عمومی | شورای عالی انقلاب فرهنگی

شورای عالی انقلاب فرهنگی از تدابیر دور اندیشانه امام و رهبری است که منشا برکات بسیاری بوده است

اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ها(دفتر تحکیم وحدت) ، با حضور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار و گفتگو کردند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این دیدار که حدود سه ساعت طول کشید، دانشجویان حاضر در این نشست به بیان نظرات و دغدغه های خود در مورد مسائل علمی و فرهنگی پرداختند.
اهم موارد مطرح شده در این جلسه شامل این موارد بود: ارتقاء تعامل شورای عالی انقلاب فرهنگی با بدنه دانشجویی کشور، مشارکت اجتماعی زنان، تقویت بازتاب رسانه ای عملکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعامل و ارتباط با نهادهای مختلف فرهنگی، پایش پیشرفت های فرهنگی کشور، آسیب های اجتماعی در کشور، عملکرد شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، بومی سازی کتب درسی دانشگاههای و تاکید بر علوم انسانی اسلامی، توجه به مولفه های سند دانشگاه اسلامی و ضمانت اجرایی برای نظارت بر اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی.
پس از بیان نظرات و سوالات دانشجویان، دکتر مخبر دزفولی به بیان صحبت های خود پیرامون موضوعات مطرح شده پرداخت.
دکتر مخبر دزفولی افزود: باید توجه داشت که اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد استراتژیک بر مبنای تدابیر دوراندیشانه امام(ره) و رهبری(مدظله العالی) شکل نمی­گرفت بسیاری از برکات و پیشرفت های کنونی شاید حاصل نشده بود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از حوزه ها دارای قابلیت رقابت جهانی است.
وی ادامه داد: فناوری های روزآمد و پیشرفته ای چون نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی مولود مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است که همزمان با دنیا به آن پرداخته شده است.
دکتر مخبر دزفولی خاطرنشان کرد: بیش از ۹۵ درصد دانشمندان هسته ای کشور فارغ التحصیلان دانشگاههای داخل هستند.
وی ادامه داد: بیشتر ساماندهی و مدیریت سیاست­های آموزشی و پژوهشی دانشگاههای کشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده است که از برکات انقلاب و توجهات امام و رهبری بوده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: پیش از وقوع انقلاب اسلامی تنها ۳ درصد از کشور از آب آشامیدنی و لوله کشی بهره می­بردند و نرخ باسوادی در کشور ۴۲ درصد بود. وی ادامه داد: در دوران پهلوی تنها ۱۷ درصد از زنان ما با سواد بوده اند و امروز بیش از ۸۰  درصد بانوان ما باسواد هستند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: علیرغم همه پیشرفت هایی که به دست آمده در بخش هایی از کشور با ضعف اجرایی و مدیریتی روبروست.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی در کشور پیشرفت های بسزایی داشته ایم که این تدارک علمی از برکات انقلاب اسلامی بوده است.
وی یادآور شد: شرایط فرهنگی کشور ما در صحنه جغرافیای جهانی قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست و البته در سطح داخلی با اشکالاتی مواجه هستیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: سند مهندسی فرهنگی کشور، نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از موارد ارزشمندی است که مطالبه رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است و زمانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تهیه و ترسیم نقشه جامع علمی کشور اقدام کرد که هیچ تصور مشترکی از نقشه علمی میان نخبگان و دانشمندان کشور وجود نداشت.
دکتر مخبر دزفولی گفت: از جریان دانشجویی انتظار داریم تا با مطالبه گری خود اجرایی شدن اسناد بالادستی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را پی گیری کنند.
در این جلسه مقرر شد موضوعات طرح شده به صورت تخصصی با حضور کارشناسان ذیربط، اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسات آتی بررسی شود.