عمومی | سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

در نشست استانداری همدان عنوان شد: بررسی مخاطرات زمین‌شناختی همدان و ثبت ژئوپار‌ک‌ اکباتان در سطح جهانی

به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس این سازمان همزمان با هفته دولت ضمن سفر به استان همدان از گروه کارخانه‌جات ماشین برزگر(خاوری)در بخش طراحی و تولید ماشین‌آلات کشاورزی بازدید کرد و در ادامه طرح توسعه این کارخانجات جهت تولید کمابین‌های حفاظتی برای نخستین بار در کشور را افتتاح کرد.

در ادامه این بازدید دکتر راضیه لک و همراهان وی ضمن حضور در سازمان صنعت، معدن و تجارت و استانداری همدان و شرکت در نشست با مسئولان همدان به بررسی مسائل پیرامون بخش معدن، صنایع معدنی و زمین‌شناسی استان پرداخت.

بر اساس این گزارش، در نشست برگزار شده در استانداری همدان با حضور آقایان محمود عراقی معاونت امور عمرانی، رضا قیاسی معاون اقتصادی و منابع انسانی و سیدمحمود عسگریان مدیر کل امور اقتصادی استانداری و همچنین حمیدرضا متین رئیس، حمید بهزادی شریف معاون صنایع و محمد خاکی معاون امور معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت و کیوان گردان مدیرعامل شهرکهای صنعتی و علیمردان طالبی مدیرکل مدیریت بحران استان حاضران نسبت به توسعه همکاری‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و دستگاه‌های مختلف اجرایی استان همدان به منظور پیشبرد برنامه‌های بخش زمین و معدن و همچنین انجام بیشتر مطالعات درباره انواع مخاطرات زمین‌شناختی به‌خصوص فروچاله و فرونشست و همچنین ثبت ژئوپار‌های پیشنهادی همدان در سطح جهانی به توافق رسیدند.

بر همین اساس، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که مجموعه متبوع وی مطالعات گسترده‌ای در زمینه بررسی انواع مخاطرات زمین‌شناختی در همدان انجام داده است، گفت: این سازمان از سال‌ها پیش نسبت به وقوع پدید فرونشست در دشت کبودرآهنگ همدان هشدار داده بود.

راضیه لک همچنین ضمن اشاره به جاذبه‌های گرشگردی همدان و ثبت ژئوپارک پیشنهادی اکباتان از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای استان یادآور شد: چندی پیش برنامه آموزش مفاهیم ژئوپارک برای اعضای سازمان نظام مهندسی همدان برگزار شد که با توجه به پتانسیل‌های زمین گردشگردی در استان از جمله غار علیصدر، قله الوند و توده‌های آذرین آن،  فرونشست‌های دشت‌ها و گنج‌نامه با توده گرانیت خاص ضروری است که این بخش را در همدان بیش از گذشته فعال کنیم.

وی از تلاش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور جهت ثبت ژئوپارک اکباتان در همدان در سطح ملی و سپس بین‌المللی خبر داد و گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور مسئول ثبت ژئوپارک‌ها در کشور است و چون برنامه علوم زمین و یونسکو نیز به عهده این سازمان است بعد از ثبت ملی ژئوپارک اکباتان می‌توانیم نسبت به ثبت جهانی آن نیز اقدام کرد تا استان از مزایای اقتصادی گسترده آن و توسعه اشتغالرایی و جذب توریسم برخوردار شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که همدان رتبه‌های اول تولید میکا و سوم  فلدسپات در کشور را در اختیار دارد، گفت: نقشه راه علوم زمین و معدن همدان توسط این سازمان تهیه شده و وضعیت استان در همه بخش‌ها به خوبی و کامل مقایسه و بررسی شده است.

وی تصریح کرد: مخاطرات زمین‌شناختی استان از جمله زمین‌لرزه، زمین‌لغزش، خشکسالی و سیل نیز به تفکیک شهرستان‌ها مطالعه شده شده که بر همین اساس شهرستان‌های ملایر، همدان و فامنین در معرض بیشترین خطر در استان قرار دارند.

در ادامه مسئولان استانی همدان نیز ضمن تاکید به ارتقای همکاری دستگاه‌های اجرایی استان با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، توجه به نقشه راه علوم‌زمین و معدن استان و اطلس پتانسیل‌های معدنی کشور، توجه به ژئوپارک الوند-علیصدر، مطالعه فروچاله‌های ایجاد شده در نیروگاه‌ها و شهرک‌های صنعتی همدان، توسعه اقتصاد و اشتغال در همدان و رفع خلاهای موجود و معرفی مهندس مهدی مرادی رئیس مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کردستان به عنوان نماینده سازمان در همدان توافق کردند.

شایان ذکر است، استان همدان دارای ذخایر معدنی از جمله سیلیس، فلدسپات و خاک‌های صنعتی، سرب و روی، آهن، مواد نسوز و طلا است.