عمومی | دانشگاه محقق اردبیلی

دریافت ۲۶۵ مقاله در سیزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی از دریافت ۲۶۵ مقاله در سیزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر اردوان قربانی در نشست خبری با خبرنگاران استان اردبیل با اعلام این خبر افزود: از این تعداد ۴۲ مقاله شفاهی و ۱۹۸ مقاله پوستری پذیرفته شده و ۲۵ مقاله هم رد موضوعی و محتوایی شده است.
وی با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی در ۱۰ و ۱۱ مهر ماه میزبان سیزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری و سومین همایش ملی صیانت از منابع طبیعی و آبخیزداری است، تصریح کرد: این همایش در ۱۲ محور خدمات بوم سازگان آبخیزها، سلامت و پایداری آبخیز، مدیریت حوزه های آبخیز رودخانه های مرزی، ابزارها و رویکردهای مدیریت منابع مشترک حوزه های آبخیز، مقیاس های ملی و فراملی مدیریت جامع منابع آبخیز، تجارب ملی و منطقه ای ارتقای اقتصادی-اجتماعی و معیشت های جایگزین، پویایی-اصلاح و احیای بوم سازگان جنگلی و مرتعی، الگوهای ارزیابی و کاهش آلودگی منابع آب-خاک-هوا، مدیریت و کاربرد منابع لیگنوسلولزی، فناوری های نوین مکانی در منابع طبیعی و محیط زیست، قوانین و مسائل حقوقی منابع طبیعی و محیط زیست در امر حفاظت و پایش-پیش بینی و مدلسازی چالش های منابع طبیعی و محیط زیست برگزار می شود.
قربانی با اشاره به اینکه در کنار این همایش ۴ کارگاه آموزشی برگزار می شود، ادامه داد: مدل سازی کاربری اراضی، سلامت آبخیز، تحلیل SWOT در مدیریت آبخیز و مدل سازی آب زیرزمینی ۴ کارگاه در نظر گرفته شده هستند و در کنار آنها مسابقات عکاسی، پایان نامه برتر، کارآفرین برتر و  نشست طرح مدیریت کلان حوزه های آبخیز برگزار می شود.
رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: این دانشکده ۹۰ نفر عضو هیات علمی دارد که در ۸ گروه آموزشی مشغول تدریس و تحقیق هستند.
به گفته قربانی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی در ۱۳ رشته کارشناسی، ۲۸ رشته کارشناسی ارشد و ۱۸ رشته دکتری دانشجو پذیرش می کند و هم اکنون هزار و ۷۰۰ نفر دانشجو در این دانشکده مشغول تحصیل هستند.
رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه متاسفانه بین بخش اجرا و محققان و پژوهشگران گسست وجود دارد، ادامه داد: این گسست به معضلی تبدیل شده است و هدف ما بر این است که فاصله بخش اجرا و محققان را کم کنیم.
وی با اشاره به مشکل اشتغال فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی و منابع طبیعی اضافه کرد: مشکل اشتغال، یک مشکل فرابخشی است اما این مساله در بین فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی به یک چالش تبدیل شده است.
نائب رئیس انجمن آبخیزداری کشور با بیان اینکه این انجمن یک تشکل مستقل و غیردولتی است، تصریح کرد: هیات رئیسه انجمن ترکیبی از افراد دانشگاهی، محققان و افراد اجرایی است.
دکتر حسین سعادت افزود: انجمن آبخیزداری ایران به عنوان یک تشکل مستقل، غیردولتی و غیرانتفاعی است که از سال ۱۳۷۷ با فعالیت خود را با استفاده از اساتید، محققان و کارشناسان در مباحث آب و خاک از مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و اجرایی کشور آغاز کرده و هدف اصلی انجمن طبق اساسنامه گسترش و ارتقای علم آبخیزداری و توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزش و پژوهش در زمینه های مرتبط است.
وی با بیان اینکه بیش از هزار نفر عضو انجمن آبخیزداری هستند، افزود: همایش های انجمن آبخیزداری در استان های مختلف برگزار می شود تا فرصت های لازم برای محققان، دانشگاهیان و مسئولان اجرایی آن استان ها برای حضور و مشارکت در همایش ها فراهم شود.
معاون پژوهشی پژوهشکده حفاظت خاک و حاصلخیزی گفت: میزان فرسایش در کشور ما از حد مجاز بیشتر است و باید حد مجاز را به درستی تعریف کنیم.
دکتر محمود عربخدری با بیان اینکه این پژوهشکده تاکنون بیش از ۲ هزار طرح پژوهشی در کشور اجرا کرده است، افزود: در سراسر کشور ۱۲۰ عضو هیات علمی و نمایندگی داریم.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه ها به شکل جزیره ای عمل می کنند، اضافه کرد: دانشگاه ها هر کدام به شکل مجزا کار می کنند و نتوانسته اند شبکه ای کار کنند به همین دلیل ممکن است طرح ها و کارهایی با موضوع مشترک را هر کدام کار کنند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: ما خود را مدیون رسانه های استان می دانیم زیرا این رسانه ها بازوی اطلاع رسانی بوده و قطعا در سیزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری و سومین همایش ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست یاریگر ما خواهند بود.
مهندس شهامت هدایت با اشاره به اینکه راه نجات کشور از بحران های محیط زیستی، توجه به حوزه آبخیزداری است، تصریح کرد: عدم توجه به حوزه آبخیزداری مشکلات حیاتی و محیط زیستی را به وجود آورده است.
وی با بیان اینکه بیش از ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی برای انجام عملیات آبخیزداری استان اردبیل در مرحله نخست تخصیص یافته است، ادامه داد: اجرای این طرح به طور رسمی در شهرستان ‌های گرمی، مشگین‌شهر و پارس‌ آباد آغاز شده و در آینده نزدیک پروژه ‌های دیگر در شهرستان ‌های استان آغاز می‌شود .