عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری

دکتر کلانتری: استادان معارف پاسخگوی شبهه های دانشجویان باشند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه استادان معارف باید پاسخگوی شبهه های دانشجویان باشند، تاکید کرد: ما وکیل مدافع هیچ دولت و وزیری نیستیم, ولیکن مدافع اسلام ناب محمدی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستیم.

به  گزارش خبرنگار دانشگاه, سومین نشست سراسری مدیران و اعضای هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور حجت الاسلام دکتر ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام میرمجید قریشی معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دکتر رضا نصیری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی, دکتر سعید قاضی مغربی رئیس واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری و صدها نفر از استادان گروه معارف واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سالن خوارزمی دانشکده فنی و مهندسی در واحد یادگار امام خمینی (ره) تشکیل شد.

در ابتدای این نشست, دکتر کلانتری با اشاره به واقعه ۱۷ شهریور ۵۷ و کشتار مردم آزادیخواه از سوی عوامل رژیم طاغوت, گفت: شهیدان جمعه سیاه سال ۵۷در اوج مظلومیت و غربت و برای شکل گیری مقدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران, جان خود را در طبق اخلاص قرار دادند. در واقع این حادثه باعث سستی ریشه های نظام طاغوت شد و پیامی بود برای تمامی دنیا تا معصومیت شهیدان مزبور و پیام آنان را درک کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر توجه همه جانبه و مسئولیتی که خداوند متعال بر عهده استادان معارف قرار داده است, اظهار کرد: کار تدریس دروس معارف در دانشگاه ها آنقدر حساس، پیچیده و نقش آفرینی آن مهم است که سبب می شود سالی چند بار سربازان این خط به منظور تبادل نظر و ارائه تجارب ارزشمند خود دور یکدیگر جمع شوند.

او افزود: مطالعه ای پیرامون موضوع معاد، قیامت و برزخ داشته ام و موضوع برزخ و اینکه به چه دلیل خداوند متعال میان دنیا و آخرت فاصله انداخته است و اینکه برزخ عمومی نیست توجه ام را جلب کرد. انسان ها پس از مرگ به سه گروه مومنان محض، کافران محض و جاهلان قاصر و کسانی که راه و مسیر را در این دنیا گم کرده اند تقسیم می شود.

کلانتری با اشاره به روایت سیاحت غرب آقا نجفی قوچانی که از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نوعی مکاشفه با عالم برزخ است, خاطرنشان کرد: وقتی صور اول دمیده می شود, مومنان و کافران وارد برزخ می شوند و مسیر طولانی را طی می کنند. استنباطی که از عالم برزخ وجود دارد این است که بسیاری از کارهایی که در این دنیا انجام می شود با مرگ شخص, تمام نمی شود؛ اگر چه علت فاعلی ظاهر نمی شود اما آثار آن فعل تا چند نسل دیده می شود و به صورت تصاعدی رشد می کند.

عضو هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که فاصله صور اول تا صور دوم بنابر روایت ۴۰۰ سال است و نامه اعمال انسان باز می شود, توضیح داد: کار خیر یا شری که انسان, عالمانه یا جاهلانه در قید حیات هست انجام می دهد, ممکن است ضربه روحی بزرگی به فردی بزند. همچنین عقده ای که شخص دچار آن شده است سبب شود تا زیان های فراوانی را به ده ها نفر دیگر برساند.

او با بیان اینکه افرادی هم به قتل متهم می شوند, یادآور شد: خیلی از افراد خطرناک در ابتدا جانی نبوده اند بلکه به واسطه عواقب کارهای انجام شده در بستر تاریخ دچار جنون شده اند و نتیجه آن وجود افرادی مانند هیتلر، شمر، صدام و غیره است که به میلیون ها نفر آسیب رسانده اند.

کلانتری درباره نقش معلمی که همان شغل انبیاست، گفت: اگر استادان به وظایفی که به آنان محول شده است دقت نکنند هزاران نفر را با مشکلات بسیاری مواجه می کنند. درست است که هر انسانی پاسخگوی عمل خود است اما استاد معارف با توجه به حساسیت شغلش حتما در محضر خداوند سوال و جواب می شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی, ادامه داد: یکی از ویژگی های دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به سایر دانشگاه ها این است که توقف دانشجو در آن بسیار کم است و دانشجو را را زیاد نمی بینیم تا با آن به بحث و تبادل نظر بپردازیم. رسالت اصلی ما در دانشگاه, الگو و نمونه بودن برای دانشجو است و باید هم از نظر کاری و هم از علمی وقت بیشتری بگذاریم. همچنین باید با حضور به موقع در کلاس درس و رعایت مدت زمان قانونی آن و رعایت نظم و انضباط و حضور و غیاب تبادل نظری بیشتری با دانشجو داشته باشیم.

او با بیان اینکه استادان معارف باید پاسخگوی شبهه های دانشجویان باشند، اضافه کرد: ما وکیل مدافع هیچ دولت و وزیری نیستیم  ولیکن مدافع اسلام ناب محمدی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستیم.

کلانتری از جمله فعالیت های انجام شده درباره استادان گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی را اصلاح جدول تدریس و پرداخت حق التدرس آنان، تزریق هیات علمی تازه و همچنین تمدید حکم استادان گروه های معارف عنوان کرد.

سومین نشست سراسری مدیران و اعضای هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی, فردا در واحد یادگار امام خمینی (ره) پایان می یابد. دو نشست پیشین مدیران و اعضای هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای علوم و تحقیقات و شیراز تشکیل شده بود.