با مقالهمحوری استاد ارتقاء مییابد اما کشور نه
ناهید خندان؛ عضو هیئتعلمی پژوهشگاه نفت در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم اصلاح آئیننامههای دانشگاهی، گفت: متاسفانه مقررات موجود، جامعه علمی را در همه ردهها به سمت مقالهمحوری سوق داده است.
وی افزود: مقاله ارزشمند است اما زمانی که کارخانجات و بخشهای تولیدی کشور حتی در تولید مواد اولیه هم با مشکل مواجه هستند، بهتر است توان جامعه علمی صرف رفع نیازهای واقعی کشور شود.
خندان ادامه داد: با سیاستهای موجود، جامعه علمی نتیجه تحقیقات و فعالیتهای خود را به طور رایگان در اختیار کشورهای توسعهیافته قرار میدهد، بدون آنکه تاثیری در جامعه بومی داشته باشد. در واقع، کشورهای دیگر با استفاده از دادههای علمی ما، به دانشفنی و فناوری مورد نیاز برای رفع مشکلات خود میرسد.
این محقق مهندسیشیمی تصریح کرد: در شرایط کنونی که اقتصاد کشور با مسائل گوناگونی چون تحریم درگیر است، باید ارزش و اعتبار بیشتری برای تحقیقات کاربردی محصولمحور قائل شد. اگر دانشجو و یا محققی بتواند یکی از نیازهای کشور در بخش واردات را رفع کند و در یکی از محصولات وارداتی برای مواد اولیه کارخانجات و یا صنایع کشور را خودکفا کند، دستاورد بسیار ارزشمندتری از چاپ چند مقاله است.
عضو هیئتعلمی پژوهشگاه نفت با اشاره به لزوم حرکت به سمت کارآفرینی، اظهار داشت: غالب دانشجویان به تحقیقات کاربردی رغبت بیشتری دارند چراکه از این طریق هم میتوانند به روند توسعه کشور کمک کنند و هم به توانایی لازم برای حضور در بازار واقعی کار دست یابند. علاوه بر آن، افراد پس از پایان تحصیل به دلیل برخورداری از نگرش کاربردی و برخورداری از مهارتهای لازم برای بازار رقابت، میتوانند محصول تولید شده را توسعه داده، تجاریسازی کرده و به تولید انبوه برسانند و از این راه در کارآفرینی نیز اثرگذاری مثبت داشته باشند.
خندان یادآور شد: یکی از مزیتهای مهم در تحقیقات کاربردی امکان کارِ گروهی است؛ این امکان به افراد فرصت را میدهد پس از پایان تحصیل به صورت گروه یک تیم کارآفرین تشکیل دهند و در شرایطی که عملاً استخدامی وجود ندارد، بتوانند ضمن اشتغالزایی به اقتصاد کشور نیز کمک کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: حضور در عرصههای غیر کاربردی علم و تحقیق، به دلیل پیشرفتهنبودن صنعت بومی، می تواند به لحاظ آماری جایگاه کشور را ارتقاء دهد اما باید دانست با مقالهمحوری، به جای کشور، تنها استاد ارتقاء پیدا میکند.