عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

رونق مناصب هنری در دوره قاجار

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، هوشنگ خسرو بیگی این مطلب را در نشست تخصصی« جامعه شناسی هنر دوره قاچار» از سری نشست های همایش ملی «هنر ایران در دوره قاجار »که به همت پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه برگزار شد مطرح کرد .
او به بیان مختصری در خصوص مناصب مرتبط با هنر و هنرمندان در تشکیلات اداری دوره قاجار به دوره بندی تاریخ ایران شامل سه دوره ؛ « از سال ۱۲۰۹قمری آغاز حکومت قاجاریه تا شروع دوره ناصری در ۱۲۶۴»، «دوران حکومت ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه» و« دوران انقلاب مشروطه تا سقوط قاجاریه »پرداخت .
وی مبانی احیای سازمان اداری قاجاریه را شامل تشکیلات اداری صفویه و تغییرات متکی بر ارتباط با اروپا دانست که تشکیلات اداری قاجاریه را تشکیل می داده اند .
خسرو بیگی در ادامه جنگ های ایران و روسیه ، اعزام دانشجو به اروپا ، استقرار نمایندگی های اروپایی در ایران ، سفرهای ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه به اروپا و ... را از  قابلیت های ارتباط ایران و اروپا در دوره قاجاریه اعلام کرد .
او با اشاره به چگونگی تاثیر ارتباط با اروپا در مناصب اداری ایران گفت : در یک پژوهش که با هدف بررسی تاثیر روابط سیاسی و فرهنگی ایران با غرب بر عناوین مناصب اداری ایران دوره قاجاریه صورت گرفت مشخص شد که این تاثیر گر چه در کارکرد مناصب به خصوص حوزه نظامی و فنون جدید قابل توجه بوده ولی در عناوین مناصب کمتر تاثیر نهاده و بیشترین تاثیر نیز از این حیث متکی بر زبان فرانسوی بوده است .
او مناصب اداری مرتبط با هنر و هنرمندان در تشکیلات اداری دوره قاجاریه را در سه گروه بررسی کرد و گفت :منظور ازمنصب سمتی رسمی و دارای عنوان است که دارنده آن از حقوق و مزایای مترتب بر آن برخوردار می شده است .
وی با بیان این نکته که مناصب مرتبط با هنرهای سنتی ایران و عمدتا مرتبط با هنر خوشنویسی و کتابت همچون گذشته درتشکیلات اداری استمرار داشته تصریح کرد :این مناسب بصورت موروثی به تشکیلات اداری ایران تعلق داشت و غالبا از پدر به فرزند می رسید .
این پژوهشگر افزود :سازمان اداری با بهره گیری از این مناصب هم زمینه ارتقا، گسترش و استمرار این مناصب و هنرهای مرتبط با این مناصب را فراهم کرده و هم به ترویج هنرهای مرتبط با این مناصب در جامعه کمک کرده و خود نیز از توانمندی های این صاحب منصبان بهره مند شده است .
او گفت :ارتباط با  غرب در بروز تغییر در برخی مناصب مانند مناصب مرتبط با موسیقی تاثیر داشته و یا مناصب جدیدی مانند عکاسی ، عکاسباشی را شکل داده است .
وی با اشاره به این نکته که هنرهای جدید به واسطه مناصب رسمی دولتی به تدریج وارد جامعه شد و جامعه را تحت تاثیر خود قرار داد گفت :مناصب مرتبط با عکاسی و مناصب مرتبط با موزیک از آن جمله هستند .
به گفته این پژوهشگر تاریخ، سازمان اداری با حمایت از برخی هنرها در قالب مناصب هنری ، زمینه گسترش این هنرها و مشاغل وابسته به آن را در جامعه فراهم آورد.
هنر ایران و عثمانی در آستانه قرن بیستم
محمد رضا مریدی دیگر سخنران این نشست با بیان مواردی درباره هنر در پایان قاجار و عثمانی به مطالعه تطبیقی هنر ایران و عثمانی در آستانه قرن بیستم پرداخت و گفت :شناخت پژوهشگران ایران از هنر همسایگان بسیار کم است در حالی که سرشت و سرنوشت مشترکی میان ما و همسایگان بوده  از همین رو پژوهش‌های هنری قادر به فراتر رفتن از روایت‌های خودمدارانه از تاریخ نیستند.
وی در ادامه به نقاط عطفِ مشترک در تاریخ هنر ایران و عثمانی در دوران افول به ویژه اقتصاد سیاسی که ایران و عثمانی را در مدار توسعه پیرامونی قرار داد و به تجربه های فرهنگی شکل داد پرداخت .
او با بیان اینکه پایان قاجار (در ۱۹۲۱) و عثمانی (در ۱۹۲۵)، نقطه عطفی در تاریخ جهان اسلام بود تصریح کرد : برای مطالعه روند افول این دو قدرت پادشاهی مذهبی باید به وضعیت ساختاری مشترک این دو کشور از منظر اقتصاد سیاسی دنبال کرد.
مریدی با اشاره به حجم سرمایه گذاری خارجی در ایران و عثمانی افزود :اوج شکننده رابطه ناتوازن تجاری در قرن نوزدهم بود که میان عثمانی و انگلیس در ۱۸۳۸ قراردادهای انحصاری امضاء شد؛ همچنین قرارداد رویترز در ایران در ۱۸۷۲ که به موجب آن انحصار هرگونه کمپانی صنعتی به مدت هفتاد سال به رویترز انگلیسی داده شد.
او در ادامه به شباهت‌های متفاوت مشروطه عثمانی و ایرانی پرداخت و گفت :فرمان مشروطه عثمانی در ۱۸۷۶ و فرمان مشروطه ایران در ۱۹۰۶ صادر شد؛ یعنی ۳۰ سال بعد از عثمانی و علت آن حجم بالای سرمایه گذاری خارجی و تاثیرگذاری بیشتر آنها بر عثمانی بود.
وی افزود :در جریان مشروطه­خواهی عثمانی، یک بحران بزرگ خود را آشکار کرد و آن ناسازگاری قومیت ترک و اتحاد اسلام بود.
به گفته این پژوهشگر ، در انقلاب مشروطه ایران نیز بحث پیرامون اصل مساوات و تعارض میان شریعت و قوانین عام بشری که در کنسطیطیسیون(مشروطیت) در حال تنظیم بود خود را نشان داد ، این تعارض از یک سو خود را در صف­آرایی نیروهای سیاسی علما/روشنفکران یا طرفداران دینی سازی امور/عرفی سازی امور خود را نشان داد که در نهایت موجب مواجهه اسلام‌گرایان/ملی‌گرایان شد .
وی در ادامه به نقش مهم نمایشگاه های جهانی آغاز شده  از سال ۱۸۵۱ در سیطره نگاه استعماری به دیگر کشورها، موازی با گسترش قدرت اروپا اشاره کرد و افزود : در این نمایشگاه­ها توان تجاری کشورها، کالاهای مرغوب برای بازار و در کل زمینه­های سرمایه­گذاری به نمایش گذاشته می شد.
مریدی با طرح این پرسش که اما ایران و عثمانی چه چیزی برای ارائه داشتند؟ گفت: عثمانی در نمایشگاه ۱۸۶۷ پاریس و ایران در نمایشگاه ۱۸۷۳ وین برای اولین بار شرکت داشتند.
به گفته وی  ایران در نمایشگاه ۱۸۶۷ پاریس، یک کیوسک کوچک داشت با یک بنای کوچک و یک شیره‌کش‌خانه (کارخانه تریاک)! در نمایشگاه ۱۸۷۳ وین یک کوشک را ارائه داد اما در نمایشگاه ۱۸۷۸ پاریس، یک کاخ ایرانی با نماهای آیینه‌کاری شده را بازسازی کرد که مورد توجه بسیار قرار گرفت.
او تصریح کرد : اما نقطه عطف حضور ایران، در نمایشگاه ۱۹۰۰ پاریس بود که کاخ عالی‌قاپو را بازسازی کرد.
وی افزود :در هنر نوگرای ایران و عثمانی اغلب با تجربه های اقلیمی و منظره­نگاری، طبیعت­گرایی و نقاشی­های مردم­نگارانه آغاز شد؛ این رویکرد البته وجه مشترک اغلب سرزمین­های مستعمره و نیمه مستعمره شرق بود؛ زیرا میراثی برآمده از آثار و تعلیمات شرق­گرایان و استادان شرق­گرای اروپایی در این سرزمین­ها بود.