عمومی | دانشگاه مفید

هفتمین مدرسه تابستانی دانشگاه مفید برگزار شد


به گزارش روابط عمومی دانشگاه مفید، هفتمین مدرسه تابستانی دانشگاه مفید با عنوان «مصالح کودکان در عرصه قانون‌گذاری،‌ اجرا و رویه‌ قضایی» برگزار شد.



این مدرسه تابستانی از سوی کلینیک حقوقی دانشگاه مفید و با همکاری معاونت حقوقی قوه قضائیه، مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و یونیسف ایران از تاریخ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳ الی ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ به مدت چهار روز، در محل دانشگاه مفید برگزار شد.




در این مدرسه، مجموعاً هفت نشست علمی در موضوعات مهم و برگزیده مصالح کودکان برگزار شد و در روز پایانی نیز مسابقه موت‌کورت (شبیه‌سازی دادگاه کیفری یک وی‍ژه نوجوانان) با حضور کلیه شرکت‌کنندگان برگزار گردید.




برنامه‌ریزی نشست‌های مدرسه تابستانی زیر نظر کمیته‌ای علمی متشکل از اساتید ارجمندآقایان دکتر محمود عباسی، دکتر سیدحسین هاشمی، دکتر محمد مهدی مقدادی، دکتر قدرت‌الله ابراهیمی، دکتر سیدعلی کاظمی و دکتر محسن برهان مجرد (دبیر علمی دوره) صورت گرفت. عناوین نشست‌های برگزار شده در مدرسه تابستانی از قرار ذیل است:


· مفهوم غبطه و مصلحت کودکان در فقه و اسناد بین‌المللی

· رابطه مصلحت کودکان با دیگر اصول کلی کنوانسیون حقوق کودک

· مصلحت کودکان در قوانین و مقررات داخلی

· مصلحت کودکان در قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری

· مصلحت کودک در ارتباط با والدین یا سرپرستان قانونی

· نقش مددکاران اجتماعی و جامعه مدنی در تشخیص مصلحت کودکان

· مصلحت کودکان در معرض خطر

نشست‌های مدرسه تابستانی به شیوه کلینیکی و تحت قالب کارگاه برگزار شد و در این کارگاه‌ها ابتدا دو نفر از اساتید صاحب‌نام سخنرانی و طرح بحث داشته و سوال‌هایی را جهت کار گروهی دانشجویان طرح نمودند و شرکت‌کنندگان در قالب گروه‌های از پیش تعیین‌شده، فرصتی را جهت پاسخ به سوالات طرح شده داشتند و به بحث و گفت و گو در این رابطه پرداختند و در پایان هر گروه در حضور اساتید و دیگر گروه ها،‌ یافته های خود را ارائه نمودند. همچنین کلینیک حقوقی دانشگاه مفید برای نخستین بار مسابقه موت‌کورت حقوق کودک را در روز آخر مدرسه تابستانی برگزار نمود.


اساتید و سخنرانان علمی حاضر در این دوره نیز به ترتیب حروف الفبا بدین شرح است:
دکتر قدرت‌اله ابراهیمی، دکتر فاطمه بداغی، محسن برهان مجرد، دکتر صفر بیگ‌زاده، ابراهیم جلالیان، دکتر سیداحمد حبیب‌نژاد، دکتر سعید رهایی، محمدجواد رهسپار، دکتر رضا زهروی، دکتر محمود عباسی، دکتر سید محمد قاری سیدفاطمی، دکتر سیدعلی کاظمی، دکتر معصومه معارف‌وند، دکتر محمدمهدی مقدادی، دکتر سیدمصطفی میرمحمدی، دکتر رحیم نوبهار و دکتر سیدحسین هاشمی».

در این مدرسه تابستانی تعداد ۱۰۰ دانشجو و فارغ التحصیل رشته حقوق، از هجده دانشگاه کشور حاضر بودند که از این میان ۴۲ نفر از شرکت کنندگان دارای تحصیلات تکمیلی بودند.
(۵ نفر دانشجوی مقطع دکتری و ۳۷ نفر فارغ‌التحصیل یا دانشجوی ارشد حقوق) همچنین ۱۰ وکیل دادگستری نیز در این مدرسه تابستانی شرکت نمودند.

امور اجرایی این دوره از سوی ۱۶ نفر تسهیل‌گر متشکل از آقایان محسن بوالحسنی و رامین نوری به عنوان مدیران اجرایی مدرسه تابستانی و آقایان سید محمدرضا رضوی مهر، محمدرضا آقاسی، مصطفی الیاسری، علی ملکی‌زاده، محسن آقایی، مهدی سلیمان‌آبادی، محمدهادی رحیمی، سیدمحمد کلانتر، محمدرضا احمدی و خانم‌ها زهره فهیمی، مهناز رحیمی، سارا محمدی، فائزه شریفیان به عنوان تسهیل‌گران دوره صورت گرفت.