عمومی | مجتمع آموزش عالی سراوان

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: حل مسائل اجتماعی در عرصه دانشگاه نیازمند مشارکت همگانی دانشگاهیان است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تاکید کرد:
حل مسائل اجتماعی در عرصه دانشگاه نیازمند مشارکت همگانی دانشگاهیان است
دکتر غلامرضا غفاری ، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شصت و دومین گردهمایی معاونان دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشوردر دانشگاه تهران گفت: حل مسائل اجتماعی در عرصه دانشگاه نیازمند مشارکت همگانی دانشگاهیان است وبر این اساس باید حس مسئولیت در کنشگران اصلی دانشگاه را که دانشجویان و اساتید هستند ایجاد کرد .
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این گردهمایی دکتر غفاری با بیان اینکه سیاستگذار حوزه فرهنگ باید تحلیلی دقیق و دانش‌مدار از اقدامات گذشته داشته باشد تا برنامه‌ای بر مبنای شرایط جدید و با بهره بردن از اندیشمندان آن حوزه طراحی کند، اظهار داشت: گشودن راهی برای حل آسیب‌های اجتماعی در فضای دانشگاهی کشور منوط به مشارکت تشکل‌ها، نهادها، کانون‌های هنری و فرهنگی و انجمن‌های علمی است؛ از این رو بخشی از فعالیت‌های این معاونت متمرکز بر جلب مشارکت دانشجویان و زمینه‌سازی برای فعالیت موثر آنها بوده است .
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: به دلیل تنوع فرهنگی و جغرافیایی و تفاوت در پتانسیل‌های محیطی کشور، اجرای هرگونه برنامه فرهنگی نیازمند در نظر گرفتن شرایط منطقه‌ای و اتکا به توانمندی‌های بومی و سلایق فرهنگی منطقه است .
وی در ادامه گفت: آسیب‌های اجتماعی پدیده چندوجهی و پیچیده‌ای است؛ عوامل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی جغرافیا، هر یک به تنهایی و در کنار هم می‌تواند عامل این پدیده باشد و باید تلاش کرد تا ضمن پرهیز از نگرش تک بُعدی، ابعاد مختلف مسئله تحلیل شود. در این راستا ممکن است به تعریف صریح و اندیشمندانه‌ای از آسیب‌های اجتماعی در بین نهادهای مسئول نیاز داشته باشیم .
به منظور ایفای مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه‌ها و حرکت در مسیر بالندگی فرهنگی، ضروری است تا سرانه فرهنگی دانشجویان و دانشگاه‌ها نیز بازبینی شود .
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تاکید کرد: فرهنگ ایرانی، تمدن، دین و وطن‌دوستی ایرانیان، منبعی ارزشمند جهت ارتقا و ترمیم سرمایه‌های اجتماعی در جامعه است که سیاستمداران و حکمرانان ملی و محلی ایران می‌توانند با تدابیری عالمانه از این فرصت جهت کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی بهره‌برداری کنند .
دکترغفاری تصریح کرد: مناسب است نهادی با هدف شناسایی، سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و حمایت از دانشجویان در معرض خطر و آسیب‌دیده طراحی شود که مسئولیت نظارت بر عملکرد و ارتباط مستمر با این گروه را بر عهده داشته باشند .
وی افزود: ترسیم نقشه راهی جهت کنترل آسیب‌های اجتماعی، نیازمند همگرایی و مشارکت ملی تمام نهادهای مسئول است، چرا که حل مسئله‌ای پیچیده، چند سطحی و چند بعدی همانند آسیب های اجتماعی اراده و عزمی راسخ و همگانی را طلب می‌کند و حساسیت شرایط امروز اهمیت این مشارکت را دوچندان می‌کند .
وی با بیان اینکه جامعه و حکومت باید شیرینی پرسش و پرسشگری دانشجو و دانشگاهیان را قدر نَهَد، گفت: مشارکت جمعی در حل مسائل اجتماعی نیازمند فضای صمیمی، بانشاط و روح‌افزا است وبا فراهم‌سازی فضایی امن و آرام، امکان گفت‌وگو بر اساس اندیشه و در چارچوب مدنیت در جامعه دانشگاهی کشور مهیا می‌شود .
وی تصریح کرد: به منظور ایفای مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه‌ها و حرکت در مسیر بالندگی فرهنگی، ضروری است تا سرانه فرهنگی دانشجویان و دانشگاه‌ها نیز بازبینی شود .
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان گفت: کرسی‌های آزاداندیشی فرصتی مناسب برای دانشجویان و دانشگاهیان است تا در یک فضای علمی و به دور از هیجان، پیرامون مسائل عرصه عمومی جامعه گفتگو کنند زیرا این کرسی‌ها امکانی برای رشد عقلانیت ارتباطی و گفتگوهای انتقادی و سازنده هستند واز رهگذراین کرسی‌ها می‌توان آستانه تحمل و مدارای دانشجویان را بالا برده و در محیط دانشگاهی، فضای پرامید و بانشاط ایجاد کرد .