عمومی | دانشگاه مفید

نشست علمی «بازشناسی وحدت از دیدگاه امام علی (ع) با تاکید بر عوامل و کارکردها» توسط مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه مفید برگزار شد


به گزارش روابط عمومی دانشگاه مفید، نشست علمی «بازشناسی وحدت از دیدگاه امام علی (ع) با تاکید بر عوامل و کارکردها» روز دوشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۷ با همت مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه مفید در تالار گفتگوی دانشگاه برگزار گردید

این نشست چهارمین نشست از سلسله نشست های ماهانه می­باشد که پیرو تفاهم نامه مشترک بین معاونت پژوهشی دانشگاه مفید و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با ارائه­ دکتر محمد علی مشایخی،  مدرس دانشگاه و امام علی پژوه در دانشگاه مفید برگزار گردید.

دکتر مشایخی در ابتدای بحث به ذکر چند مورد از بیانات بزرگان غیر شیعه در رابطه با عظمت کلام حضرت علی (ع) در نهج البلاغه پرداخته و اذعان داشتند به تناسب جامعه امروزِ اسلام و مسلمانان ،یکی از مباحثی که می تواند بسیار تاثیر گذار باشد و در حیطه عمل آثارش را ظاهر سازد، بحث وحد ت می باشد و لذا بسیار خوب است که از کلام حضرت امیر (ع) برای وحدت افزایی استفاده کنیم تا بتوانیم نگاه حضرت به این موضوع را  آنطور که شایسته است روشن سازیم.

ایشان در این رابطه ابتدا به لغت شناسی موضوع پرداختند و با استفاده از کتب لغت، کلمه وحدت را معنا کرده سپس  به توسعه معنایی آن در نهج البلاغه و کلام حضرت اشاره نمودند .

دکتر مشایخی در این زمینه بیان نمودند که وحدت از ماده «و ، ح ، د» گرفته شده است و به معنای انفراد، تنهایی، یگانگی و یکتایی می باشد. این لغت اما توسعه معنایی پیدا کرده و در جامعه اسلامی برخلاف شمول آن بر مجموعه ای از افراد اطلاق شده که به رفتاری واحدانه فراخوانده شده اند و با الفاظی نظیر اتحاد، وفاق، جماعت، انسجام و دیگر الفاظِ مترادف ،ترادف معنایی پیدا کرده و با کلماتی نظیر تفرق، تشدد، تلون و اختلاف ،تقابل معنایی پیدا کرده است. ایشان سپس با ذکر مصادیقی از کلام حضرت نشان دادندکه این توسعه معنایی در امت اسلامی وجود دارد. برای مثال المومن الاخ المومن. پس خداوند متعال نگاه ویژه نسبت به اسلام و مسلمانی دارند و گستره ی برادری را به اسلام و مسلمانی کشانده و این یک امتیاز ویژه برای مسلمانان می­تواند باشد که بیانگر این است که ایمان و اسلام برای شما برادری ایجاد می کند و چه بسا این برادری از برادر خونی هم مهم تر باشد.

در ادامه دکتر مشایخی پس از مفهوم شناسی  به بیان عناصر وحدت پرداخته و با استعانت از کلام قرآن و سخنان حضرت در مورد اینکه چرا وحدت انجام می­شود، وحدت جو و وحدت­پذیر کیست و حول چه محوری باید وحدت داشت، مباحثی را مطرح نمودند.

در پایان این نشست علمی، اساتید، دانشجویان و دانش پژوهان، پیرامون مباحث مطروحه به بحث و تبادل نظر پرداختند.