حل مسائل اجتماعی در عرصه دانشگاه نیازمند مشارکت همگانی دانشگاهیان است
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این گردهمایی دکتر غفاری با بیان اینکه سیاستگذار حوزه فرهنگ باید تحلیلی دقیق و دانشمدار از اقدامات گذشته داشته باشد تا برنامهای بر مبنای شرایط جدید و با بهره بردن از اندیشمندان آن حوزه طراحی کند، اظهار داشت: گشودن راهی برای حل آسیبهای اجتماعی در فضای دانشگاهی کشور منوط به مشارکت تشکلها، نهادها، کانونهای هنری و فرهنگی و انجمنهای علمی است؛ از این رو بخشی از فعالیتهای این معاونت متمرکز بر جلب مشارکت دانشجویان و زمینهسازی برای فعالیت موثر آنها بوده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: به دلیل تنوع فرهنگی و جغرافیایی و تفاوت در پتانسیلهای محیطی کشور، اجرای هرگونه برنامه فرهنگی نیازمند در نظر گرفتن شرایط منطقهای و اتکا به توانمندیهای بومی و سلایق فرهنگی منطقه است.
وی در ادامه گفت: آسیبهای اجتماعی پدیده چندوجهی و پیچیدهای است؛ عوامل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی جغرافیا، هر یک به تنهایی و در کنار هم میتواند عامل این پدیده باشد و باید تلاش کرد تا ضمن پرهیز از نگرش تک بُعدی، ابعاد مختلف مسئله تحلیل شود. در این راستا ممکن است به تعریف صریح و اندیشمندانهای از آسیبهای اجتماعی در بین نهادهای مسئول نیاز داشته باشیم.
به منظور ایفای مسئولیتهای اجتماعی دانشگاهها و حرکت در مسیر بالندگی فرهنگی، ضروری است تا سرانه فرهنگی دانشجویان و دانشگاهها نیز بازبینی شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تاکید کرد: فرهنگ ایرانی، تمدن، دین و وطندوستی ایرانیان، منبعی ارزشمند جهت ارتقا و ترمیم سرمایههای اجتماعی در جامعه است که سیاستمداران و حکمرانان ملی و محلی ایران میتوانند با تدابیری عالمانه از این فرصت جهت کاهش و کنترل آسیبهای اجتماعی بهرهبرداری کنند.
دکترغفاری تصریح کرد: مناسب است نهادی با هدف شناسایی، سیاستگذاری، برنامهریزی و حمایت از دانشجویان در معرض خطر و آسیبدیده طراحی شود که مسئولیت نظارت بر عملکرد و ارتباط مستمر با این گروه را بر عهده داشته باشند.
وی افزود: ترسیم نقشه راهی جهت کنترل آسیبهای اجتماعی، نیازمند همگرایی و مشارکت ملی تمام نهادهای مسئول است، چرا که حل مسئلهای پیچیده، چند سطحی و چند بعدی همانند آسیب های اجتماعی اراده و عزمی راسخ و همگانی را طلب میکند و حساسیت شرایط امروز اهمیت این مشارکت را دوچندان میکند.
وی با بیان اینکه جامعه و حکومت باید شیرینی پرسش و پرسشگری دانشجو و دانشگاهیان را قدر نَهَد، گفت: مشارکت جمعی در حل مسائل اجتماعی نیازمند فضای صمیمی، بانشاط و روحافزا است وبا فراهمسازی فضایی امن و آرام، امکان گفتوگو بر اساس اندیشه و در چارچوب مدنیت در جامعه دانشگاهی کشور مهیا میشود.
وی تصریح کرد: به منظور ایفای مسئولیتهای اجتماعی دانشگاهها و حرکت در مسیر بالندگی فرهنگی، ضروری است تا سرانه فرهنگی دانشجویان و دانشگاهها نیز بازبینی شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان گفت: کرسیهای آزاداندیشی فرصتی مناسب برای دانشجویان و دانشگاهیان است تا در یک فضای علمی و به دور از هیجان، پیرامون مسائل عرصه عمومی جامعه گفتگو کنند زیرا این کرسیها امکانی برای رشد عقلانیت ارتباطی و گفتگوهای انتقادی و سازنده هستند واز رهگذراین کرسیها میتوان آستانه تحمل و مدارای دانشجویان را بالا برده و در محیط دانشگاهی، فضای پرامید و بانشاط ایجاد کرد.
ر.ب ۴۵/ ع. ع ۴۵