عمومی | دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

مدیرکل اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت: تقویت حوزه های توانبخشی، به نفع اقتصاد سلامت است

مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت ضمن بازدید از بخش های بستری بیمارستان توانبخشی رفیده گفت : با این هرم جمعیتی و وضعیت اقتصاد سلامت که در کشور داریم، باید حوزه های توانبخشی را بیشتر تقویت کنیم و این به نفع اقتصاد سلامت است.

به گزارش وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بنقل از روابط عمومی بیمارستان توانبخشی رفیده، دکتر "علیرضا عسگری" در جمع رئیس ، معاون و مدیران دانشگاه علوم بهزیستی و بیمارستان توانبخشی رفیده، به جایگاه حوزه توانبخشی و مبحث مهم طب سالمندی در نظام سلامت کشور اشاره کرد وافزود: من معتقدم که وزارت بهداشت در آینده ای نزدیک برای ایجاد بیشتر بیمارستان های توانبخشی در کشور، از متولیان این امر در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی کمک خواهد گرفت.

وی ادامه داد: از این که هنوز بسیاری از خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است، جای بسی تاسف و تامل است. و باید همه در زیر یک چتر و با هدف مشخص برای ساماندهی حوزه توانبخشی کشور اقدام کنیم تا از پراکندگی آرا و نظرات مختلف جلوگیری شود و این منافع عظیمی که از آن سخن می گوییم و این آینده نگری که با تقویت حوزه توانبخشی ترسیم می شود، در سایه منافع اقلیمی و زود گذر از بین نرود.

دکتر عسگری که در حین بازدید از بیمارستان توانبخشی رفیده، در جریان مشکلات این بیمارستان تخصصی نیز قرار گرفت، ابراز امیدواری کرد که بتواند گوشه ای از مشکلات این بیمارستان توانبخشی را حل کند.

وی در ادامه این برنامه، با نگاه ویژه به خدمات توانبخشی و تاثیرگذاری آن در نظام سلامت کشور، برای " صدور پروانه های بهره برداری از بخش های ارتوپدی، اطفال، جراحی عمومی و ارتوپد فنی در بیمارستان رفیده و توجه به تخت توانبخشی در سطح بندی تخت های بیمارستانی "، قول مساعد داد.

مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت همچنین " پیگیری برای برقراری پوشش بیمه ای خدمات بستری از سوی متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی و استفاده از پوشش بیمه ای برای بیمارانی که از طریق بیمارستان توانبخشی رفیده، خدمات home care و home visit دریافت می کنند " را در دستور کار این اداره کل قرار داد.

پیش از سخنان دکتر عسگری، دکتر" امیرمسعود عرب " رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ضمن تشکر از مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت بابت توجه به دانشگاه علوم بهزیستی و بیمارستان توانبخشی رفیده، برنامه ساخت و ساز مرکز پزشکی- توانبخشی اخوان و اهداف ترسیم شده برای آن را تشریح کرد.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از دکتر عسگری خواست تا جهت تحقق این اهداف که در نهایت، منجر به راه اندازی بیمارستان توانبخشی شماره ۲ رفیده و تقویت و توسعه خدمات توانبخشی در کشور می شود، کمک کند.

دکتر عرب همچنین با اشاره به ضریب بالای اشغال تخت های بیمارستان رفیده، گفت: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی متولی توانبخشی می باشد و در زمینه توانبخشی، حرکت رو به جلو دارد، درصورتی که بیمارستان های دیگر درگیر مباحث درمان و تخت های درمانی می باشند و کوچکترین دغدغه ای هم در زمینه توانبخشی ندارند.

وی تاکید کرد که توانبخشی، فقط شامل توانبخشی مدیکال و بالینی نمی شود، بلکه سلامت اجتماعی و روانی هم تحت نظر روانپزشکان و روانشناسان خبره ای که در دانشگاه حضور دارند، دنبال می شود.

دکتر عرب افزود: ما باید بتوانیم بیماران مختلف مانند مبتلایان به سکته مغزی و ضایعه نخاعی را پس از گذراندن دوران نقاهت در بیمارستان های عمومی، به جامعه بازگردانیم و امیدواریم معاونت درمان وزارت بهداشت ، در این راه به مجمومه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی کمک کند.

همچنین دراین برنامه، دکتر "ابراهیم موسوی" مشاور رئیس دانشگاه علوم بهزیستی در امور درمان ، "سیدمهدی محسن زاده" مدیر بیمارستان توانبخشی رفیده و دکتر " حسین اخوان زنجانی " معاون درمان این بیمارستان، برخی از مشکلات بیمارستان را با مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت در میان گذاشتند.

دکتر" حسین اخوان زنجانی " با اشاره به لزوم ارائه خدمات توانبخشی به بیمارانی که دوره درمان خود را در بیمارستان های عمومی می گذرانند، گفت : برای بازتوانی و بازگشت بیمار به زندگی عادی و فعالیت روزمره ، ارائه خدمات توانبخشی بصورت گروهی و همه جانبه نگر، ضروری است.

وی با مقایسه هزینه ها در مراقبت حاد بیماران و هزینه های توانبخشی برای بازتوانی آنان، افزود: سرمایه کشور باید به جای هزینه کردن برای بستری و مراقبت حاد از بیماران، صرف ایجاد بیمارستان ها و مراکز توانبخشی بشود.

معاون درمان بیمارستان توانبخشی رفیده همچنین به لزوم پیگیری وضعیت بیماران پس از ترخیص از بیمارستان رفیده از طریق خدمات مراقبت در منزل ( Home care ) اشاره کرد و گفت: هم اکنون این خدمات از طریق مترون بیمارستان و حوزه پرستاری ، تعریف و اجرا می شود اما گسترش و تقویت آن ، نیاز به ساختار قانونی در وزارت بهداشت دارد.

دکتر"سید علی حسینی" دبیر شورای راهبردی دانشگاه و مشاور رئیس دانشگاه در امور آموزشی نیز با تاکید بر تاثیرگذاری خدمات ویزیت در منزل( home visit ) و مراقبت در منزل ( home care )، گفت: وزارت بهداشت در این میان نقش بسیار مهمی در ایجاد ساختار و نظام مند کردن آن دارد.

وی که رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت نیز می باشد، افزود: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آماده ارائه نقشه راهبردی آن می باشد که نقش بسیار مهمی در زمینه اقتصاد سلامت خواهد داشت.

دکتر حسینی ادامه داد: باید وزرات بهداشت تعیین کند که دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی چه کمکی در زمینه نظام مند کردن این خدمات می تواند داشته باشد. به طور مثال اگر یکی از اعضای خانواده دچار سکته مغزی شود، کل اعضای خانوده درگیر و مستاصل می شوند و از کارهای روزمره خود باز می مانند ولی اگر مراقبت در منزل تحت یک ساختار منظم شکل بگیرد، تیم توانبخشی می تواند با رهبری پزشک معالج به درمان های توانبخشی در منزل همچون، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و روانشناسی بپردازد و روند بازتوانی و بازگشت بیمار به زندگی عادی، سرعت بگیرد.

گفتنی است که در برنامه بازدید دکتر عسگری مدیرکل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت از بیمارستان توانبخشی رفیده، دکتر احمد علی اکبری کامرانی معاون درمان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر فرهاد آزادی مدیر توانبخشی معاونت درمان دانشگاه، دکتر رضا سراج مدیر امور بیمارستان ها و تعالی خدمات بالینی، دکتر هاشم شمشادی معاون آموزشی بیمارستان توانبخشی رفیده، دکتر امین شاهرخی رئیس بخش اطفال ، دکتر مجید اخوان حجازی رئیس بخش توانبخشی مغز و اعصاب و دکتر وحید دلشاد مترون بیمارستان توانبخشی رفیده نیز حضور داشتند.

انتهای پیام /

تهیه و تنظیم خبر: شفیعی - نعیمی پور