عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان

انقلاب در بهار چهلم/ رئیس دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ آزاد سمنان: تربیت مدیر در تراز انقلاب اسلامی بر عهده دانشگاه‌ است/ الزامات حفظ و پیشرفت انقلاب

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان سمنان معتقد است، جمهوری حقیقی در ایران اسلامی به معنای واقعی حکمفرما بوده و تربیت مدیران مهذب و توانمند در تراز انقلاب اسلامی بر عهده دانشگاه‌هاست.

خبرنگار خبرگزاری آنا در آستانه چهلمین بهار و سی و نهمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و به‌منظور یادآوری اهداف و الزامات پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با حجت‌الاسلام رضا کهساری رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان سمنان به گفت‌وگو نشسته که در ادامه می‌خوانیم.

*با توجه سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، فکر می‌کنید مهم‌ترین اهداف انقلاب ما چه بوده و تا به حال چقدر تحقق پیدا کرده است؟

- مهم‌ترین اهداف انقلاب اسلامی در شعار ارزشمند «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» تبیین شده که بحمدالله کلیت این اهداف محقق شده است. اگرچه در مسائل جزئی‌تر نیاز به تلاش بیشتر است. اما انقلاب اسلامی در حال حرکت به سمت اهداف خود است. در سایه انقلاب اسلامی و تحت زعامت ولایت‌فقیه به استقلال سیاسی و نظامی رسیده‌ایم و امروز انقلاب اسلامی به بهترین وجه توان دفاع از آرمان‌های خود را دارد و از منابع غنی مذهبی و فکری و فرهنگی برخورداریم و به همین دلیل مورد هجمه فرهنگی قرار می‌گیریم؛ گرچه در بعد اقتصادی و علمی موفقیت‌های چشمگیری را کسب کرده‌ایم اما هنوز به نقطه آرمانی نرسیده‌ایم که نیاز به تلاش بیشتری است.

دانشگاهیان می‌توانند بیشترین نقش را در جهاد علمی ایفا کنند و با پژوهش و دست یافتن به تازه‌های علمی و با آموزش صحیح و نخبه پروری در تحقق آرمان استقلال علمی کشور از سهم بالایی برخوردار باشند

آزادی ملت ایران از ظلم ستمگران و استکبار جهانی که از جمله اهداف انقلاب اسلامی بوده کاملا محقق شده است و هیچ یک از دولت‌های منطقه و یا دولت‌های استکباری حق دخالت در تصمیم گیرهای کشورمان را ندارند و حکومت مستقلی داریم که تمام تصمیم‌گیری‌ها و تعیین سیاست‌های کلی نظام اسلامی در درون کشور و بدون مداخله اجانب توسط ارکان قانونی حکومت انجام می‌شود.

جمهوری حقیقی در ایران اسلامی به معنای واقعی حکم فرماست و به تعبیر مقام معظم رهبری مردم‌سالاری دینی در انقلاب اسلامی متبلور است. یعنی این انقلاب با حضور اکثریت ملت عزیز ایران رقم خورد و ادامه آن نیز با حضور حداکثری مردم میسر و برگزاری قریب به چهل انتخابات در این مدت نشانه تحقق جمهوریت انقلاب اسلامی است .

حکومت اسلامی بر اساس آموزه‌های اسلامی پایه‌گذاری شده است. قانون اساسی و سایر قوانین حاکم برگرفته از قوانین دینی و نوع حاکمیت نیز بر اساس قوانین اسلامی شکل‌گرفته است. گرچه در رفتار فردی در نظام اسلامی به فرهنگ‌سازی بیشتری نیاز است تا رفتارها هم منطبق با قوانین اسلامی باشد اما اصل نظام اسلامی به هدف پایه‌گذاری حکومت اسلامی رسیده است.

*نقش دانشگاهیان در مقطع فعلی چیست؟

- هرچند در حکومت اسلامی همه آحاد مردم در همه ابعاد مسئولیت دارند که در حد توان همکاری کنند اما به نظر می‌رسد در مرحله اول دانشگاهیان، بیشترین نقش را در جهاد علمی می‌توانند ایفا کنند که هم با پژوهش و دست یافتن به تازه‌های علمی و هم با آموزش صحیح و نخبه پروری در تحقق آرمان استقلال علمی کشور از سهم بالایی برخوردار باشند. ارتقای جایگاه علمی کشور به رتبه‌های قابل قبول بیانگر همین نقش دانشگاهیان است. بنابراین مقام معظم رهبری همواره تأکید بر تلاش در راستای پیشرفت علمی داشته و از کندشدن این روند هشدار داده‌اند. تربیت مدیران مهذب و توانمند در تراز انقلاب اسلامی بر عهده دانشگاه‌هاست. وقتی‌ که شرط واگذاری مسئولیت‌ها به افراد داشتن مدارک عالی دانشگاهی است یعنی آموزش و تربیت نیروی انسانی انقلاب اسلامی را دانشگاه‌ها باید انجام دهند.

*چه الزاماتی را باید برای حفظ و پیشرفت انقلاب اسلامی در نظر گرفت؟

- هر آنچه که عامل حدوث انقلاب بوده است عامل بقا، حفظ و پیشرفت انقلاب اسلامی نیز خواهد بود. تابع ولایت بودن، تلاش خالصانه در حد توان داشتن، حرکت جهادی، برخورداری از وحدت در هدف، بصیرت و دوراندیشی، شناخت دوست و دشمن، اعتماد به سرمایه‌های انسانی و امکانات داخلی کشور توجه کافی به نیروهای انسانی به‌ویژه نخبگان جامعه و ده‌ها عامل دیگر از جمله الزامات حفظ و پیشرفت انقلاب اسلامی است.

*اگر بخواهید از منظر آسیب شناسانه انقلاب اسلامی را بررسی کنید، مهم‌ترین معضلات و مشکلات این مسیر چهل‌ساله چه بوده است؟

- به نظر می‌رسد بخشی از آسیب‌ها و مشکلاتی که تاکنون در مسیر انقلاب وجود داشته است عبارت‌اند از: کم‌توجهی برخی از مدیران و احزاب سیاسی به فرمان‌های ولایت‌فقیه چه در دوران امام راحل و چه پس از آن، جایگزینی اهداف حزبی و جناحی به‌جای اهداف کلی انقلاب اسلامی، تأثیرپذیری از فرهنگ منحط و مبتذل غربی، تفرقه و اختلاف در نخبگان سیاسی و مدیریتی و احزاب کشور، طرح مسائل قومیت‌گرایی، تقدم منافع فردی یا حزبی بر منافع اجتماعی، رانت‌خواری و ایجاد فاصله طبقاتی در بین اقشار مردم و.... از جمله آسیب‌های انقلاب اسلامی بوده است که گاهی سبب کند شدن روند حرکت به‌سوی قله‌های آرمانی انقلاب اسلامی شده است.

گفت‌وگو از مصطفی فیض