عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزاری جلسه آموزشی با عنوان مدیریت استرس در شهر چهاردانگه

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، استرس ازجمله مسائلی است که وجودش می‌تواند در لحظه‌لحظه زندگی انسان موثر باشد. استرس از عوامل فیزیکی، کاری و مشکلات فردی نشات می‌گیرد و مربوط به عکس‌العمل‌هایی می‌شود که تعادل درونی انسان را برهم می‌زند. به همین دلیل، داشتن علم و آگاهی نسبت به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی، با گسترش و تغییر شکل زندگی امروزی و متعاقب آن، پیچیده‌تر شدن مشکلات و گرفتاری‌های مردم، استرس تاثیر خود را بیش از هر زمان و مکانی در محیط خانواده نمایان می‌کند. یعنی جایی که در درون آن باید بسیاری از مشکلات افراد حل شود، خود به محیطی متفاوت تبدیل می‌شود. از همین رو، ارتقای بهداشت روانی محیط خانواده یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و این فقط یک روی سکه بود.
بد نیست بدانیم، استرس کارکرد مثبت نیز دارد؛ بدون استرس اساساً هیچ موجودی توان یادگیری ندارد و نمی‌تواند نسبت به تغییرات پیرامون خود واکنش نشان دهد. به بیانی، استرس مثبت، نسبت به وظایف ویژه‌ای که انسان‌ها می‌توانند بر عهده بگیرند، معنا پیدا می‌کند؛ وظایفی که احتمالاً مهم‌ترین آنها بالا بردن سطح هوشیاری و توجه نسبت به تغییرات اطراف است.
باید استرس را مدیریت کرد. وقتی دچار استرس می‌شویم، سلامت جسمی و روانی ما به خطر می‌اُفتد. بسیاری از بیماری‌های مختلف که انسان‌ها با آن دست‌به‌گریبان می‌شوند، ریشه‌های بیرونی و استرسی دارد. استرس، سلامت روانی ما را هم نشانه می‌رود. وقتی ما از آرامش برخوردار نباشیم، دچار مشکلات ارتباطی می‌شویم و چه‌بسا برای مثال، غیبتمان (عدم حضور) سرکار زیاد شود یا در برخی افراد، گرایش به مواد مخدر و مسائلی ازاین‌دست به وجود آید.
بر همین اساس و به‌منظور کاهش این اثرات و بالا بردن مهارت مدیریت استرس در افراد، کارشناس سلامت روان و رفتار مرکز خدمات جامع سلامت شهری چهاردانگه، سه‌شنبه  ۱۳ شهریور ۹۷ جلسه آموزشی با عنوان مدیریت استرس برای جمعیت تحت پوشش خود در دارالقرآن چهاردانگه برگزار کرد و به توضیح علائم استرس، منابع و پیامدهای عدم کنترل، تکنیک‌های کنترل و مدیریت استرس پرداخت.
خبر: خورسندفرد
عکس: بیاتی نیاز