عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

ارزیابی گواهی‌های فوت سطح استان قزوین با استفاده از چک لیست سازمان جهانی بهداشت

نظام ثبت مرگ توسط حوزه بهداشت کشور یکی از مهمترین و دقیق ترین منابع اطلاعاتی و منبع مهمی برای سیاست گذاری و اولویت بندی خدمات سلامت است.

زهرا برجی‌خانی، کارشناس آمار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با بیان مطلب فوق، گفت: به همین منظور، سازمان جهانی بهداشت، ابزار ارزیابی گواهی‌های فوت را طراحی کرده است که برای ارزیابی سریع کیفیت روند صدور گواهی فوت از طریق بررسی اشتباهات رایج در گواهی‌های فوت مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته ایشان، این ابزار برای ارزیابی کیفیت گواهی فوت به عنوان بخشی از ارزیابی روتین یا ارزیابی نیازهای آموزشی پزشکان در طراحی دوره آموزش پزشکان در زمینه ثبت علل مرگ استفاده می شود. وی ادامه داد که این ابزار برای ارزشیابی تاثیر آموزش ثبت علل مرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برجی خانی با اشاره به اینکه به همین منظور و برای اجرای این برنامه، کارگاه آموزشی ابزار ارزیابی گواهی فوت، در شهریور ماه ۱۳۹۷ در مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین با شرکت کارشناسان مسوول و کارشناسان آمار شبکه های بهداشت – درمان شهرستان‌ها برگزار شد و اهمیت موضوع ارزیابی گواهی‌های فوت و معرفی ابزار به صورت دستورالعمل در قالب چک لیست آموزش داده شد؛ اظهار کرد: مقرر شد تعداد معینی از گواهی های فوت پنج ماهه اول سال ۱۳۹۷ صادر شده در سطح استان با استفاده از این چک لیست، ارزیابی و تحلیل شود.