵ محور کلی همایش بود.

دبیر علمی این همایش در ادامه با اشاره به مشخص شدن سرفصل ها گفت: پوستری برای همایش طراحی شده و بعد از رونمایی از مهندسین مشاور حاضردرخواست کرد تا نظرات اصلاحی خود را به دبیرخانه همایش اعلام کنند.

وی با اشاره به ذکر نام اختصاری IRANGMEX برای نمایشگاه گفت: علاوه بر وب سایت، نرم افزاری کاربردی(اپلیکیشن) نیز برای سیستم های اندرویدی توسط کارشناسان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور برای این همایش طراحی شده است.

گل محمدی گفت: شرکت ها در نظر داشته باشند موضوع جذب و همکاری و برقراری همکاری بین المللی با JOINT VENTURE ها برای ارتقا دانش اکتشاف در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: به منظور ارتقا جایگاه سازمان و جایگاه علمی و عملیاتی شرکت ها، به هر نحو ممکن از شرکت های هم راستا با سیاست های شرکت های مشاور دعوت و از توان و پتانسیل این کارشناسان استفاده کنند.

دبیر علمی همایش IRANGMEX ضمن درخواست مشارکت شرکت های مشاور در بحث پنل های تخصصیبیان کرد: شرکت های مشاور، موضوعاتی که به بحث اکتشاف کمک می کند را مطرح کنند. در دبیرخانه علمی همایش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی خاطر نشان کرد: در این دوره همایش تعداد پنل های زیادتری در نظر گرفتیم که بتواند زمینه مناسبی برای انتقال دانش و دستاوردهای مرتبط با شرکت ها و نیز معرفی شرکت ها باشد.

گل محمدی با بیان شرایط حاکم بر کشور و کاهش فعالیت های معدنی گفت: شرکت های مهندسی مشاور در شرایط موجود آسیب هایی دیده اند که منجر به تعطیلی برخی از آن ها و به نوعی غیر فعال شدن بدنه تخصصی شده است.

وی افزود: بحث برونسپاری در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور یک اصل بوده و هدف آن تقویت بخش خصوصی است. به همین منظور کارگروه تخصصی بررسی فنی در سازمانزمین شناسی و اکتشافات معدنی کشورتشکیل شده است.

در همین راستا در تهیه نقشه های پایه ژئوشیمی، ژئوفیزیکی و ... در نقشه راه، حدود ۱۰۰ برگه ژئوشیمی ۱:۱۰۰۰۰۰ و ۴۰۰ برگه ۱:۲۵۰۰۰ هست که با فعال شدن مشاوران در تهیه این نقشه ها و نیز عملیات اجرایی در مرحله شناسایی و پی جویی جهت برونسپاری در نظر گرفتیم.

امیدواریم با این تدبیر، بدنه تخصصی به حرکت درآمده و به اهداف اصلی خود که کمک به بخش معدن کشور و تهیه خوراک های عملیاتی که همان محدوده های معدنی و به دست آوردن ذخایر اقتصادی هست برسیم.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشوردر ادامه افزود: خوشبختانه از ابتدای امسال سه قرارداد حفاری مغزه گیری در این سازمان بسته شده و در مجموع حدود ۱۶۰۰۰ متر حفاری را شامل می شود.

وی خبر داد: برگه های تخصصی مرتبط با زمین شناسی مخاطرات که به صورت موضوعی تعریف می شود نیز در دستور کار قرار دارد و از ۷ بند اصلی اهداف کمی است که به سازمان در نقشه راه محول شده و در هفته آینده آنالیزهای شیمیایی نیز به مناقصه گذاشته می شود.

در ادامه این نشست محمود بندرچی؛ هماهنگ کننده برگزاری همایش اول اکتشاف مواد معدنی، به ارایه گزارش همایش دوره قبل و دستاوردهای آن پرداخت.

وی افزود: دور اول این همایش که در سال ۹۱ برگزار شد شامل ۹ کارگاه آموزشی و ۳ پنل تخصصی بود که با مشارکت وزارت صنعت،معدن و تجارت، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، خانه معدن ایران، نظام مهندسی معدن ایران و سازمان محیط زیست برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه در مقطع کنونی، اکتشاف به عنوان نیاز اصلی جامعه معدنی کشور احساس می شود و کمبودهای آن به شدت در این حوزه احساس می شود ابراز امیدواری کرد تا با همکاری هرچه بیشتر بتوان تا ۵ مهرماه وضعیت کارگاهها و پنل ها مشخص شود .

در ادامه دکتر کوروش شعبانی به نمایندگی خانه معدن ایران ضمن اشاره به عملکرد کمیته اکتشاف خانه معدن گفت: خانه معدن ایران در اواخر سال ۱۳۸۱ با هدف بیان مسائل خصوصی بخش معدنتاسیس شد و در ۳۰ استان نمایندگی فعال دارد و به شرح فعالیت های خانه معدن ایران در این همایش پرداخت.

در انتهای نشست مهندس شهسوارانی؛ فعال بخش معدنی و امور بین الملل در خصوص نحوه ارتباط با کشورها در شرایط کنونی کشور گفت: در شرایط تحریم حاکم بر کشور طبق تحقیقات، تنها با کشورهایی همچون روسیه قادر به همکاری هستیم که شرایط مشابه و مشترکی به لحاظ تحریم با ما دارند.

در ادامه، مهندسین مشاور حاضر در نشست به گفتگو و تبادل نظر در خصوص محورهای همایش نشستند و نیز نقطه نظراتی درباره فرصت ها و چالش های پیش روی جامعه مهندسین مشاور در زمینه اکتشاف و قوانین وضع شده در این حوزه مطرح کردند.در پایان بنا شد در جلسات بعدی و نیز در همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف موادمعدنی راهکارهایی برای حل این موانع ارائه شود.