عمومی | ستاد توسعه فرهنگ، علم و اقتصاد دانش بینان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

تلاش برای تجربه‌های بهتر مسافران


تلاش برای تجربه‌های بهتر مسافران

تکنولوژی‌ای که نوآوری را در صنعت ریلی هدایت می‌کند


صنایع ریلی در انگلیس اغلب مطبوعات را به دلایل اشتباه به خود جذب می‌کنند. خطرات، ناکارآمدی سیگنال و ازدحام، برای بسیاری از بریتانیایی‌ها رخدادی روزانه شده است، در حالی که در ژاپن یک شرکت راه‌آهن در اواخر ماه جاری برای یک قطار که ۲۰ ثانیه زودتر حرکت کرد، عذرخواهی کرد. اغلب به نظر می‌رسد که راه‌آهن در پشت دیگر صنایع حمل و نقل، در مورد نوآوری، عقب مانده است، به طوری که اروپا به طور کلی به دنبال رسیدن توسعه کشورهای آسیایی است که به‌سرعت در حال پیشرفتند. با این حال، برای پذیرش این دیدگاه در ارزش اسمی، تغییری را که در این‌جا، در خاک انگلستان، اتفاق می‌افتد، در نظر نمی‌گیرد. صنعت ریلی به سرعت از تکنولوژی دیجیتالی برای بهینه‌سازی تجربه مشتری، بهبود سفر مشتری و فروش بلیت و همچنین به منظور بهبود مدیریت زیرساخت‌ها از قبیل کاهش تاخیر، پیش‌بینی مشکلات موجود در سهام ریلی و ماشین‌آلات، استفاده می‌کند.
ما در حال تماشای ایده‌های نوآورانه‌ای هستیم که در عین فرصت در صورت عدم بهره‌برداری به یک تهدید در صنعت ریلی تبدیل می‌شوند. راه‌آهن‌ها را باید دوباره به عنوان یک جایگزین قابل دوام و قابل اعتماد به جای سفر با ماشین و هواپیما برای مردم بدل کرد. توسعه‌دهندگان، خلاقان و نوآوران به منظور حل بسیاری از مشکلات مربوط به صنعت راه‌آهن دور هم جمع می‌شوند؛ طراحی بلیت هوشمند، مدیریت تراکم در زمان‌های پیک قطارها و ایستگاه‌ها و همچنین سادگی ارائه اطلاعات به‌روز در مورد خدمات قطار‌ها به مسافران عمومی از موضوعاتی است که مورد بررسی قرار می‌گیرد.
با توجه به نمونه‌هایی از سراسر جهان، گزینه‌های زیر موضوعاتی است که می‌توان انتظار داشت آن‌ها را در ماه‌ها و سال‌های آینده ببینیم.

کارت‌های هوشمند
لندن مدت طولانی است که با کارت‌های هوشمند، همراه با مسافرانی که می‌توانند از طریق استفاده از کارت Oyster از سال ۲۰۰۳ برای هر سفر پرداخت خود را انجام دهند، این راه را رهبری کرده است. اکنون این کارت‌ها در سراسر جهان یافت می‌شوند؛ از کارت‌های Ocupus در هنگ‌کنگ گرفته تا کارت Sydney"s Opal. بهترین موضوع در مورد کارت‌های هوشمند، کاهش نیاز به تهیه بلیت، صرفه‌جویی در کاغذ، پول و زمان است و مسافرت را کمی راحت‌تر می‌کنند. خوشبختانه مسافران انگلیسی در خارج از لندن نیز قادر خواهند بود این اقدام را انجام دهند، زیرا تا پایان سال ۲۰۱۸ استفاده از کارت‌های هوشمند در شبکه ریلی بریتانیا اجباری خواهد بود.

هوش مصنوعی (AI) و تشخیص چهره
در حال حاضر تشخیص چهره با راه‌اندازی آیفون X و شناسه چهره که به فناوری نور بخشیده‌اند، در حال رواج است. این فناوری با استفاده از نور مادون قرمز کار می‌کند؛ با سرعت بالایی می‌تابد تا به دوربین برای عکسبرداری از شکل، بافت و جهت یک چهره در جزئیات بی‌سابقه، حتی تا چین و چروک و بافت پوست کمک کند. خبر خوب این است که این تکنولوژی می‌تواند بیش از باز کردن قفل گوشی شما مورد استفاده قرار گیرد. دستگاه‌های تشخیص چهره پیش از این در ایستگاه راه‌آهن مرکزی Wuhan چین نصب شده‌اند و اکنون مسافران از کارت‌های شناسایی خود در دستگاه تشخیص چهره قبل از سوار شدن به قطار استفاده می‌کنند.
برای انگلستان و بسیاری دیگر از کشور‌ها مزایای زیادی برای اتخاذ هوش مصنوعی و تشخیص چهره در صنعت ریلی، به‌ویژه برای پایان دادن به حصارهای بلیت‌فروشی، وجود دارد. ممکن است مزیت کوچکی به نظر برسد، اما پیامدهای مهمی دارد، مانند پایان دادن به صف‌های ساعات شلوغی که موجب آزار رفت و آمدکنندگان مکرر (Commuters) در هر سفر است.

داده
توانایی در جمع‌آوری موثر و مدیریت و تفسیر داده‌ها به منظور ارائه خدمات کارامد بسیار ضروری است - تنها به سئول کره جنوبی و دیجیتالیزه‌ترین شهر جهان نگاه کنید. شهری با ۱۰ میلیون جمعیت که شهرداری آن اطلاعات را در زمان واقعی برای ادامه حرکت شهر جمع‌آوری و استفاده می‌کند. داده‌ها در ایستگاه‌ها جمع‌آوری شده و سپس به یک سیستم مرکزی که در آن‌جا پرداخت‌ها پردازش می‌شوند، ارسال می‌شود. کل شبکه به طور مستمر روی داده‌ها استوار است که برای برنامه‌ریزی برنامه حمل و نقل استفاده می‌شود. دوربین‌های هوشمند می‌توانند میزان حمل و نقل مسافرین و سرعت آن را اندازه‌گیری کنند، بنابراین اپراتورهای راه‌آهن می‌دانند که آیا نیاز به تنظیم فرکانس یا سرعت قطارها دارند. به طور مشابه، سنسورها در قطارها و مسیرها می‌توانند هر مولفه‌ای را نظارت کنند تا هشدار‌های اولیه را در صورت نیاز به تعمیر و جلوگیری از خراب شدن‌های هزینه‌بر فراهم کنند. کارکنان همچنین از برنامه‌ها (اپلیکیشن‌ها)، رسانه‌های اجتماعی و وب برای ارائه هشدارها در زمان واقعی و مسیرهای جایگزین در هنگام مشکلات، خرابی‌ها و حوادث به مسافران استفاده می‌کنند.
این بدان معنا نیست که در دیگر کشور‌ها جمع‌آوری و مدیریت داده‌ها صورت نمی‌گیرد. به عنوان مثال در انگلستان رادار ریلی (Raildar) از خوراک اخباری وسیع Darwin حمل و نقل ریلی کشوری استفاده می‌کند تا نقشه‌های اتصال را ایجاد کند تا قطارهایی را که در مسیر شبکه‌ها حرکت می‌کنند، ترسیم کند. با استفاده از داده‌های زمان واقعی، برنامه محل قطارها را نشان می‌دهد و زمان واقعی ورود و حرکت‌ها، برآورد تاخیر، تعداد پلتفرم و... را آشکار می‌سازد. این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد تا روی هر قطاری کلیک کنند و هر توقفی را که قرار است انجام دهد، زمان دقیق توقف آن در هر مکان (به ثانیه) و تعداد دقیقه‌هایی را که تاخیر دارد، ببینند.
با این حال هنوز راهی طولانی برای پیمودن وجود دارد. چالش اصلی پیاده‌سازی زیرساختی خواهد بود که قادر به پشتیبانی از جمع‌آوری داده‌های گسترده است. به عنوان مثال، زیرزمین لندن (The London Underground) بیش از ۱۵۰ سال سن دارد اما هنوز بین پلتفرم‌ها، وای‌فای وجود ندارد، بنابراین ایجاد توانایی قرار دادن سنسورها در هر بخش زمانبر است. به طور مشابه، همچنان دوربین‌های هوشمند در ایستگاه‌ها یا توانایی تنظیم فرکانس یا سرعت قطار بر پایه تعداد مسافرین وجود ندارد.

Hyperloop
ممکن است مانند یک سواری ترن هوایی ترسناک در پارک Thorpe به نظر برسد، اما Hyperloop ساخته ذهن بچگانه کارآفرین میلیاردر، Elon Musk است که آن را به عنوان یک نوع پنجم از حمل و نقل نامیده است. به طور خلاصه، Hyperloop یک قطار شناور مغناطیسی پیشنهادی است که با سرعت بالا در یک لوله انتقال کم‌فشار حرکت می‌کند. این فناوری به مسافران و اشیا اجازه می‌دهد تا در سرعت‌های بالا تا ۷۰۰ متر بر ثانیه در تونل‌ها سفر کنند که فضای بسیار کمتر از مسیرهای موجود، تونل‌ها و جاده‌ها را می‌گیرد.
این ممکن است یک واقعیت دست‌نیافتنی به نظر بیاید، اما در سپتامبر ۲۰۱۷ شرکت Hyperloop One با موفقیت آزمایش دوم خود را با موتورهایی با ظرفیت ۳۰۹ کیلومتر در ساعت انجام داد. هدف عمومی اعلام شده این است که سیستم کاملا عملیاتی Hyperloop تا سال ۲۰۲۱ ارائه شود و این شرکت در حال حاضر در ایالات متحده امریکا، کانادا و فنلاند در حال توسعه مسیرهای سیستم مسافری و باری در میان کشورهای دیگر است.
واضح است که ما در حال ورود به عصر طلایی جدیدی از سفر با طیف وسیعی از توده نسل بعدی و انواع حمل و نقل شخصی در حال ظهور هستیم. در حالی که مشخص نیست چه زمانی این نوآوری‌ها فراگیر شود، این‌ها باعث می‌شود تا مسافران بتوانند با سرعت و دقت، برنامه‌ریزی، پیش‌بینی و پرداخت هزینه‌ها سفر خود را به‌آسانی انجام دهند. ما همچنین داریم می‌بینیم که ارائه‌دهندگان موجود خود را به چالش می‌کشند تا خدمات دیجیتال جدیدی را در زمینه گسترده‌تر تجربه مشتری فراهم آورند، نه این‌که فقط بر انتقال فیزیکی مشتریان از نقطه A به B تمرکز کنند. در نهایت، این نوآوری خبر خوبی برای مسافران خواهد بود و یک تغییر خوش‌آمد به بخشی که قبلا راکد بوده است، می‌آورد.

منبع: مجله دانش بنیان