عمومی | دانشگاه شیراز

دانش آموختگی نخستین دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی در دانشگاه شیراز

آقای محمد میرزایی دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز ، ورودی بهمن ماه ۹۲، از رساله خود با عنوان'' مناسبات امنیت و آزادی در گفتمان سیاست جنایی '' دفاع کرد تا اولین فارغ التحصیل مقطع دکتری در رشته حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه شیراز باشد.
این رساله دکتری با حمایت و راهنمایی دکتر فضل الله فروغی و مشاوره دکتر محمد هادی صادقی و دکتر بهرام اخوان کاظمی انجام شد.
جلسه دفاع از پایان نامه دکتری این دانشجوی دانشگاه شیراز با استقبال دانشجویان و اساتید دانشکده و اساتید داور، دکتر غلامحسین الهام (وزیر سابق دادگستری و عضو هیات علمی دانشگاه تهران)، دکترمحمد مهدی ساداتی و دکتر عباسی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز در این دانشکده انجام پذیرفت.
به گفته ی دکتر فروغی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز ، موضوع شایان توجه در این رساله عبارت بود از بررسی روابط موجود بین دو مقوله و مفهوم مهم امنیت و آزادی و تبیین نسبت این دو با یکدیگر در گفتمان سیاست جنایی و در نهایت ارائه مدلی جدید از سیاست جنایی منطبق با آموزه های ناب اسلامی که متضمن بهترین نسبت بین امنیت و آزادی باشد.
این موضوع در واقع مساله ای است که از لحاظ تئوریک از یک سو و از منظر کاربردی از سوی دیگر، بسیار با اهمیت تلقی می گردد، زیرا حفظ امنیت به عنوان مهمترین مصلحت عمومی و رعایت آزادی های افراد به عنوان بارزترین حقوق فردی، در تمام ابعاد از اهداف غایی و بنیادین هر مدل از سیاست جنایی محسوب می شوند.
الگوهای متداول و موجود سیاست جنایی ، با این پیش فرض تدوین شده اند که اصولا میان امنیت و آزادی تعارض حاکم است و اما در '' سیاست جنایی توحیدی یا تعالی بخش'' هیچ گونه تعارضی میان دو مفهوم بنیادین سیاست جنایی یعنی امنیت و آزادی وجود ندارد.