عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

تحسین مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت از فعالیت های تحقیقاتی و آموزشی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم

گالری عکس
دکتر «احمد المنظری» مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت برای آشنایی با ظرفیت ها و ارتقای سطح همکاری های منطقه ای با پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در راستای پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر با حضور در این مرکز با اعضای آن دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار عصر روز شنبه ۱۷ شهریور۹۷ دکتر احمد المنظری مدیر منطقه ای، دکتر آرش رشیدیان مدیر بخش پژوهش و تولید شواهد سلامت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت به همراه دکتر هملمن نماینده سازمان جهانی بهداشت دکتر اسدی لاری قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل و هیات همراه در محل پژوهشگاه حضور یافتند و از نزدیک در جریان فعالیت های این پژوهشگاه قرار گرفتند.
در ابتدای این جلسه دکتر باقر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه ضمن قدردانی از حضور دکتر المنظری به معرفی فعالیت های این پژوهشگاه با اقتباس از رویکرد جامع پژوهشگاه در زمینه پژوهش، آموزش، ترجمان دانش و ارائه خدمات سلامت در حوزه بیماری های غدد پرداخت.
وی با این توضیح که این پژوهشگاه بعنوان قطب علمی نمونه پژوهشی و آموزشی در حوزه غدد درون‌ریز و متابولیسم کشور از سال ۱۳۸۵ به عنوان همکار سازمان بهداشت جهانی در زمینه پژوهش، آموزش و مدیریت استئوپروز و دیابت برگزیده شده است افزود: این همکاری تاکنون برای سه دوره چهار ساله متوالی تمدید شده است.
وی محورهای جاری همکاری با سازمان جهانی بهداشت را پایش بیماری دیابت و استئوپروز و عوارض ناشی از آن از طریق آموزش و ظرفیت سازی، حمایت از سازمان جهانی بهداشت در انجام تحقیق و تولید شواهد علمی در پیشگیری از دیابت، پوکی استخوان و عوارض ناشی از آن و حمایت از ابتکارات سازمان جهانی بهداشت در جلوگیری از بازاریابی محصولات غذایی ناسالم از طریق پژوهش، حمایت و مشاوره خواند.
دکتر لاریجانی کسب رتبه اول مراکز تحقیقاتی بالینی در جشنواره علوم پزشکی رازی برای ۱۶ سال ، دریافت گرنت طرح افق ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا و همکاری با کنسرسیومی متشکل از ۷ دانشگاه اروپایی با موضوع 'ساخت دستگاه point of care جهت شناسایی افراد در معرض استوپروز و شکستگی های ناشی از آن، دریافت مدال کمیته انجمن های ملی بنیاد بین المللی پوکی استخوان، همکاری در تدوین سند بیماری های غیرواگیر کشور، تدوین چارچوب ملی ارائه خدمت در بیماری دیابت و تدوین نقشه راه پژوهش دیابت کشور را از مهمترین دستاوردهای پژوهشگاه در سال های اخیر بیان کرد.
رئیس پژوهشگاه در پایان به ظرفیت های منطقه ای پژوهشگاه شامل ایجاد شبکه منطقه ای مراکز همکار و پیوستن به شبکه جهانی بیماری های غیرواگیر اشاره و ابراز امیدواری کرد که پژوهشگاه بتواند به کمک دفتر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی به عنوان نمونه ی موفق پژوهشی و آموزشی در سطح منطقه شناسانده شود و سهم بیشتری در انجام تحقیقات وتولید شواهد علمی در منطقه و جهان به لحاظ کمیت و کیفیت ایفا کند.
وی همچنین افزود: با انجام مطالعاتی از این دست این پژوهشگاه مفتخر است با تولید و جمع آوری شواهد موردنیاز برای سیاست گذاری موثر و عادلانه در حوزه سلامت در سطح ملی و بین المللی گام بردارد.
همچنین، در ادامه دکتر فرشاد فرزادفر، رئیس مرکز تحقیقات بیماری های غیرواگیر پژوهشگاه گزارشی را در خصوص برنامه پیمایش ملی عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر(STEPs) ارائه کرد که به همت محققان پژوهشگاه با هدف دستیابی به نمای کلی در مورد وضعیت عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در کشور انجام شده است.
وی ضمن معرفی مرکز متبوع خود به عنوان همکار اصلی مطالعه پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در کشور و تدوین اطلس بار بیماری ها افزود: این طرح با تمرکز بر میزان¬های مرگ و میر، امید زندگی و علل اختصاصی مرگ، به تفکیک جنسیت در ۱۹گروه سنی و پوشش ۳۱ استان کشور برای حدود۱۷۰ علت مرگ انجام شده است.
در بخش دیگری از این جلسه فعالیت های دیگر مراکز تحقیقاتی در حوزه دیابت و استئوپروز به استماع مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت رسید.
مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت ضمن تحسین برانگیز خواندن فعالیت های انجام شده در پژوهشگاه تصریح کرد: دامنه فعالیت های انجام شده در این پژوهشگاه در سطح منطقه بی نظیر است و می تواند به عنوان مدلی برای سایر کشورها قرار گیرد.
دکتر المنظری ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده در پژوهشگاه بر افزایش همکاری های متقابل منطقه ای در تحقق اهداف سلامت تاکید کرد و ابراز تمایل کرد که پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم میتواند به عنوان نمونه ای موفق در سطح منطقه و دنیا معرفی شود.
خبرنگار: فیروزه حاجی پور
عکاس: مصطفی کمازانی