عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

آموزش شیوه زندگی سالم به کودکان و نوجوانان یکی از راهکارهای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر است

زهرا شبانی در حاشیه برپایی ایستگاه سلامتی جهت نمازگزاران در مصلای نماز جمعه شهر چغادک افزود: به‌منظور توجه روزافزون عموم مردم به توسعه و ارتقای فرهنگ سلامتی و تندرستی، مرکز خدمات جامع سلامت چغادک با همکاری ستاد نماز جمعه و کانون بسیج جامعه پزشکی بوشهر اقدام به برپایی ایستگاه سلامتی در مصلای نماز جمعه جهت نمازگزاران کرد.
وی تصریح کرد: سلامتی یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند به انسان است که کمتر به آن توجه می‌شود و امروزه افراد سالم نقش محوری در پیشرفت و توسعه جوامع دارند.
زهرا شبانی اضافه داشت: امروزه بیماری‌های غیر واگیر مشکلات روزافزونی برای جوامع ایجاد می‌کند دیابت، فشارخون، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی و ... مواردی هستند که شیوع آن‌ها به شیوه زندگی ما برمی‌گردد.
وی عنوان داشت: درگذشته با پیشرفت در امر بهداشت و افزایش پوشش واکسیناسیون علیه بسیاری از بیماری‌های واگیر، این بیماری‌ها کنترل‌شده ولی امروزه با روند روبه رشد بیماری‌های مزمن غیر واگیر شامل بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت، پوکی استخوان، پرفشاری خون، سرطان‌ها و چاقی مواجه شده‌ایم.
سرپرست مرکز خدمات جامع سلامت چغادک ازجمله عوامل خطرزای این بیماری‌ها را تغییر در شیوه زندگی، مصرف دخانیات، اضافه‌وزن، چاقی و مصرف الکل دانست و افزود: تغییر در رژیم غذایی معمول و گرایش مردم به غذاهای چرب و با منشا حیوانی به‌جای غذاهای سنتی و رژیم غذایی جدید سرشار از انواع چربی‌های اشباع، کلسترول و مواد قندی به‌شدت بر خطر ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر افزوده است.
وی بیان داشت: برای پیشگیری از این بیماری‌ها یکی از مهم‌ترین راهکارها آموزش شیوه زندگی سالم به کودکان و نوجوانان می‌باشد، زیرا عادات غذایی، الگوی فعالیت جسمی و رفتارهای مرتبط با مصرف دخانیات از سنین پایین شکل می‌گیرد پس توصیه می‌شود قبل از تثبیت این عادات اقدامات لازم برای پیروی از اصول شیوه زندگی سالم به مرحله اجرا دراید.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا ایستگاه سلامتی شامل سنجش وضعیت توده بدنی (وزن و قد)، اندازه‌گیری فشارخون و ارایه مشاوره تغذیه و توزیع مکمل به‌صورت رایگان ویژه نمازگزاران در دو قسمت خانم‌ها و آقایان به‌صورت جداگانه توسط کارشناسان مراقب سلامت مرکز خدمات جامع سلامت چغادک انجام شد.
انتهای پیام/ ا.س- ۳۰۰۰