عمومی | دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

حرکت دانشگاه به سمت کاربردی‌سازی پژوهش‌ها/ فعالیت‌های تحقیقاتی مشمول ارز دولتی می‌شود

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی از حرکت این دانشگاه به سمت کاربردی‌سازی تحقیقات خبر داد و با تاکید بر اینکه چنان‌چه تحقق ۱۰۰ درصدی این موضوع ممکن نباشد، با ذهنیت و رویکرد فوق به آن نزدیک خواهیم شد، اظهار کرد: در حال‌حاضر مراکز تحقیقاتی ما ارتباط موثری با سازمان‌های مختلف برقرار کرده و تحقیقات خود را بر اساس نیاز ارگان‌ها و بیمارستان‌ها انجام می‌دهند .

معاون پژوهشی سابق دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی که مدتی است به‌ریاست این دانشگاه انتخاب شده، در گفت‌وگویی با ایسنا، با بیان اینکه از اواسط دی تا اوایل مرداد ماه عهده‌دار سمت معاونت پژوهشی این دانشگاه بوده است، یکی از کارهای انجام شده در مدت زمان حضورش در این معاونت را برگزاری کارگاه " اولویت‌سنجی" با مشارکت متخصصان وزارت‌ علوم، تحقیقات و فناوری و با دیدگاه هدفمندسازی پژوهش‌ها عنوان کرد و گفت: هدف از برگزاری این کارگاه، هدف‌مندسازی خط سیر تحقیقات دانشگاه برای مدیران گروه‌ها بود که بر اساس نیازهای مراکز تحقیقاتی دانشگاه تدوین شد .

دکتر "امیرمسعود عرب لودریچه " همچنین اظهار کرد: بر این اساس، تحقیقاتی را که در راستای نیازهای مراکز تحقیقاتی ما نبودند به لحاظ تخصیص اعتبار و بودجه، خارج از اولویت قرار دادیم تا بتوانیم سایر تحقیقات را به حیطه کاربردی‌سازی نزدیک کرده و نیز نتیجه مشخص و واضحی را از انجام تحقیقات دریافت کنیم .

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی با بیان اینکه در حال حاضر همان مسیر ادامه یافته است، خاطرنشان کرد: کاربردی‌سازی تحقیقات را نمی‌توان به طور ۱۰۰ درصدی محقق ساخت، اما با هدفمندسازی آن‌ها به این موضوع نزدیک‌تر خواهیم شد .

تحقیقاتی از رفاه تا اعتیاد

عرب  در عین‌حال از ارتباط موثر مراکز تحقیقاتی این دانشگاه با ارگان‌های مختلف خبر داد و گفت: برای مثال در حوزه رفاه ، تحقیقات خوبی را با همکاری سازمان بهزیستی تعریف کرده و در حوزه اعتیاد نیز مرکز  تحقیقات اعتیاد ما، تحقیقات مشترکی را با سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان مبارزه با مواد مخدر تعریف کرده است .

وی اضافه کرد: همچنین مرکز تحقیقات اعصاب اطفال با دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت و مرکز تحقیقات ژنتیک نیز با معاونت علمی، بنیاد علم ایران و صندوق حمایت از پژوهشگران ارتباط مناسبی برقرار کرده و تحقیقات خود را بر اساس نیازهای این ارگان‌ها انجام می‌دهند .

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی در همین زمینه از ارتباط مرکز حوادث و بلایای این دانشگاه با مرکز حوادث و بلایای شهرداری خبر داد و خاطرنشان کرد: تمایل و رویکرد ما این است که دانشگاه به سمت کاربردی‌سازی تحقیقات برود .

تاثیر تحریم‌ها بر تحقیقات

عرب با اشاره به اینکه تحریم‌ها بر انجام تحقیقات تاثیرگذار است، توضیح داد: برخی مجلات ما نمایه‌های بین‌المللی هستند که نیاز به پرداخت حق آبونمان دارند و این پرداخت هزینه، قدری مشکل‌ است. همچنین برخی مجلات به صورت منبع باز (open access) در دسترس عموم قرار دارند که دوستان و همکاران ما در آن‌ها مقاله چاپ کرده‌اند. در چنین مواردی علاوه بر موضوع پرداخت، نحوه پرداخت و انتقال ارز نیز مشکل‌ است .

وی از اندیشیده شدن راهکارهایی برای موارد فوق از سوی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد و گفت: بنا شد تا کلیه فعالیت‌های مرتبط با این حوزه‌ها مشمول ارز با قیمت مناسب (دولتی) باشد؛ از جمله آن که به مدیران بانک‌ها نامه نوشته شده تا کلیه فعالیت‌های علمی مشمول این قاعده به حساب آیند .

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی با بیان اینکه در این مدت فرصت مطالعاتی نداشته‌ایم، ادامه داد: روابط بین‌المللی ما در قالب تحقیقات مشترک با کشورهای دیگر کم نشده و اتفاقاً یکی از بالاترین درصدها را در ساختار وزارت بهداشت به خود اختصاص داده است .

عرب ادامه داد: طبق گزارش سامانه علم‌سنجی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درصد مقالات بین‌المللی ما نسبت به کل مقالات به ۲۸ درصد رسیده که یکی از بالاترین عددها در سامانه فوق است .

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه ما از معدود دانشگاه‌هایی است که تا به حال سه برنده جشنواره رازی داشته که این نیز عدد قابل توجهی است؛ برای چنین افرادی گرنت‌های پژوهشی تعریف کرده‌ایم و سعی داریم حمایت‌های مالی لازم را از این افراد به عمل آوریم .

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی درباره تخصیص بودجه پژوهشی این دانشگاه توضیح داد: بودجه‌ای که در برنامه دانشگاه پیش‌بینی شده به ما تعلق گرفته و در طرح‌های تحقیقاتی که در دوره گذشته پیش رفته است، بدهی نداریم؛ به عبارتی با محققان تسویه حساب کرده‌ایم .

انتهای پیام/