عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

بهره برداری از دستگاه rTMS در درمانگاه روان تنی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)

به گزارش روابط عمومی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، روش تحریک مغناطیسی مغز (Transcranial Magnetic Stimulation) روشی نوین، غیرتهاجمی و مورد تائید FDA است که برای درمان بعضی از انواع اختلالات روان‌پزشکی و نورولوژیک استفاده می‌شود.
دستگاه rTMS از طریق امواج مغناطیسی سیستم عصبی مغز را تحریک می‌کند و با توجه به محل قرارگیری دستگاه برای درمان بیماری‌های مختلف کاربرد دارد.
بیماران مبتلابه افسردگی، وسواس اجبار و بیماری‌های سایکوتیک مقاوم به درمان دارویی مانند بیماران مبتلابه اسکیزوفرنی با توهم شنوایی از این روش درمانی سود می‌برند.
پس از بررسی اولیه و اخذ شرح‌حال توسط متخصص روان‌پزشک، با توجه به وضعیت بیمار پروتکل خاص آن بیمار طراحی و درمان آغاز می‌شود.
این دستگاه از سوی بخش روان‌تنی مجتمع از فروردین‌ماه ۹۷ وارد چرخه خدمات درمانگاهی مجتمع شده است.
از دیگر کاربردهای این دستگاه می‌توان به کمک در درمان بیماری‌های مغز و اعصاب مانند پارکینسون، ام اس (Multiple sclerosis)، اختلالات شناختی همچون آلزایمر و دمانس (dementia) و میگرن اشاره کرد.
البته برخی بیماران ممنوعیت درمان با این روش رادارند. بیماران دارای سابقه تشنج در خود یا خانواده، وجود قطعات فلزی در بدن مانند Pacemaker، وضعیت حاد روان‌پزشکی مانند وجود افکار خودکشی، بیماران باسابقه اخیر سکته مغزی و یا دارای توده فعال مغزی، بیماران دارای مشکلات شنوایی و دارای ایمپلنت، افراد باسابقه مصرف داروهای با عوارض شنوایی یا داروهای کنترل‌کننده تشنج و خانم‌های باردار ازجمله ممنوعیت‌های درمان با این دستگاه هستند.
این دستگاه از سال ۲۰۰۸ مورد تائید FDA قرارگرفته است و عارضه مهمی از این روش درمانی گزارش نشده است.
شایع‌ترین ناراحتی ایجادشده پس از دریافت درمان با این دستگاه سردرد، گرفتگی عضلات سر و گردن و در موارد کمتری اختلال شناختی گذرا است که زودگذر و قابل‌کنترل با استفاده از مسکن‌ها و شل کننده‌های عضلانی است.
مطالعات منتشرشده از ارزیابی تاثیرگذاری این روش غیرتهاجمی درمانی (نیاز به بیهوشی ندارد)، در بیماران مبتلابه افسردگی، بیش از ۷۰ درصد احساس بهبودی را گزارش کرده است.
به اطلاع می‌رساند درمانگاه rTMS روزهای زوج، با شماره تماس نوبت‌گیری ۶۱۱۹۲۲۳۶ آماده پذیرش مراجعه‌کنندگان گرامی است.